Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
B 72
Offentligt
2168831_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 27. februar 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 1 til B 72 efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Henrik Dahl
(LA) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1 til B 72:
Vil ministeren redegøre for netto-effekten af forslaget, altså hvilken konsekvens
forslaget har for tilstrømningen til Danmark jf. debatten under 1. behandlingen af
forslaget?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgs-
målet indhentet et bidrag fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”Accept/ej
accept fra et andet Dublin-land
Tabellen nedenfor viser antallet af afgørelser på baggrund af et andet
Dublin-lands accept/ej accept om tilbagetagelse/overtagelse af en asyl-
ansøger, der er modtaget som følge af Udlændingestyrelsens anmodning
om tilbagetagelse/overtagelse til et andet Dublin-land eller en revurde-
ring om tilbagetagelse/overtagelse i medfør af Dublinforordningen i pe-
rioden 1. januar 2006
31. december 2019, fordelt på afgørelse, katego-
ri og afgørelsesår.
Afgørelsesår
2006
2007
358
2008
417
2009
826
2010
2011
2012
2013
2014
2015
26. marts 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 3839
1189167
2016
2017
2018
2019
513
40
350
99
21
3
217
I alt
16.511
1.305
5.395
1.183
463
391
6.150
Afgørelser om overførsel på baggrund af
389
en accept om tilbagetagelse/overtagelse
- heraf accept by default *
- heraf søgt asyl i en anden medlemsstat
- heraf opholdstilladelse eller visum
- heraf indrejst ulovligt fra tredjeland
- heraf andet
Ej accept fra et andet Dublin-land
17
1.469 926
1.139 2.250 1.504 1.607 3.304 1.120 689
122
942
282
107
51
504
687
249
135
32
773
383
186
70
462
120
27
10
329
2.276 678
255
133
257
178
40
38
18
34
32
64
101
111
306
577
2.987 584
* Kategorien dækker over, at anmodningen anses for at være accepteret, hvis medlemsstaten ikke svarer in-
den for de frister, der er fastsat i Dublinforordningen.
Note 1: På baggrund af registreringsgrundlaget er det kun muligt at opgøre statistikken over afgørelser om
overførsler fordelt på kategorier fra og med 2014.
Note 2: Opgørelsen for 2016-2019 er opgjort efter en anden opgørelsesmetode end de tidligere år. For de
tidligere år medtages kun én afgørelse af samme type pr. person inden for samme uge. Dette tages der ikke
højde for i opgørelsen vedrørende perioden fra og med 2016.
Side 1/5
B 72 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: MFU spm. om ministeren vil redegøre for netto-effekten af forslaget, altså hvilken konsekvens forslaget har for tilstrømningen til Danmark jf. debatten under 1. behandlingen af forslaget, til udlændinge- og integrationsministeren
2168831_0002.png
Det bemærkes hertil, at en afgørelse om overførsel på baggrund af en
accept om tilbagetagelse/overtagelse ikke er udtryk for, at der nødven-
digvis efterfølgende er sket en faktisk overførsel af den pågældende
asylansøger. Videre bemærkes det, at antallet af afgørelser om overfør-
sel på baggrund af en accept ikke er lig med antallet af accepter, da der
kan være truffet flere afgørelser på baggrund af samme accept, ligesom
der kan være modtaget en accept, hvor der ikke træffes afgørelse om
overførsel.
Det bemærkes endvidere, at flere tilkendegivelser om ej accept kan rela-
tere sig til den samme asylansøger. Når Udlændingestyrelsen sender en
anmodning om tilbagetagelse/overtagelse, som besvares med en tilken-
degivelse om ej accept, har styrelsen mulighed for at anmode om en re-
vurdering. Hvis denne revurdering også besvares med en tilkendegivelse
om ej accept, vil der således blive registreret flere tilkendegivelser om ej
accept af tilbagetagelse/overtagelse i relation til den samme asylansø-
ger. Ligeledes kan samme asylansøger både have tilkendegivelser om ej
accept og accept.
Opgørelsen er endelig, opgjort på baggrund af registreringer i udlændin-
gesystemerne samt en efterfølgende manuel korrektion. Generelt be-
mærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usikkerhed, da
udlændingesystemerne er opbygget som journaliserings- og sagssty-
ringssystemer, og ikke som egentlige statistiksystemer.
Dansk accept/ej accept
Tabellen nedenfor viser antallet af danske accepter/ej accepter om til-
bagetagelse/overtagelse af en asylansøger eller en revurdering om tilba-
getagelse/overtagelse af en asylansøger i medfør af Dublinforordningen
i perioden 1. januar 2006
31. december 2019.
Afgørelsesår
Accept fra Danmark
- heraf søgt asyl i Danmark
- heraf opholdstilladelse eller visum
- heraf andet
Ej accept fra Danmark
69
57
62
101
96
146
170
396
2006
291
2007
349
2008
267
2009
257
2010
349
2011
444
2012
576
2013
817
2014
848
713
105
30
659
2015
818
702
95
21
670
2016
983
846
100
37
2017
2018
2019
I alt
1.932 1.844 1.514 11.289
1.667 1.701 1.313 6.942
139
126
116
27
181
20
736
261
1.271 1.227 1.164 1.025 7.113
Note 1: På baggrund af registreringsgrundlaget er det kun muligt at opgøre statistikken over tilkendegivelser
om accept fordelt på kategorier fra og med 2014.
Note 2: Opgørelsen for 2016-2019 er opgjort efter en anden opgørelsesmetode end de tidligere år. For de
tidligere år medtages kun én afgørelse af samme type pr. person inden for samme uge. Dette tages der ikke
højde for i opgørelsen vedrørende perioden fra og med 2016.
Det bemærkes hertil, at en accept om tilbagetagelse/overtagelse ikke er
udtryk for, at der nødvendigvis efterfølgende er sket en faktisk fysisk
modtagelse af den pågældende asylansøger.
Side 2/5
B 72 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: MFU spm. om ministeren vil redegøre for netto-effekten af forslaget, altså hvilken konsekvens forslaget har for tilstrømningen til Danmark jf. debatten under 1. behandlingen af forslaget, til udlændinge- og integrationsministeren
2168831_0003.png
Videre bemærkes det, at antallet af accepter og ej accepter af anmod-
ninger om tilbagetagelse/overtagelse ikke er lig med antallet af asylan-
søgere, som Udlændingestyrelsen har accepteret. Flere accepter kan re-
latere sig til den samme asylansøger, idet den samme person på et år
kan rejse frem og tilbage mellem fx Danmark og Tyskland og derved ha-
ve flere accept-sager.
Det bemærkes endvidere, at flere tilkendegivelser om ej accept kan rela-
tere sig til den samme asylansøger. Når Udlændingestyrelsen besvarer
en anmodning om tilbagetagelse/overtagelse med ej accept, har det an-
det Dublin-land mulighed for at anmode om en revurdering. Hvis styrel-
sen også besvarer en sådan revurdering med ej accept, vil der således
blive registreret flere tilkendegivelser om ej accept af tilbagetagel-
se/overtagelse i relation til den samme asylansøger. Ligeledes kan sam-
me asylansøger både have tilkendegivelser om ej accept og accept.
Opgørelsen er endelig, opgjort på baggrund af registreringer i udlændin-
gesystemerne samt en efterfølgende manuel korrektion. Generelt be-
mærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usikkerhed, da
udlændingesystemerne er opbygget som journaliserings- og sagssty-
ri gssyste er, og ikke so ege tlige statistiksyste er.”
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgs-
målet endvidere indhentet et bidrag fra Justitsministeriet, som har indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Nord-
sjællands Politi, som den 11. marts 2020 foretog et datatræk fra Politiets
Sagsstyringssystem (POLSAS). På baggrund heraf kan Rigspolitiet oplyse
følgende:
Antal registrerede ankomster i medfør af Dublinforordningen fordelt på
år:
Ankomstår
2015
2016
2017
2018
2019
2020
I alt
Antal Dublin-ind
309
331
517
406
391
57
2011
Side 3/5
B 72 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: MFU spm. om ministeren vil redegøre for netto-effekten af forslaget, altså hvilken konsekvens forslaget har for tilstrømningen til Danmark jf. debatten under 1. behandlingen af forslaget, til udlændinge- og integrationsministeren
2168831_0004.png
Antal registrerede udsendelser i medfør af Dublinforordningen fordelt
på år:
Udsendelsesår
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
I alt
Antal Dublin-udsendelser
791
1358
969
798
2202
1018
576
473
88
8273
Det skal bemærkes, at datatrækket fra POLSAS alene kan redegøre for
antallet af ankomster til Danmark (Dublin-ind) fra perioden januar 2015,
idet politiet først fra denne dato fik systemmæssig mulighed for at fore-
tage et udtræk af POLSAS af denne sagsgruppe.
For så vidt angår antallet af udsendelser (Dublin-ud) bemærkes, at poli-
tiet indtil 1. januar 2012 arbejdede i udlændingemyndighedernes sags-
styringssystem, UdlændingeRegisteret (UR). Der anmodes således om at
rette henvendelse til Udlændingestyrelsen for så vidt angår data fra UR.
Rigspolitiet skal endvidere bemærke, at tallene i de to tabeller alene er
udtryk for antallet af ankomster og udsendelser (både tilbagetagelser og
overførelser) og er således ikke et udtryk for antallet af unikke udlæn-
dinge, idet den samme udlænding kan være ankommet flere gange
og/eller være udsendt flere gange i den opgivne periode.
Rigspolitiet skal endelig bemærke, at opgørelserne er behæftet med en
vis usikkerhed, da POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og
ikke et egentlig statistiksystem. Tallene er endvidere ikke endelige, idet
der ka foreko
e efterregistreri ger.”
3.
Jeg mener, at bidragene overordnet viser, at Danmark har gavn af Dublin-
samarbejdet. Hvis vi
som foreslået
i stedet beslutter at afvise asylansøgere på
grænsen, vil det betyde, at Danmark ikke længere kan være en del af Dublin-
samarbejdet, da vi dermed ikke ville overholde vores forpligtelser efter Dublinfor-
ordningen i forhold til at undersøge, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for at
behandle asylansøgningen.
Side 4/5
B 72 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: MFU spm. om ministeren vil redegøre for netto-effekten af forslaget, altså hvilken konsekvens forslaget har for tilstrømningen til Danmark jf. debatten under 1. behandlingen af forslaget, til udlændinge- og integrationsministeren
Hvis Danmark ikke længere er en del af Dublin-samarbejdet, vil vi heller ikke kun-
ne overføre eller tilbageføre asylansøgere til andre medlemsstater efter Dublin-
forordningens regler.
Da ark vil derved ku e blive e ” ag et” for asyla sø-
gere, der allerede har søgt om og/eller har fået afslag på deres asylansøgning i en
anden medlemsstat, idet en ansøgning indgivet i et andet land eller et afslag på
asyl i f.eks. Frankrig ikke vil være til hinder for, at den pågældende rejser videre til
Danmark og søger om asyl her i landet. I det tilfælde vil vi ikke have de rette værk-
tøjer eller oplysninger fra den anden medlemsstat, f.eks. Frankrig, til at imødegå
dette.
Jeg mener derfor, at det er i Danmarks interesse at forblive i Dublin-samarbejdet.
Mattias Tesfaye
/
Inge Fabricius
Side 5/5