Retsudvalget 2019-20
L 10 Bilag 2
Offentligt
2093933_0001.png
FORSETE
Rets- og kriminalpolitisk
Tænketank
Telefon: 29 99 44 48
[email protected]
[email protected]
København den 24.9.2019
NOTAT
L175 Forslag til lov om ændring af straffeloven (begrænsning af brugen af samfundstjeneste i
sager om vold mv.).
Forsetes forslag til ændring af forslaget om at begrænse brugen af samfundstjeneste i
gentagelsestilfælde af simpel vold.
1.
Forslaget om at begrænse samfundstjeneste i gentagelsestilfælde af simpel vold.
Det foreslås, at anvendelsesområdet for brugen af samfundstjeneste i sager om
simpel vold begrænses, således at flere sager om simpel vold efter straffelovens § 244
fremover vil skulle afgøres med ubetinget fængsel.
For så vidt angår gentagelsestilfælde foreslås det, at der som det helt klare
udgangspunkt skal idømmes ubetinget fængselsstraf i sager om overtrædelse af
straffelovens § 244, hvor den tiltalte tidligere er straffet for ligeartet kriminalitet. Det
betyder, at der fremover kun helt undtagelsesvist vil kunne idømmes betinget dom
med vilkår om samfundstjeneste, hvis den tiltalte tidligere er straffet for ligeartet
kriminalitet, dvs. vold eller anden personfarlig kriminalitet. Lovforslaget siger videre:
”Der
vil med lovforslaget således ikke kunne idømmes betinget fængselsstraf med
vilkår om samfundstjeneste i sager, hvor den tiltalte tidligere er straffet for vold eller
anden personfarlig kriminalitet, uanset om den pågældende på tidspunktet for
domsafsigelsen har gode personlige forhold.
Dog vil der eksempelvis helt undtagelsesvist kunne idømmes betinget fængselsstraf
med vilkår om samfundstjeneste, hvis den ligeartede kriminalitet er begået mere end
1
L 10 - 2019-20 - Bilag 2: Henvendelse af 17/10-19 fra Bodil Philip, Den Rets- og kriminalpolitiske tænketank Forsete, vedrørende bl.a. begrænsning af brugen af betinget dom med vilkår om samfundstjeneste i sager om vold
2093933_0002.png
fem år, før det nye forhold blev begået. Dette vil dog forudsætte, at tiltalte var under
18 år, da han eller hun begik den ligeartede kriminalitet, og i dag har meget gode
personlige forhold.
Det er derudover en forudsætning, at der ikke er andre omstændigheder, som taler
imod, at der i den konkrete sag idømmes en betinget fængselsstraf med vilkår om
samfundstjeneste.”
Af lovforslagets bemærkninger fremgår, at forslaget skyldes, at anvendelsesområdet
for samfundstjeneste, som blev udvidet ved lov nr. 152 af 18. februar 2015, ikke
harmonerer med den generelle retsfølelse i samfundet, bl.a. fordi samfundstjeneste i
dag ses anvendt i sager, hvor den tiltalte tidligere er dømt for vold, herunder også
flere gange. Lovforslaget siger herom:
”Der
er i retspraksis eksempler på sager, hvor retten har idømt en betinget dom med
vilkår om samfundstjeneste for overtrædelse af straffelovens § 244, jf. § 247, stk. 1,
hvor den tiltalte tidligere var straffet for vold fem gange, og hvor det aktuelle forhold
blev begået i prøvetide fra de se este do for vold”.
Der henvises i det hele til lovforslagets pkt. 2.1.
2.
1. behandlingen af lovforslaget
Under 1. behandlingen den 15. marts 2019 var der generelt stor opbakning til
lovforslaget. De fleste ordførere udtrykte tilslutning til at begrænse samfundstjeneste,
herunder også i gentagelsestilfælde af simpel vold. Flere af ordførerne (DF og V)
begrundede udtrykkeligt deres opbakning til at begrænse brugen af samfundstjeneste
i gentagelsestilfælde med, at der i retspraksis er eksempler på sager, hvor den tiltalte
tidligere var straffet fem gange for vold, og hvor det aktuelle forhold blev begået i
prøvetiden fra den seneste dom for vold. En ordfører (ALT) støttede ikke forslaget,
men efterlyste
e a alyse af de ”horrible ekse pler”/ ”skrækekse pler”, der er
nævnt i forarbejderne.
Aktindsigt i de domme, der ligger til grund for lovforslaget.
Forsete har fundet det relevant at se nærmere på den retspraksis, der ligger til grund
for lovforslaget, heru der ”de
eksempler på sager, hvor retten har idømt en betinget
dom med vilkår om samfundstjeneste for overtrædelse af straffelovens § 244, jf. §247,
stk. 1, hvor den tiltalte tidligere var straffet for vold fem gange, og hvor det aktuelle
forhold blev begået i prøvetiden fra den seneste dom for vold”,
jf. be ærk i ger e
afsnit. 2.1.2.
Vi anmodede derfor d. 14. maj 2019 Justitsministeriet om at blive gjort bekendt med
indholdet af den retspraksis, som ligger til grund for lovforslaget, herunder den dom,
hvor der er idømt samfundstjeneste, til trods for, at den tiltalte var straffet for vold
3.
2
L 10 - 2019-20 - Bilag 2: Henvendelse af 17/10-19 fra Bodil Philip, Den Rets- og kriminalpolitiske tænketank Forsete, vedrørende bl.a. begrænsning af brugen af betinget dom med vilkår om samfundstjeneste i sager om vold
2093933_0003.png
fem gange tidligere, og hvor forholdet var begået i prøvetiden fra den seneste dom
for vold.
Ved skrivelse af 24. maj 2019 blev vores anmodning om aktindsigt imødekommet som
udslag af meroffentlighed (Forvaltningsretskontorets sag nr. 2019-0940-0935). Vi har
således modtaget en liste med gennemgang af sager, hvor der er idømt betinget dom
med vilkår om samfundstjeneste for simpel vold
afsagt efter 2015-lovens
ikrafttræden. Vi har forstået, at listen er baseret på justitsministeriets gennemgang af
retspraksis i Ugeskrift for Retsvæsen og Tidsskrift for Kriminalret samt gennemgang af
Rigsadvokatens domsdatabase. Endvidere har vi fået en henvisning til den dom, der er
gengivet i bemærkningerne pkt. 2.1.2, hvor den tiltalte var dømt for vold fem gange
tidligere, og hvor forholdet var begået i prøvetiden fra den seneste dom for vold (TfK
2016.348).
4.
Dommene
a) TfK 2016.348
Byretten idømte 3 måneders fængsel for vold efter straffelovens § 244, jf. §
247, stk. 1, og fandt - med henvisning til de mange forstraffe for vold - ikke
grundlag for at undlade at udløse reststraffen (82 dage) eller at gøre straffen
betinget.
Landsretten forhøjede straffen til 4 måneders fængsel med henvisning til
tiltaltes forstraffe. Det var en fællesstraf, der også omfattede reststraffen på
82 dage. Uanset forstraffene fandt landsretten det
”helt
undtagelsesvis
forsvarligt at gøre straffen betinget med vilkår om samfundstjeneste i 100
timer.”
Landsretten henviste ved afgørelsen til baggrunden for voldsudøvelsen,
voldens forholdsvis begrænsede karakter og omstændighederne i forbindelse
hermed, den lange tid, der var forløbet, siden volden blev begået og
oplysningerne om tiltaltes gode personlige forhold.
b) De øvrige domme i sager om simpel vold afsagt efter 2015-lovens
ikrafttræden
Den gennemgang Justitsministeriet har foretaget af sager, hvor der er idømt
betinget dom med vilkår om samfundstjeneste for simpel vold
afsagt efter
2015-lovens ikrafttræden viser, at der var
23 sager uden forstraffe for vold
1 sag med to forstraffe for vold
1 sag hvor det er oplyst, at tiltalte ”se est” er straffet for vold
(60
dages fængsel for grov vold i gentagelsestilfælde)
3
L 10 - 2019-20 - Bilag 2: Henvendelse af 17/10-19 fra Bodil Philip, Den Rets- og kriminalpolitiske tænketank Forsete, vedrørende bl.a. begrænsning af brugen af betinget dom med vilkår om samfundstjeneste i sager om vold
2093933_0004.png
3 sager med en forstraf for vold
1 sag, hvor det er uoplyst, om der er forstraffe for vold.
Selvom det fremgår af lovforslag L175,
at der i retspraksis er ”eksempler
sager, hvor retten har idømt en betinget dom med vilkår om
samfundstjeneste for overtrædelse af straffelovens § 244, jf. § 247, stk. 1,
hvor de tiltalte tidligere var straffet for vold fe ga ge…”, ses der ku at
være et sådant eksempel.
Der ses heller ikke i retspraksis at være eksempler, hvor den tiltalte tidligere
var straffet for vold fire eller tre gange.
5.
Forsetes forslag til ændring af lovforslaget L175
Uanset hvad man mener om den dom, hvor Landsretten har idømt samfundstjeneste
til trods for fem forstraffe for vold (TfK2016.348), forekommer det ikke Forsete
rimeligt, at denne ene
særdeles atypiske - dom skal have så vidtrækkende
konsekvenser, som lovforslaget lægger op til, dvs. at det fremover skal være stort set
udelukket at få en betinget dom med vilkår om samfundstjeneste, hvis blot man en
gang tidligere er dømt for vold eller anden personfarlig kriminalitet.
Dette gælder efter lovforslaget
Uanset om den tidligere voldsdom ligger mange år tilbage
(medmindre den tidligere vold er begået af en person under 18 år,
som nu har meget gode personlige forhold)
Uanset at den tidligere voldsdom blev afgjort med en bøde (sker, men
sjældent) eller med en ren betinget dom uden vilkår om
samfundstjeneste (sker hyppigt)
Uanset om den begåede vold er af forholdsvis begrænset omfang/
karakter og
Uanset om den tiltalte har gode personlige forhold
Forsete skal på den baggrund foreslå, at der foretages nogle ændringer, hvis
lovforslaget genfremsættes.
1)
For det første foreslås det, at der foretages en ændring i pkt. 2.1.3, 2.
afsnit, der lyder:
”Det foreslås således for det første, at der so det helt klare
udgangspunkt skal idømmes ubetinget fængselsstraf i sager om
overtrædelse af straffelovens § 244, hvor den tiltalte tidligere er
straffet for ligeartet kri i alitet.”
4
L 10 - 2019-20 - Bilag 2: Henvendelse af 17/10-19 fra Bodil Philip, Den Rets- og kriminalpolitiske tænketank Forsete, vedrørende bl.a. begrænsning af brugen af betinget dom med vilkår om samfundstjeneste i sager om vold
Afsnittet foreslås i stedet formuleret som følger:
”Det foreslås således for det første, at der so det helt klare
udgangspunkt skal idømmes ubetinget fængselsstraf i sager om
overtrædelse af straffelovens § 244, hvor den tiltalte tidligere er idømt
ubetinget fængselsstraf eller betinget fængselsstraf med vilkår om
sa fu dstje este for ligeartet kri i alitet.”
Med en sådan ændring vil man kunne bibeholde muligheden for at
anvende straffesystemet som i dag, hvor straffene løbende gradueres
i gentagelsestilfælde. Man vil således kunne bruge en betinget dom
med samfundstjeneste som en skærpelse i forhold til en tidligere
bøde eller ren betinget dom for vold, hvis der fx i den aktuelle sag er
tale om vold af forholdsvis begrænset karakter/ omfang, og hvis den
tiltalte har gode personlige forhold. Først herefter vil der stort set
undtagelsesfrit skulle idømmes ubetinget frihedsstraf i tilfælde af en
ny
tredje
voldsdom.
2)
Det bør tillige indføjes i lovforslagets bemærkninger, at der også
fremover vil kunne idømmes betinget fængsel med vilkår om
samfundstjeneste for simpel vold i tilfælde, hvor den tiltalte tidligere
er idømt ubetinget fængselsstraf eller betinget straf med vilkår om
samfundstjeneste for ikke- ligeartet kriminalitet, fx
berigelseskriminalitet, i kombination med ligeartet kriminalitet, fx et
mindre groft voldsforhold, hvis den ligeartede kriminalitet isoleret set
kun ville have medført en bødestraf eller en ren betinget fængselsstraf
uden samfundstjeneste.
E delig skal Forsete foreslå, at der i dføjes e for for ”forældelse”,
således at en tidligere dom for ligeartet kriminalitet ikke
”på livstid” vil
være til hinder for en betinget dom med vilkår om samfundstjeneste
for simpel vold. Dette gælder efter lovforslaget, hvis den tidligere
ligeartede kriminalitet er begået af en person over 18 år.
Hvis der er tale om vold begået og pådømt mange år tilbage,
forekommer det ikke rimeligt, at en ny voldssag som det helt klare
udgangspunkt vil skulle afgøres med ubetinget fængsel, uanset
voldens grovhed og omstændighederne ved voldsudøvelsen og
uanset gode personlige forhold hos den tiltalte. Der bør fastsættes en
tidsmæssig grænse for,
hvor år ”tavle viskes re ”, så e ga
el
dom for vold begået, da den tiltalte var over 18 år, ikke skal være til
hinder for en betinget dom med vilkår om samfundstjeneste for
simpel vold i resten af den pågældendes liv.
3)
5