Retsudvalget 2019-20
L 102 Bilag 5
Offentligt
2186503_0001.png
Fra:
Preben Jensen [mailto:[email protected]]
Sendt:
5. maj 2020 15:12
Til:
[email protected];
Jeppe Bruus <[email protected]>; Inger Støjberg <[email protected]>; Pernille Bendixen
<[email protected]>; Kristian Hegaard <[email protected]>; Karina Lorentzen Dehnhardt
<[email protected]>; Rosa Lund <[email protected]>; Naser Khader <[email protected]>;
Sikandar Siddique <[email protected]>; Pernille Vermund <[email protected]>; Alex
Vanopslagh <[email protected]>
Emne:
Nyt lovforslag om TV-overvågning er i konflikt med guidelines fra EDPB fra 29. januar 2020
Kære minister og ordførere
Tillad mig som leverandør af videoovervågningsløsninger til lokale og globale kunder at gøre dig
opmærksom på et problem både for virksomheder, personer og kontrolmyndigheder, hvis det nye
lovforslag om TV-overvågning vedtages i sin nuværende form.
I det aktuelle lovforslag ”L
102 Forslag til lov om ændring af lov om tv-overvågning”
er der ikke taget
stilli g EDPB’s se este
guidelines fra 29. januar 2020 til opbevaring af personlige data. Det betyder, at
Danske virksomheder kan have vanskeligt ved at dokumentere overholdelse af GDPR reglerne med
differentierede regler for Danmark
Danmarks hidtidige utvetydige tiltrædelse af regler under EDPB ikke længere vil være gældende
Danmark kan af EU blive opfattet som et sted at opbevare data længere, end hvad med i EU har
besluttet under EDPB
Personers retssikkerhed om opbevaring af personlige data er truet, hvis Danmark vælger at
tilsidesætte EDPB
Virksomheder skal kunne administrere sine videoovervågningssystemer forskelligt på tværs af EU's
grænser, da Danmark have en lempeligere lovgivning end resten af landene under EDPB. Mange
danske virksomheder med afdelinger, butikker, produktion osv. i andre lande under EDPR vil stå
med store udfordringer her.
Optagelser af personer indhentet i andre lande end i Danmark, men hvor data opbevares i Danmark
vil havne i en gråzone. Gælder Dansk lov eller gælder EDPB?
Af EDPB’s guideli e fre går det bla d eget a det, at: ”Perso lige data ikke å være lagret i læ gere tid,
e d hvad der er ødve digt, for at opfylde for ålet ed at opbevare disse perso lige data”. Jeg he viser
til side 28 i guideli e o ”STORAGE PERIODS AND OBLIGATION TO ERASURE”, so ka fi des her:
https://edpb.europa.eu/sites/edpb/files/files/file1/edpb_guidelines_201903_video_devices_en_0.pdf
Som jeg tolker det, betyder disse guidelines, at man som virksomhed skal kunne forklare sig, have et
tydeligt og velbegrundet argument samt have styr på sin dokumentation for at kunne opbevare optagelser
længere end 72 timer (3 dage). I L 102 Forslag til lov om ændring af lov om TV-overvågning oplyses denne
grænse til at være 30 dage uden at skulle forklare sig.
Jeg håber, at du vil hjælpe med at få denne usikkerhed om GDPR fjernet, inden loven vedtages ved 3.
behandling den 28. maj 2020.
Kontakt mig gerne, hvis jeg kan bidrage med at forklare, hvor jeg ser problemet.
Med venlig hilsen
Best regards
L 102 - 2019-20 - Bilag 5: Henvendelse af 5/5-20 fra Preben Jensen, OcuCloud Int. ApS, vedrørende manglende stillingtagen i lovforslaget til EDPB’s seneste guidelines fra 29. januar 2020 til opbevaring af personlige data
2186503_0002.png
OcuCloud Int. ApS
Preben Jensen
Adm. Direktør og Partner
Phone:
Mobile:
Web:
Mail:
+45 7815 0007
+45 5353 4362
www.ocucloud.net
[email protected]