Retsudvalget 2019-20
L 102
Offentligt
2189014_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. maj 2020
Databeskyttelseskontoret
Nathalie Bidstrup Nielsen
2020-0037-0074
1482081
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 10 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om tv-overvågning. (Styrkelse af trygheden og sikkerheden,
herunder udvidelse af adgangen til tv-overvågning for private og offentlige
myndigheder samt obligatorisk registrering af tv-overvågning) (L 102), som
Folketingets Retsudvalg har stillet justitsministeren den 6. maj 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Nick Hækkerup
/
Mie Vinkel Sørensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 102 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om kommentar til henvendelsen af 5/5-20 fra Preben Jensen, OcuCloud Int. ApS, vedrørende manglende stillingtagen i lovforslaget til EDPB’s seneste guidelines fra 29. januar 2020 til opbevaring af personlige data, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 10 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende L 102:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 5/5-20 fra Preben
Jensen, OcuCloud Int. ApS, vedrørende manglende stillingtagen
i lovforslaget til EDPB’s seneste guidelines fra 29. januar 2020
til opbevaring af personlige data, jf. L 102 - bilag 5?”
Svar:
1.
Opbevaring af billed- og lydoptagelser med personoplysninger, der opta-
ges i forbindelse med tv-overvågning, skal ske i overensstemmelse med den
generelle forordning nr. 2016/679 om beskyttelse af personoplysninger (da-
tabeskyttelsesforordningen) og databeskyttelsesloven.
De databeskyttelsesretlige regler fastsætter ikke et bestemt tidsrum for, hvor
længe billed- og lydoptagelser fra tv-overvågning må opbevares, men opbe-
varing skal bl.a. ske under iagttagelse af princippet i databeskyttelsesforord-
ningens artikel 5, stk. 1, litra e, hvorefter personoplysninger skal opbevares
på en sådan måde, at det ikke er muligt at identificere de registrerede i et
længere tidsrum end det, der er nødvendigt til de formål, hvortil de pågæl-
dende personoplysninger behandles.
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 2 og 3, er det muligt at
opretholde og indføre mere specifikke bestemmelser for at tilpasse anven-
delsen i forbindelse med artikel 6, stk. 1, litra c og e, vedrørende behandling
på baggrund af en retlig forpligtelse eller i samfundets interesse.
Databeskyttelsesforordningen efterlader i den forbindelse mulighed for na-
tionalt at vedtage mere specifikke regler for, hvor lange opbevaringsperio-
der for personoplysninger, der er nødvendige. I tv-overvågningsloven er der
i overensstemmelse med det nationale råderum bl.a. fastsat regler, der præ-
ciserer databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk. 1, litra e, i forhold til
hvor længe billed- og lydoptagelser med personoplysninger, der optages i
forbindelse med tv-overvågning i
kriminalitetsforebyggende øjemed,
kan
opbevares.
Således fremgår det af tv-overvågningslovens § 4 c, stk. 4, at billed- og lyd-
optagelser med personoplysninger, der optages i forbindelse med tv-over-
vågning i kriminalitetsforebyggende øjemed skal slettes,
senest
30 dage ef-
ter at optagelserne er foretaget, jf. dog stk. 5.
Reglen giver dermed i alle tilfælde ret til opbevaring af optagelser i 30 dage.
Imidlertid tilsiger almindelige databeskyttelseshensyn, at der sker sletning
2
L 102 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om kommentar til henvendelsen af 5/5-20 fra Preben Jensen, OcuCloud Int. ApS, vedrørende manglende stillingtagen i lovforslaget til EDPB’s seneste guidelines fra 29. januar 2020 til opbevaring af personlige data, til justitsministeren
på et tidligere tidspunkt, hvis vedkommende dataansvarlige vurderer, at der
ikke er behov for yderligere opbevaring. Fristen på de 30 dage skal altså
forstås som en maksimumsregel.
Efter tv-overvågningslovens § 4 c, stk. 5, kan optagelser opbevares i et læn-
gere tidsrum end nævnt i stk. 4, hvis det er nødvendigt af hensyn til den
dataansvarliges behandling af en konkret tvist eller de tilfælde, hvor en er-
hvervsdrivende må videregive billed- og lydoptagelser, der er optaget i for-
bindelse med tv-overvågning internt i organisationen eller til andre er-
hvervsdrivende i kriminalitetsforebyggende øjemed efter stk. 2.
2.
Tv-overvågningslovens § 4 c, stk. 4 og 5, indeholder i dag ikke en mulig-
hed for at opbevare billed- og lydoptagelser med personoplysninger, der op-
tages i forbindelse med tv-overvågning i
kriminalitetsforebyggende øjemed,
i et længere tidsrum end 30 dage, hvis optagelserne dokumenterer et for-
modet strafbart forhold, og et sådant strafbart forhold er anmeldt til politiet,
men hvor det ikke har været muligt at overdrage optagelserne til politiet
inden for 30 dage.
Efter Justitsministeriets opfattelse kan denne retstilstand medføre en række
uhensigtsmæssige konsekvenser i praksis, hvor private på den ene side skal
slette optagelser inden for 30 dage, men hvor de på den anden side ønsker
at bistå politiet i forbindelse med opklaring af strafbare forhold ved at bi-
drage med bevismateriale i form af optagelser, der er optaget i forbindelse
med tv-overvågning.
Således indeholder lovforslagets § 1, nr. 12, et forslag om, at billed- og lyd-
optagelser med personoplysninger, der optages i forbindelse med tv-over-
vågning, i kriminalitetsforebyggende øjemed, kan opbevares i et længere
tidsrum end 30 dage, hvis det er nødvendigt af hensyn til en indgivet anmel-
delse om et strafbart forhold.
Der sigtes i den forbindelse navnlig til tilfælde, hvor et formodet strafbart
forhold er dokumenteret ved optagelserne, og som er anmeldt til politiet i
overensstemmelse med retsplejelovens § 742, men hvor det ikke har været
muligt at overdrage optagelserne til politiet inden for den frist, der er angivet
i tv-overvågningslovens § 4 c, stk. 4.
For at imødegå unødvendige opbevaringer af optagelser ud over fristen i tv-
overvågningslovens § 4 c, stk. 4, forudsættes det, at det kan dokumenteres
senest ved udløbet af fristen i § 4 c, stk. 4, at der er indgivet anmeldelse om
strafbart forhold til politiet, f.eks. ved en kopi af en kvittering for anmeldel-
3
L 102 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om kommentar til henvendelsen af 5/5-20 fra Preben Jensen, OcuCloud Int. ApS, vedrørende manglende stillingtagen i lovforslaget til EDPB’s seneste guidelines fra 29. januar 2020 til opbevaring af personlige data, til justitsministeren
sen. Det forudsættes endvidere, at optagelser, der opbevares i et længere
tidsrum end nævnt i tv-overvågningslovens § 4 c, stk. 4, i medfør af den
foreslåede bestemmelse, skal slettes, når overdragelsen af optagelserne til
politiet har fundet sted, jf. også databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk.
1, litra e.
Justitsministeriet kan i øvrigt henvise til afsnit 3.1 og 2.5.3. i lovforslagets
almindelige bemærkninger samt de specielle bemærkninger til lovforslagets
§ 1, nr. 12.
3.
Det fremgår af pkt. 121 i Det Europæiske Databeskyttelsesråds (herefter
Databeskyttelsesrådet) vejledning af 29. januar 2020 om behandling af per-
sonoplysninger i forbindelse med tv-overvågning, at optagelser med perso-
noplysninger i de fleste tilfælde bør slettes efter få dage. Hvis opbevarings-
perioden bliver længere – og specielt hvis den overskrider 72 timer – skal
der foreligge tungtvejende grunde herfor, og det skal i højere grad kunne
forsvares, hvilke legitime interesser der nødvendiggør forlænget opbeva-
ring.
Som nævnt ovenfor efterlader databeskyttelsesforordningen mulighed for
nationalt at vedtage mere specifikke regler på området, herunder at regulere
hvor lange opbevaringsperioder, der er nødvendige.
Tv-overvågningslovens § 4 a, stk. 4 og 5, samt den foreslåede bestemmelse
i lovforslagets § 1, nr. 12 vedrører opbevaring af billed- og lydoptagelser
med personoplysninger, der optages i forbindelse med tv-overvågning i
kri-
minalitetsforebyggende øjemed.
Det er således Justitsministeriets vurdering, at de pågældende regler i tv-
overvågningsloven samt lovforslaget om opbevaring af optagelser fra tv-
overvågning foretaget i kriminalitetsforebyggende øjemed ikke er i mod-
strid med Databeskyttelsesrådets vejledning.
4