Bilag 1
Tabel 1
Vurdering af merudgifter/mindreindtægter vedr. Venstres 17 erhvervsinitiativer
Vurdering af merudgifter/mindreindtægter,
mio. kr., 2020-pl (strukturel virkning)
Initiativ
2020
2021
2022
2023
Bemærkninger til vurdering af udgifter/mindreindtægter
17. december 2019
I vurderingen af de udgiftsmæssige konsekvenser er det lagt til grund, at en indførelse
af Venstres foreslåede skattestop i 2020 vil indebære en annullering af regeringens
foreslåede skatte- og afgiftsstigninger i forbindelse med forslaget til finanslov for 2020
med undtagelse af forhøjelse af tobaksafgiften.
Konkret indebærer det, at skattefritagelse af fri telefon gennemføres, samt at gæl-
dende afgifter på bæreposer og engangsservice fastholdes. Loft over aktiesparekon-
toen samt bo- og gaveafgift ved overdragelse af familieejede virksomheder er ikke
medregnet i de udgiftsmæssige konsekvenser ved et skattestop, da de fremgår som
selvstændige initiativer i Venstres forslag,
jf. nedenfor.
Afgiftssatserne for emballageafgift på bæreposer af plast og papir samt på engangs-
service har ikke været reguleret de seneste 20 år. En fastholdelse af den nuværende
afgift på bæreposer og engangsservice skønnes at indebære et mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd på 195 mio. kr. i 2020 faldende til 180 mio. kr. i 2023 og 140 mio.
kr. varigt.
Den nuværende beskatning af fri telefon er tilrettelagt med henblik på at fremme en
fleksibel arbejdstilrettelæggelse og sikrer en rimelig beskatning af personalegodet i de
tilfælde, hvor det stilles til privat rådighed. Fri telefon indebærer beskatning af et beløb
på 2.800 kr. i 2019. Skattefritagelsen for fri telefon vil afvige fra princippet om, at løn
beskattes ens, uanset om arbejdsgiveren betaler kontantløn eller naturalydelser, der
stilles til gratis rådighed for den ansatte. Skattefritagelse af fri telefon skønnes at med-
føre et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på 570 mio. kr. i 2020 stigende til
670 mio. kr. i 2023 og 790 mio. kr. varigt.
Indførelse af bydestop forventes ikke at medføre direkte merudgifter. I det omfang et
byrdestop fordrer igangsættelse af nye byrdelettende initiativer, kan der være merud-
gifter forbundet hermed. Under den daværende VLAK-regering blev der på FL19 afsat
118,9 mio. kr. over en 4-årig periode til indfrielse af 42 initiativer, som samlet forventes
at lette erhvervslivets byrder med 801 mio. kr. årligt.
Initiativet vurderes ikke at medføre direkte merudgifter. Med oprettelsen af Erhvervsli-
vets EU- og regelforum videreføres det arbejde, som før blev varetaget af Virksomheds-
forum og Implementeringsrådet. Herigennem sikres fremadrettet fokus på arbejdet mod
overimplementering af EU-regler.
Venstre foreslår at afsætte en pulje på 300 mio. kroner til at styrke dansk erhvervslivs
konkurrenceevne ved at sænke eller fjerne skatter og afgifter.
Det vurderes muligt at nedsætte eller afskaffe erhvervsrettede skatter eller afgifter for
300 mio. kr.
Skattestop
765
790
815
850
Byrdestop
0
0
0
0
Stop for overimplementering
0
0
0
0
Pulje til styrket konkurrenceevne
300
300
300
300