Finansudvalget 2019-20
L 1 Bilag 26
Offentligt
2107033_0001.png
Notat om status for Kampagne for klimavenlig adfærd gennem mærknings-
ordninger mv.
Center
Klimaneutralt Danmark
Team
Klima- og energiadfærd
Dato
8. november 2019
J nr.
2019-2188
/ KRLIC
Under den tekniske gennemgang af forslag til finanslov for finansåret 2020 for Fi-
nansudvalget spurgte Finansudvalget til status på brug af de 6 mio. kr., der årligt er
afsat på 29.11.01.60. Kampagne for klimavenlig adfærd gennem mærkningsord-
ninger mv.
Med Finansloven for 2019 er der igangsat et arbejde, der skal styrke forbrugerin-
formationen ved forbrugervalg og -adfærd i hverdagen. Der er afsat 6 mio. kr. årligt
i perioden 2019-2022 til Kampagne til klimavenlig adfærd gennem mærkningsord-
ninger mv. Nedenstående tabel 1 viser en oversigt over forbrug til dato samt for-
ventet disponering af 2019-midler og 2020-midler, i alt 12 mio. kr.
Tabel 1
Forbrug til dato samt forventet disponering af 2019 og 2020-midler (mio. kr., 2019-pl.)
Forbrug til dato
Kortlægning af
udenlandserfaringer
Elbilskampagne
Interessentmøder
Forventet disponering
Danskerne, når de laver
mad i hjemmet
Danskerne, når de
køber ind
Danskerne, når de
spiser ude
Borgerinddragelse mv.
Lønsum og øvrig drift
Sum
0,50
0,50
1,30
1,30
0,50
1,80
2,99
1,10
1,80
6,00
3,00
12,0
0,60
0,60
1,80
Brug af 2019-
midler i 2019
0,08
0,10
0,01
Brug af 2020-
midler i 2020
Brug af opsparede
2019-midler i 2021
Sum
Anm.: Den angivne forventede disponering kan variere på poster og omdisponeres.
Kilde: KEFM
Forbrug til dato i 2019 under Kampagne til klimavenlig adfærd gennem mærk-
ningsordningerne mv. er blevet anvendt frem til folketingsvalget i 2019. Efter folke-
tingsvalget har klima-, energi- og forsyningsministeren besluttet, at midlerne bl.a. vil
blive benyttet til at igangsætte indsatser, der skal gøre det nemmere for danskerne
at spise mere klimavenligt. Maden står samlet set for en væsentlig andel af dan-
skernes forbrugsbaserede udledninger af drivhusgasser. Samtidig ønsker mange
danskere at spise mere klimavenligt, men er i tvivl om, hvordan de skal gøre det.
Side 1/2
L 1 - 2019-20 - Bilag 26: Svar på spørgsmål fra teknisk gennemgang den 24. oktober 2019
2107033_0002.png
Derfor er det oplagt at se på, hvordan man kan gøre det nemmere for alle danskere
at spise på en måde, der er både sund, velsmagende og mere klimavenlig. Løsnin-
gen skal være socialt ansvarlig, for sund og bæredygtig mad skal være for alle,
uanset pengepung.
I tillæg til ovenstående indsatser for klimavenlig og sund mad, vil midlerne under
Kampagne til klimavenlig adfærd gennem mærkningsordninger forventeligt blive
benyttet til at igangsætte indsatser for borgerinddragelse.
Side 2/2