Finansudvalget 2019-20
L 1 Bilag 34
Offentligt
2124824_0001.png
Til lovforslag L 1
Folketingsåret 2019 - 2020
Ændringsforslag stillet den 13.december 2019
Til § 14
Udlændinge- og Integrationsministeriet
B. Bevillinger
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Fællesudgifter
14.11.
Centralstyrelsen
78. Reserver og budgetregulering vedrørende
kommunale indkomstoverførsler
427)
Af
V og DF
Fastholde den tidligere vedtagne reduktion
af integrationsydelsen for forsørgere pr.
1. januar 2020
F
ÆF
51,9
-51,9
-
-
L 1 - 2019-20 - Bilag 34: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
Til § 15
Social- og Indenrigsministeriet
B. Bevillinger
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Børn og unge
15.26.
Udsatte børn og unge
58. Hjælp til flygtninge mv. i enkelttilfælde
(Lovbunden)
428)
Af
DF
Loft over hjælp til flygtninge m.v. i
enkelttilfælde
F
ÆF
304,2
-200,0
-
-
L 1 - 2019-20 - Bilag 34: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
Til § 16
Sundheds- og Ældreministeriet
B. Bevillinger
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Ældre og demens
16.65.
Ældre
05. Løft af ældreområdet (tekstanm. 101)
(Reservationsbev.)
429)
Af
DF
Styrkelse af ældreområdet i kommunerne som
følge af den demografiske udvikling
F
ÆF
-
1000,0
-
-
L 1 - 2019-20 - Bilag 34: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
Til § 17
Beskæftigelsesministeriet
B. Bevillinger
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Sociale Pensioner, Boligstøtte og Børnetilskud mv.
17.61.
Børnetilskud
08. Det midlertidige børnetilskud (Lovbunden)
430)
Af
V og DF
Annullering af det midlertidige
børnetilskud
F
ÆF
243,4
-243,4
-
-
L 1 - 2019-20 - Bilag 34: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
Til § 24
Miljø- og Fødevareministeriet
B. Bevillinger
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Generelle jordbrugsforhold mv.
24.21.
Fællesudgifter inden for jordbrugsområdet mv.
(tekstanm. 1)
02. Forskellige tilskud (tekstanm. 106 og 161)
(Reservationsbev.)
431)
Af
DF
Dyrevelfærdspulje til foreninger m.v.
F
ÆF
106,2
7,5
97,5
-
L 1 - 2019-20 - Bilag 34: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
Til § 35
Generelle reserver
B. Bevillinger
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Reserver mv.
35.11.
Reserver mv.
01. Merudgifter ved nye bevillingsforslag
432)
Af
V
Kontoen nedskrives med 900 mio. kr.
F
ÆF
1.355,0
-900.0
-
-
19. Regeringsreserve
433)
Af
V
Kontoen nedskrives med 600 mio. kr.
F
ÆF
1.000,4
-600,0
-
-
19. Regeringsreserve
434)
Af
DF
Udmøntning af reserve
F
ÆF
1.000,4
-332,2
-
-
44. Reserve til ekstraordinære indsatser i
grænseområderne mv.
435)
Af
DF
Grænsekontrol ved indrejse fra Sverige
F
ÆF
95,0
50,0
-
-
436)
Af DF
Ny konto
80. Reserve til statens brug af konsulenter
(Driftsbev.)
Fuld nedsættelse af statens forbrug af
konsulenter allerede fra og med 2020
Af V
Ny konto
81. Reserve til udrejsecenter (Driftsbev.)
Ny reserve til at sikre, at etablering af
F
253,0
-
F
-425
-
437)
L 1 - 2019-20 - Bilag 34: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
et udrejsecenter på Lindholm kan
gennemføres
L 1 - 2019-20 - Bilag 34: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
Til § 38
Skatter og afgifter
B. Bevillinger
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Skatter på indkomst og formue
38.11.
Personskatter
01. Personskatter (tekstanm. 100)
438)
Af
V og KF
Fastholdelse af den aftalte afgiftsfritagelse for
fri telefon pr. 1. januar 2020
11. Afgift af dødsboer og gaver
439)
Af
V og KF
Annullering af regeringens tredobling af bo- og
gaveafgiften for erhvervsvirksomheder, der
overdrages til et nært familiemedlem
F
ÆF
-
-
318.696,4
-560,0
F
ÆF
-
-
4.699,7
-1.000,0
Told- og forbrugsafgifter
38.24.
Miljøafgifter
01. Miljøafgifter
440)
Af
DF
Annullering af fordobling af
emballageafgiften på bæreposer og
engangsservice
F
ÆF
-
-
7.480,0
-195,0
L 1 - 2019-20 - Bilag 34: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
Told- og forbrugsafgifter
38.28.
Øvrige punktafgifter
03. Tobaksafgift
441)
Af
V
Afgiften på en pakke cigaretter hæves med 20 kr.
pr. 1. januar 2020
F
ÆF
-
-
7.279,0
475,0
L 1 - 2019-20 - Bilag 34: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
Bemærkninger
Til nr. 427
Den socialdemokratiske regering har som led i aftale om et nyt midlertidigt
børnetilskud valgt at annullere den tidligere vedtagne reduktion af
integrationsydelse for forsørgere pr. 1. januar 2020. Venstre og Dansk
Folkeparti ønsker at fastholde de lave offentlige ydelser til arbejdsløse
indvandrere og flygtninge, så det også fremover er attraktivt at bidrage til
fællesskabet. Det sikrer desuden, at vi kan fastholde antallet af asylansøgere
til Danmark på et lavt niveau.
Til nr. 428
Et loft over hjælp i enkelttilfælde vil falde fint i tråd med den stramme
udlændingepolitik, som der er bred konsensus omkring blandt Folketingets
partier. Der er endvidere evidens for, at et lavere ydelsesniveau mindsker
tilskyndelsen til at vælge Danmark som asyldestination. Derfor må omfanget af
refusionsanmodninger til udlændinge fra kommunerne begrænses ved et effektivt
loft.
Til nr. 429
Med ændringsforslaget afsættes der 1 mia. kr. til ældreområdet i kommunerne.
Til nr. 430
Den socialdemokratiske regering har valgt at hæve ydelserne til især arbejdsløse
indvandrere med knap 300 mio. kr. om året. Næsten to ud af tre af de familier,
der får en højere offentlig ydelse som følge af regeringens politik, har ikke-
vestlig baggrund. Der er dermed tale om en lempelse af udlændingepolitikken, som
også gør det mindre attraktivt at arbejde og mere attraktivt at søge asyl i
Danmark. Vi skal sikre, at det fortsat er attraktivt at bidrage til
fællesskabet, og at antallet af asylansøgere forbliver på et lavt niveau. Derfor
vil Venstre og Dansk Folkeparti fastholde de lave offentlige ydelser til
arbejdsløse indvandrere og flygtninge.
Til nr. 431
Dyrevelfærd er et vigtigt område, der ikke må forsømmes. Dansk Folkeparti ønsker
som minimum at fastholde det niveau, som gjaldt under den foregående regering
(Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), hvor Dansk
Folkeparti som støtteparti gjorde sin indflydelse gældende og prioriterede
dyrevelfærden. Derfor foreslår Dansk Folkeparti, at der afsættes 7,5 mio. kr.
til foreningernes vigtige arbejde med dyrevelfærden.
Til nr. 432
Reserven på 900 mio. kr. prioriteres bl.a. til at annullere regeringens
skadelige skattestigninger.
L 1 - 2019-20 - Bilag 34: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
Til nr. 433
Reserven på 600 mio. kr. prioriteres bl.a. til at annullere regeringens
skadelige skattestigninger.
Til nr. 434
Til finansiering af initiativer som foreslået af Dansk Folkeparti.
Til nr. 435
De seneste års uro på den svenske side af sundet er foruroligende. Derfor ønsker
Dansk Folkeparti at opskrive reserven til ekstraordinære indsatser i
grænseområderne med 50 mio. kr. til at udvide indsatsen med grænsekontrol ved
indrejse fra Sverige. Den samlede reserve til grænsekontrol vil beløbe sig til
145 mio. kr. i 2020. Ekstraudgiften kan hentes på regeringsreserven, som oplyst
af Socialdemokratiets finansordfører.
Til nr. 436
Dansk Folkeparti mener ikke, at staten skal have et år til indfasning af et
lavere forbrug af konsulenter fra og med 2021. Staten må allerede fra den 1.
januar 2020 sende et signal til omverdenen om, at den ikke vil spilde det samme
omfang af ressourcer på lange rapporter og præsentationer, som statens egne
ansatte ligeså vel kunne producere.
Til nr. 437
Venstre besluttede i forbindelse med finansloven for 2019 at etablere et nyt
udrejsecenter for udviste kriminelle udlændinge på øen Lindholm i Stege Bugt.
Det var og er uholdbart, at dybt kriminelle udlændinge, som ikke har ret til at
være i Danmark, skaber utryghed og ufred. Og i den perfekte verden skulle de
slet ikke være i Danmark. Men så længe de er her, bliver vi nødt til at finde
den mest trygge løsning. Og der er Lindholm den bedst mulige løsning på et svært
problem. Desværre har regeringen valgt at aflyse etablering af et udrejsecenter
på Lindholm. Venstre er villige til at bruge den ekstra finansiering, som det
kræver at etablere et udrejsecenter på en placering, som giver vores myndigheder
de bedste muligheder for at holde styr på en gruppe dybt kriminelle udlændinge,
som slet ikke skal være i Danmark. Derfor foreslår vi også at annullere den
besparelse på 253 mio. kr. i 2020, som regeringen foreslår.
Til nr. 438
Desværre vil regeringen fastholde skat på arbejdsgiverbetalt telefon. Det
betyder, at de 500.000 danskere, der i dag har fri telefon, skal betale mere i
skat, end de ellers skulle. Vi vil fastholde afgiftsfritagelsen for fri telefon
pr. 1. januar 2020. I regeringens publikation ”Velfærd først, tryghed, tillid og
grøn fremtid”,
side 26, fremgår det, at regeringens forslag giver et årligt
merprovenu på 560 mio. efter tilbageløb og adfærd. Derfor prioriteres 560 mio.
kr. til at annullere regeringens skattestigning.
L 1 - 2019-20 - Bilag 34: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
Til nr. 439
Det skal ikke være dyrere at drive virksomhed, og vi skal ikke skubbe gode
arbejdspladser ud af Danmark. Derfor ønsker Venstre og Det konservative
Folkeparti at fastholde satsen for bo- og gaveafgift for familieejede
virksomheder på 5 pct., og vi vil derfor annullere regeringens forslag om at
tredoble afgiften. I regeringens publikation ”Velfærd først, tryghed, tillid og
grøn fremtid”, side 26, fremgår det, at regeringens forslag giver et årligt
merprovenu på 1 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. Derfor prioriteres 1 mia.
kr. til at annullere regeringens skattestigning.
Til nr. 440
Med finanslovforslaget for 2020 lægges der op til en fordobling af
emballageafgiften på bæreposer og engangsservice. Dansk Folkeparti mener, at
fordoblingen hovedsageligt tjener et fiskalt formål, hvilket afsløres af, at
afgiften rammer hårdere på genanvendt plastik og engangsservice, som er lavet af
bionedbrydelige materialer.
Til nr. 441
For Venstre er målet helt klart: Vi skal i 2030 have Danmarks første røgfri
generation. For børn, unge og rygning hører ganske enkelt ikke sammen. Og vi er
klar til at tage de næste skridt mod målet om en røgfri generation i 2030.
Regeringen foreslog desværre i sit finanslovsforslag kun at hæve prisen på en
pakke cigaretter med fem kroner ad to omgange. Det er et uambitiøst og
utilstrækkeligt forslag. Venstre vil hæve prisen med 20 kr. for en pakke
cigaretter på en gang allerede fra 1. januar 2020. Det skal bidrage til, at
færre ryger, og at særligt unges adgang til cigaretter gøres sværere. Venstres
forslag om at øge prisen på en pakke cigaretter med 20 kr. vil medføre et
merprovenu til statskassen på 475 mio. kr. om året.