Finansudvalget 2019-20
L 1
Offentligt
2123531_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
12. december 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 100 (L 1 - § 9.
Skatteministeriet) af 4. december 2019 stillet efter ønske fra
Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor stort provenuet fra indeksering af punktafgifter
på tinglysning er i finanslovsaftalen?
Svar
Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet
er med
Aftale om finansloven for 2020
blevet enige om at indeksere en række afgifter
for perioden 2020 til 2025 med forhøjelser på 5,5 pct. hvert tredje år, svarende til
en årlig stigning på 1,8 pct. Det følger af aftalen, at afgifterne på råstofmaterialer
og tinglysningsafgiften indekseres i 2020 og 2023, mens emballageafgiften, spilde-
vandsafgiften samt pesticidafgiften indekseres i 2021 og 2024. Indeksering inde-
bærer, at afgifternes reale værdi fastholdes på det aktuelle niveau.
Indekseringen af tinglysningsafgiften betyder, at den faste afgift i tinglysningsafgif-
ten for pant i fast ejendom og andelsboliger vil stige fra 1.640 kr. pr. tinglysning til
1.730 kr. pr. tinglysning 1. marts 2020. Afgiften vil stige til 1.825 kr. pr. tinglysning
1. januar 2023.
Den faste afgift i tinglysningsafgiften for øvrige tinglysninger vil stige fra 1.660 kr.
pr. tinglysning til 1.750 kr. pr. tinglysning 1. marts 2020. Afgiften vil stige til 1.850
kr. pr. tinglysning 1. januar 2023.
Indeksering af den faste tinglysningsafgift skønnes at medføre et umiddelbart
merprovenu på 90 mio. kr. i 2020 og et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på
60 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
L 1 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om, hvor stort provenuet fra indeksering af punktafgifter på tinglysning er i finanslovsaftalen, til finansministeren
2123531_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Provenumæssige konsekvenser ved at indeksere den faste tinglysningsafgift
Mio. kr. (2020-niveau)
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og ad-
færd
2020
90
75
60
2021
105
90
75
2022
105
90
70
2023
215
185
150
2024
210
180
145
2025
205
180
145
Varigt
200
175
140
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Det er lagt til grund, at afgiftsforhøjelsen i 2020 træder i kraft 1. marts
og 1. januar i 2023. Efter 2025 er det beregningsteknisk forudsat, at provenuet vokser med BNP.
Kilde: Skatteministeriet.
Det umiddelbare merprovenu skønnes at stige til 215 mio. kr. i 2023, når afgiften
indekseres anden gang, og merprovenuet efter tilbageløb og adfærd skønnes at
stige til 150 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Varigt skønnes det umiddelbare merprovenu at ud-
gøre ca. 200 mio. kr. årligt, mens det varige merprovenu efter tilbageløb og adfærd
skønnes at udgøre 140 mio. kr. årligt.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister