Finansudvalget 2019-20
L 1 Bilag 38
Offentligt
2130739_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
23. december 2019
2019 - 3203
Udvikling i fremrykkede ekspropriationer ifm. togfondsprojekter
2015-2019
I forbindelse med transportministerens tekniske gennemgang af FFL20 i Fi-
nansudvalget den 8. oktober 2019 er der udbedt et notat omkring udvikling i
fremrykkede ekspropriationer ifm. togfondsprojekter fra 2015 til i dag.
I tabel 1 nedenfor fremgår forbrug til fremrykkede ekspropriationer samt antal
ejendomme, der er eksproprieret og afhændet ifm. de enkelte projekter.
Tabel 1: Bevilling og forbrug, 2015-2019 (mio. kr.)
Projekt
Forbrug
Overtagne
Afhændede
(mio. kr.)* ejendomme** ejendomme
Ny bane over Vejle Fjord
Ny bane over Vestfyn
Opgradering Fredericia-Hobro/Aalborg
Ny bane Hovedgaard-Hasselager
Ny bane til Billund
I alt
88,6
106,9
2,1
56,3
0,6
254,5
32
56
1
19
3
111
0
2
0
0
0
2
*Opgjort pr. ultimo september 2019.
**Ejendomme, hvor pris og dato er fastlagt, og hvor overtagelsesdatoen ligger i fremtiden, er medtaget i optællingen.
Det drejer sig om i alt 4 ejendomme, som er disponeret med en fremtidig overtagelsessum på 8,8 mio.kr. og indgår ikke
i forbruget pr. 30.09.2019.
Vurdering af mulighederne for den fremtidige afhændelse af ejendommene
En stor del af de ejendomme, der er overtaget som fremrykket ekspropriation,
ville blive totaleksproprieret i anlægsfasen. Øvrige overtagne ejendomme for-
søges afhændet på boligmarkedet, herunder evt. udlejning.
Det er anslået, at der ved videresalg af ejendomme på fravalgte linjeføringer vil
kunne opnås en indtægt på ca. 1/2 - 1/3 af købsprisen. Den lave gensalgspris er
L 1 - 2019-20 - Bilag 38: Uddybende materiale fra teknisk gennemgang den 8. oktober 2029 om signaler, togfondsprojekter og løn- og konsulentudgifter, fra transportministeren
2130739_0002.png
bl.a. begrundet med, at ejendommene skal sælges i budrunde, hvor købere ofte
er tilbageholdende med prisen. Ejendommene sælges med en række ansvars-
fraskrivelser og uden tilstandsrapport og ejerskifteforsikring. Desuden kan
køberne ikke forvente at kunne optage realkreditbelåning af ejendommene.
Hvad angår ejendomme beliggende ved en linjeføring, der realiseres, anslås
det, at de vil kunne sælges som restejendomme efter anlæg. Bygningerne på en
del af ejendommene vil være revet ned, og jorden kan være afhændet i jordfor-
deling eller afskåret fra restejendommen. Ejendomme, der kan videresælges, vil
blive solgt i offentlig udbudsrunde. Salgspris vil være afhængigt af, hvordan
projektet påvirker ejendommen, størrelsen af jordtilliggende, ejendommens
stand på salgstidspunktet samt andre faktorer. Indtil projektet skal gennemfø-
res udlejes de overtaget ejendomme.
Side 2/2