Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
17. december 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 96 (L 1) af 4. december
2019 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for arbejdsudbudseffekten af finanslovsaftalen? Ministe-
ren bedes opgøre den samlet set og for hver af de initiativer i finanslovsaftalen,
som har en effekt på arbejdsudbuddet, endvidere bedes det opgjort år for år fra
2020 og frem.
Svar
Tabel 1
nedenfor indeholder en opgørelse af den skønnede effekt på arbejdsud-
buddet som følge af initiativer i forbindelse på regeringens forslag til finanslov for
2020 samt
Aftale om finansloven for 2020.
Vurderingen er forbundet med usikkerhed.
For en detaljeret opgørelse af den isolerede virkning af elementer i
Aftale om finans-
loven for 2020
henvises til faktaark herom tilgængelig på Finansministeriets hjem-
meside.
1
Hertil kommer initiativer inden for international rekruttering, hvor der ikke på
forhånd kan opgøres en effekt på arbejdsudbuddet. Det gælder fx en ny positivli-
ste for faglærte og en udvidelse af etableringskortordningen for nyuddannede ud-
lændinge, der må forventes at bidrage til en forøgelse af arbejdsudbuddet.
Yderligere kan det bemærkes, at der med
Aftale om finansloven for 2020
er afsat 300
mio. kr. i 2020 til håndtering af et finansieringsudestående vedrørende registre-
ringsafgiften fra
Aftale om omlægning af bilafgifterne
(2017).
2
Håndteringen af finansie-
ringsudeståendet i 2020 vil principielt være forbundet med et øget arbejdsudbud
samme år. Såfremt de almindelige regneprincipper i relation til ændringer i regi-
streringsafgiften beregningsteknisk lægges til grund kan virkningen heraf opgøres
til i størrelsesordenen 150 fuldtidspersoner. Det skal dog understreges, at de al-
mindelige regneprincipper ikke er udviklet til at belyse virkningen af et-årige initia-
tiver. Blandt andet af denne grund er der set bort fra initiativet i opgørelsen.
https://www.fm.dk/nyheder/pressemeddelelser/2019/12/finanslovsaftale-prioriterer-velfaerd-og-et-mere-
groent-danmark.
2
Aftaleparterne er endvidere enige om, at et finansieringsudestående fra 2021 og frem håndteres som led i
den samlede finansiering af omstillingen af bilparken, der vil blive besluttet bl.a. med afsæt i anbefalingerne
fra kommissionen for grøn omstilling af personbiler i Danmark, der forventes at afrapportere medio 2020.
1