Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
17. december 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 98 (L 1 - § 7.
Finansministeriet) af 4. december 2019 stillet efter ønske fra
Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor meget det offentlige forbrug stiger i 2020 som
følge af finanslovsaftalen?
Svar
I seneste vurdering i
Opdateret-2025-forløb,
oktober 2019 blev der på baggrund af
finanslovforsalget for 2020 og de indgåede økonomiaftaler med kommuner og re-
gioner for 2020 mv. skønnet en realvækst i det offentlige forbrug på 1,3 pct. i
2020.
I den nyligt offentliggjorte
Økonomisk Redegørelse,
december 2019 skønnes den of-
fentlige forbrugsvækst ligeledes at udgøre 1,3 pct. i 2020. Det opdaterede skøn for
den offentlige forbrugsvækst er baseret på en opfølgning på de offentlige budget-
ter i 2019 og 2020, herunder med afsæt i
Aftale om finansloven for 2020
mv.
Aftale om finansloven for 2020
vurderes isoleret set at være omtrent neutral for den
offentlige forbrugsvækst i 2020, svarende til at det nominelle offentlige forbrug
påvirkes med godt -¼ mia. kr. sammenlignet med vurderingen i oktober med af-
sæt i finanslovforslaget for 2020 mv. Vurderingen beror på forudsætningen om, at
aftalens balanceoverskud i 2020 afsættes som reserver på finansloven for 2020,
herunder reserver der indregnes i det offentlige forbrug.
Den isolerede virkning af aftalen afspejler desuden, at prioriteringerne på finans-
lovaftalen for 2020
–
ud over udgifter til et løft af borgernære velfærdsområder
som psykiatrien, børnepasning, undervisning mv.
–
vedrører udgifter, der ikke ka-
tegoriseres som offentligt forbrug. Det omfatter blandt andet udgifter i forbin-
delse med den grønne omstilling, herunder udgifter til udtagning af landbrugsjord,
etablering af en skovfond, klimabistand mv.,
jf. Økonomisk Redegørelse,
december
2019.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk