Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
21. november 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 62 (L 1 - § 7.
Finansministeriet) af 24. oktober 2019 stillet efter ønske fra Troels
Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor meget det offentlige forbrug stiger med som
følge af de konkrete initiativer i FFL20? Ministeren bedes opgøre det i en tabel
med angivelse af hvert forslags betydning for det offentlige forbrug.
Svar
Med afsæt i prioriteringerne på det fulde finanslovforslag for 2020 og de indgåede
økonomiaftaler med kommuner og regioner for 2020 mv. skønnes realvæksten i
det samlede offentlige forbrug at udgøre ca. 1,3 pct. i 2020, svarende til ca. 7�½
mia. kr. (opgjort inklusive afskrivninger og i 2020-priser),
jf. tabel 1.
Tabel 1
Skøn for realvæksten i det offentlige forbrug, 2020
2020
Mia. kr. (2020-priser)
Realvækst i det offentlige forbrug
Realvækst i det offentlige forbrug (pct.)
7�½
1)
1,3
1)
Opgjort eksklusive afskrivninger skønnes realvæksten i det offentlige forbrug til ca. 6�½ mia. kr. i 2020.
Anm.: Det reale offentlige forbrug er opgjort ved input-metoden og inklusive afskrivninger.
Kilde:
Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2023,
oktober 2019 og egne beregninger.
Nye udgiftstiltag i 2020, der indgår i det offentlige forbrug, omfatter blandt andet
det aftalte løft af de kommunale og regionale servicerammer i 2020 i forbindelse
med økonomiaftalerne med kommuner og regioner for 2020. Hertil kommer øv-
rige prioriteringer på finanslovforslaget for 2020, herunder prioriteringer på sund-
heds- og socialområdet.
Det bemærkes, at skønnet for den offentlige forbrugsvækst er opjusteret med ca.
0,6 pct.-point (svarende til ca. 3�½ mia. kr.) sammenlignet med vurderingen i au-
gust, der var baseret på det tekniske finanslovforslag for 2020 mv.,
jf. Økonomisk
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk