Jeg vil starte med at sige, at jeg faktisk synes, det har været en virkelig interessant debat, ikke fordi der er kommet så mange nye standpunkter frem – i virkeligheden har det vel været rimelig forudsigeligt – men fordi jeg synes, vi er kommet godt rundt i hjørnerne af et virkelig vigtigt spørgsmål, som ikke kun handler om udlændingepolitik, men som også handler om udlændingepolitik. Jeg har skrevet et par enkelte ting ned på min egen blok til videre overvejelse.
Det første er: Hvad er egentlig udgangspunktet for at have diskussionen om ydelser til nyankomne? For mig handler det om, at hvis man tager ud på en teknisk skole i Danmark, går ud på et hvilket som helst værksted, vil man kunne møde unge mennesker, som er i gang med at tage en lærlingeuddannelse. Masser af dem vil være i tyverne – det er helt normalt at være i gang med en lærlingeuddannelse, når du er i tyverne – mange af dem har børn, og de arbejder til daglig og lever af en lærlingeløn. For mig er det vigtigt, at folk, der kommer hertil og ikke har noget arbejde, ikke skal have en ydelse, der afviger væsentligt fra, hvad de ville få, hvis de tog en helt almindelig lærlingeuddannelse forhandlet af nogle faglige organisationer og bygget op over 100 år. Og der er ingen, der render rundt og siger, at en murerlærling er fattig, selv om en murerlærling tjener en sats i overenskomsten, som ikke afviger meget fra, hvad mange nyankomne får. Det mener jeg er et udmærket sted at starte diskussionen.
Den næste ting, jeg har taget ned, er, at vi ikke kan se isoleret på, hvad de sociale ydelser er. Vi skal jo se på, hvad de står i forhold til. Her bliver vi nødt til at forholde os til, hvad en almindelig lavtlønnet dansker tjener. Hvad tjener en kassedame i Danmark på en HK-overenskomst egentlig? Og er vi ikke enige om, at sådan en kassedame bør forsikre sig mod ledighed ved at melde sig ind i en a-kasse? Og er vi ikke enige om, at det dagpengeniveau selvfølgelig ikke kan være det samme som mindstelønnen og derfor er nødt til at ligge lidt under mindstelønnen? Og hvis vi er enige om det, må vi også være enige om, at hvis det skal give værdi at forsikre sig mod ledighed, må kontanthjælpssatsen heller ikke være i nærheden af dagpengesatsen. På den måde mener jeg at vi ikke kan diskutere sociale ydelser fuldstændig isoleret. Vi er nødt til at forholde os til, hvad man tjener, hvis man starter på en elevuddannelse, og hvis man arbejder og forsikrer sig i en a-kasse.
Den tredje ting, jeg synes er væsentlig, er, at uanset om de her satser har været skruet op eller ned – og de har ved gud været skruet op og ned de sidste 20 år, de har faktisk været ændret 20 gange de sidste 20 år – så bør vi forholde os til, at der stadig væk er temmelig omfattende arbejdsløshed blandt nyankomne. Selv om det går i den rigtige retning, er der særlig blandt kvinder med ikkevestlig baggrund en helt enorm arbejdsløshed.
Jeg tror, at en af årsagerne til, at vi ser den arbejdsløshed, er, at satserne ikke er det eneste interessante, men også selve den logik, vi møder nyankomne med. Prøv lige at overveje det her: Hvad er normalen i Danmark? Normalen i Danmark er jo at gå på arbejde og tjene sine egne penge. Så er undtagelsen, at man kan blive syg, eller at man kan blive arbejdsløs, og så har vi heldigvis et velfærdssamfund, der holder hånden under en. Men i det øjeblik, man ovre i Adelgade i København af Flygtningenævnet får tildelt opholdstilladelse, hvad er så normalen? Så er normalen i Danmark jo faktisk, at man starter sit liv i Danmark på en offentlig overførsel. Det er jo hul i hovedet. Vi møder folk med den omvendte logik af det, vi mener bør være det bærende princip i det danske samfund.
Det er derfor, vi fra regeringens side nu siger – og vi sagde fra Socialdemokratiets side før valget: Lad os prøve at starte med at møde mennesker med en ny logik. Lad os starte med at sige til folk: Gå ud og find et arbejde. Hvis ikke du kan finde et arbejde, er du velkommen til at møde op nede på kommunen, og så har vi et 37-timers integrationsprogram, du kan deltage i, som består af danskundervisning, aktivering og andre ting, og i det omfang, du møder op, får du en ydelse, i det omfang, du ikke møder op, får du ikke en ydelse. Og hvis du kommer 2 timer for sent, får du ikke skældud og bliver sanktioneret og bliver kaldt til samtale på jobcenteret, så får du bare ikke nogen ydelser.
Det tror jeg faktisk de fleste nyankomne flygtninge ville synes var et helt almindeligt sundt princip og i øvrigt et meget gavmildt princip, i forhold til hvordan principperne i de sociale systemer er i de lande, de kommer fra. Det er ikke, fordi vi ikke ønsker at diskutere ydelsernes størrelse; vi vil bare insistere på, at der også må være nogle andre ting, den her debat også handler om.
Det fjerde, jeg vil sige, er: Er der noget parti her i Folketingssalen, der går ind for, at den ydelse, nyankomne flygtninge skal mødes med, er 500 kr. om måneden? Nej, det tror jeg faktisk ikke at der er – og det tror jeg heller ikke at hr. Henrik Dahl fra Liberal Alliance mener – fordi vi alle sammen synes, det er for lavt. Jeg tror også godt, vi alle sammen kan blive enige om, at hvis det var den ydelse, man mødte flygtninge med, ville der komme færre asylansøgere.
Grunden til, at jeg nævner det, er, at hvis vi kun fokuserer på tilstrømning, ender vi jo på nul. Så er det jo det eneste interessante, logiske sted at lægge satserne. Men det er der ingen af os der mener – ingen! Det er jo, fordi der også er et andet hensyn. Der er et hensyn til, hvilket niveau vi mener folk skal kunne leve på, når de lever i det danske samfund. Derfor handler det her ikke om, at hvis man er tilhænger af en sats på én størrelse, er man tilhænger af en slap udlændingepolitik, og er man tilhænger af en anden størrelse, er man tilhænger af en stram udlændingepolitik. Det handler om, at vi balancerer nogle hensyn forskelligt af, og det er jo helt legitimt. Den ene side af Folketingssalen har i over 100 år haft et andet syn på, hvor lidt de mindst bemidlede skal have, end den anden side af Folketingssalen. Det har vi været uenige om i 100 år, og vi har alligevel fundet hinanden i nogle kompromiser undervejs. Mon ikke også vi gør det i det her spørgsmål?
Vi kunne starte med, at man fra venstre side af Folketingssalen ikke anklager højre side af Folketingssalen for at være fuldstændig ligeglade med, hvordan børn vokser op, og at højre side af Folketingssalen også anerkender, at venstre side af Folketingssalen mener, at det har en betydning for tilstrømningen, og at det selvfølgelig også er en del af overvejelserne. Hvis vi nu starter der, tror jeg faktisk, vi har et udmærket grundlag for at fortsætte diskussionerne videre.
Til sidst vil jeg sige, at der ligger flere forskellige forslag til vedtagelse på bordet. Og så vidt jeg lige kan tælle knapperne op, er der ikke nogen af dem, der kan samle 90 mandater. Det gør mig egentlig på kort sigt heller ikke noget, fordi vi jo afventer en ydelseskommissions arbejde. Men herefter håber jeg at vi kan tælle til 90 og få gennemført nogle lovændringer, for jeg mener virkelig, der er behov for det. Når jeg kigger på forslagene til vedtagelse, er jeg selvfølgelig mest tilfreds med det, der er fremsat af Socialdemokratiet. Det giver sig selv.
Men jeg får også lyst til at sige et par andre ting, først til højrefløjen: Husk børnene – husk børnene. Det hensyn mener jeg ikke at den tidligere regering tog, slet ikke med den seneste nedsættelse af integrationsydelsen, som var ret markant, og som for enlige mødre ville være 2.000 kr. om måneden yderligere væk fra det niveau, vi i forvejen syntes der var lidt udfordringer med.
Til venstrefløjen vil jeg sige: Pas nu på med fattigdom. Det er faktisk rigtigt, som hr. Morten Dahlin siger, at to voksne og to børn får op til 23.000 kr. om måneden. Det er ikke fattigdom. Jeg synes, statsministeren har fat i noget helt centralt i sin åbningstale: Det er ikke fattigdom! Det er heller ikke mange penge, men hvis vi begynder at kalde det fattigdom, synes jeg faktisk, at vi sjofler dem, der er fattige, for der er fattige i vores samfund. Der er virkelig folk, der kigger ind i tomme køleskabe i slutningen af måneden. Men hvis man med to voksne og to børn med alle de tillæg og ydelser, der er i det danske samfund, har tomme køleskabe i slutningen af måneden, så er det ikke ydelsernes størrelse, der er problemet. Så er det, fordi der er nogle helt andre ting galt i den familie, og det vil jeg slet ikke benægte at der er, men det løser vi simpelt hen ikke ved at sætte satserne op. Og derfor skal vi ikke tilbage til det gamle kontanthjælpssystem. Det mener jeg virkelig er helt essentielt og væsentligt, ikke kun af udlændingepolitiske hensyn, men også af almindelige socialpolitiske hensyn, fordi vi kommer til at skyde os selv i foden.
Jeg tror på, at hvis vi nu kravlede ned fra træerne og forlod den debat, som Folketinget har været låst fast i i 20 år, ville vi kunne ende i en situation, hvor vi hen over midten i Folketingssalen ville kunne lave et nyt ydelsessystem, som rammer ikke alene satserne, men også introducerer nogle nye logikker. Det ville være rigtig godt – rigtig godt – men det kræver, at vi kommer videre fra den debat, vi har haft i dag, som jeg synes har været god, men som også har været en genudsendelse af debatter, der har været i Folketingssalen de sidste mange år. Tak.