Retsudvalget 2019-20
B 40
Offentligt
2197751_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. maj 2020
Strafferetskontoret
Rebekka Thorn
2020-0038-0014
1374449
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 til beslutningsforslag B 40 om
forbud mod navneskift, hvis man har begået grov kriminalitet, som Folke-
tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. januar 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Nick Hækkerup
/
Maria Holm
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
B 40 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om kommentar til forslagets konsekvenser i relation til indsatte, der medvirker i exitprogram, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 3 til beslutningsforslag B 40 om forbud mod navneskift,
hvis man har begået grov kriminalitet fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere forslagets konsekvenser i relation
til indsatte, der medvirker i exit-program?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Rigs-
politiet, der oplyser følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at navneændring for exitkandidater,
der er truede, er af afgørende betydning for exitkandidatens per-
sonlige sikkerhed, da exitkandidater ofte oplever at blive opsøgt
af det tidligere miljø. Navneændring for personer i exit er såle-
des et tiltag som Det Nationale Exitkontaktpunkt ofte anvender
i vejledningen af exitkandidater. Det bemærkes i tilknytning
hertil, at navneændring også anbefales i de tilfælde, hvor exit-
kandidater får tildelt særlig adressebeskyttelse.
For exitkandidater kan en navneændring desuden medvirke til
at bryde med det tidligere kriminelle miljø og på den måde at få
en ny start i et liv uden kriminalitet.
Det forhold, at en exitkandidat er villig til at foretage et nav-
neskifte, viser derudover noget om exitkandidatens motivation
for at indgå i myndighedernes exitprogram og afstandstagen fra
det tidligere miljø, hvilket kan have betydning for myndigheder-
nes vurdering af exitprogrammets indhold.”
2