Finansudvalget 2019-20
L 1 Bilag 38
Offentligt
2130738_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
23. december 2019
2019-3203
Vedr. midler til hhv. fornyelse/vedligehold af gamle signaler og det
nye signalprogram på finansloven for 2020
Om gamle signaler
I finansloven for 2020 indgår, at der på § 28.63.04.10. Drift af jernbanenettet
er indbudgetteret 29,8 mio. kr. i 2020, 40,2 mio. kr. i 2021, 39,7 mio. kr. i 2022
og 41,2 mio. kr. i 2023 (2020-pl) til dækning af merudgifter til drift af de gamle
signaler som følge af Signalprogrammets reviderede udrulningsplan. På §
28.63.05.10. Fornyelse og vedligeholdelse af jernbanettet er der ligeledes ind-
budgetteret 142,7 mio. kr. i 2020, 142,2 mio. kr. i 2021, 240,4 mio. kr. i 2022
og 247,4 mio. kr. i 2023 (2020-pl) til at dække merudgifter som følge af Signal-
programmets reviderede udrulningsplan. Samlet set er det forudsat, at der af-
sættes 2,2 mia. kr. i perioden 2020-2030.
Som følge af forsinkelsen af udrulningen af det nye signalsystem på primært
fjernbanen, vil det gamle signalsystem således skulle holdes i funktion i væ-
sentligt længere tid end forudsat (til 2030), hvorfor den oprindeligt forudsatte
besparelse på vedligehold og fornyelse af det gamle signalsystem først kan ind-
høstes senere end forudsat. Det er denne mindrebesparelse, som de 2,2 mia. kr.
dækker.
Banedanmark vedligeholder mange tusinde anlægselementer indtil ibrugtag-
ningen af ETCS. Her er blandt andet tale om vedligeholdelse af flere end 200
stationssikringsanlæg, 2.500 sikrede sporskifter og over 4.000 ATC-baliser.
Banedanmark prioriterer løbende behovet for vedligeholdelse af de gamle an-
læg og levetidsforlænger/fornyr kun, hvor det er vurderet økonomisk forsvar-
ligt og teknisk nødvendigt for stabil drift af det eksisterende anlæg frem til
ibrugtagningen af ETCS. Gevinstrealisering af fortsat vedligehold af eksisteren-
de anlæg vil først og fremmest kunne ses i form af stabile muligheder for trafik-
afvikling.
Banedanmark opdaterer løbende sin vurdering af muligheden for at holde det
nuværende signalsystem i drift inden for den afsatte ekstrabevilling, og det er
Banedanmarks vurdering, at budgettet er robust.
Om Signalprogrammet
Banedanmarks prognose for totaludgiften for Signalprogrammet er fortsat in-
den for projektets bevilling, der i 2020-pl udgør 20.216,7 mio. kr. Prognosen er
L 1 - 2019-20 - Bilag 38: Uddybende materiale fra teknisk gennemgang den 8. oktober 2029 om signaler, togfondsprojekter og løn- og konsulentudgifter, fra transportministeren
2130738_0002.png
Side 2/2
et udtryk for det mest realistiske forbrug, men projektets reserve er lavere end
det normale niveau for reserver i programmer i en tilsvarende fase, hvilket for-
udsætter en stram økonomisk styring af projektet.
For så vidt angår fremdriften i Signalprogrammet henvises til Banedanmarks
statusrapporter for Signalprogrammet, der oversendes til Folketinget som led i
den løbende orientering af Folketinget om fremdriften i Signalprogrammet.