Beskæftigelsesudvalget 2019-20
B 34
Offentligt
2143908_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Victoria Velasques (EL)
[email protected]
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 20. januar 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
22 i forbindelse med behandling af forslag til folketingsbeslutning om fjernelse af
gensidig forsørgerpligt for alle (B 34), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Victoria Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 22:
Kan ministeren i tabelform vise forskellige skaleringsmuligheder for beslutnings-
forslaget, såfremt man skulle gennemføre beslutningsforslaget i etaper samt udgif-
terne forbundet hermed bl.a. til følgende to modeller:
- Man fjerner i etaper den gensidige forsørgerpligt (dvs. modregning m.v.) for hver
enkelt ydelsesgruppe.
- Man rykker gradvist loftet for, hvornår ydelserne reguleres som følge af gensidig
forsørgerpligt.”
Svar:
TAAGF (Total Afskaffelse Af Gensidig Forsørgerpligt) har i henvendelse til Fol-
ketingets Beskæftigelsesudvalg af den 10. december 2019 præciseret, at den egent-
lige intention med borgerforslaget er at fjerne indtægtsreguleringen på grundlag af
en samlevers/ægtefælles indkomst og ikke at ensarte ydelsesniveauet for henholds-
vis enlige og samlevende/ægtefæller i hele ydelsessystemet, så alle modtager en en-
lig-sats uanset øvrige forhold. Spørgsmålet besvares med udgangspunkt i denne
præcisering.
Finansministeren har i svar på BEU alm. spm. 46 af 20. december 2019 oplyst om
den årlige virkning
af en afskaffelse af gensidig forsørgerpligt i kontanthjælpssy-
stemet og aftrapning af ydelser som følge af en eventuel partners indtægt i pensi-
onssystemet.
Af
tabel 1
fremgår de offentlige merudgifter efter skat, tilbageløb, adfærd og af-
ledte virkninger. Det bemærkes dog, at skønnet over merudgifterne ved afskaffelse
af gensidig forsørgerpligt i kontanthjælpssystemet er behæftet med betydelig usik-
kerhed, og der bl.a. er set bort fra negative adfærdsvirkninger forbundet med at
give en større gruppe adgang til kontanthjælpssystemet.
31. januar 2020
J.nr.
2019 - 7221
B 34 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om skaleringsmuligheder ved etapevis ændring af den gensidige forsørgerpligt, til beskæftigelsesministeren
2143908_0002.png
Tabel 1
Årlige offentlige merudgifter ved afskaffelses af gensidig forsørgerpligt mv.
Mia kr., 2020-niveau
Efter skat, tilbageløb, adfærd og afledte virkninger i alt
- heraf i kontanthjælpssystemet
- heraf i pensionssystemet
Kilde: BEU alm. spm. 46.
Afskaffelses af
gensidig forsør-
gerpligt mv.
1,8
1,3
0,5
Der er i spørgsmålet ikke opstillet en konkret model for, hvordan den gensidige
forsørgerpligt ønskes fjernet i etaper for hver ydelsesgruppe, herunder over hvor
lang tid, etaperne skal strække sig over mv.
Af tabel 2 er der angivet et eksempel på, hvordan en konkret etapemodel udformes.
I eksemplet på etapemodellen er de mindst udgiftsdrivende elementer forudsat
igangsat først.
Tabel 2
Eksempel på etapemodel til at fjerne gensidig forsørgerpligt mv.
Mia. kr., 2020-niveau
Afskaffelse af samlever- og ægtefælleafhængigheden i pensionssystemet
Afskaffelses af gensidig forsørgerpligt mv. i kontanthjælpssystemet
I alt
Anm.: Konsekvenserne er opgivet efter skat, tilbageløb, adfærd og afledte virkninger.
Kilde: BEU alm. spm. 46 og egne beregninger.
0,5
År 1
0,5
År 2
0,5
1,3
1,8
I ovenstående eksempel afskaffes samlever- og ægtefælleafhængigheden i pensi-
onssystemet i år 1. Den årlige merudgift er i BEU 46 skønnet til 0,5 mia. kr. efter
skat, tilbageløb, adfærd og afledte virkninger.
I år 2 afskaffes den gensidige forsørgerpligt mv. i kontanthjælpssystemet, hvilket
betyder, at de årlige merudgifter øges med 1,3 mia. kr. efter skat, tilbageløb, ad-
færd og afledte virkninger, jf. BEU 46. De samlede merudgifter i år 2 udgør såle-
des i eksemplet 1,8 mia. kr. Det bemærkes, at der er betydelig usikkerhed forbun-
det med skønnet over de økonomiske virkninger af at fjerne gensidig forsørgerpligt
i kontanthjælpssystemet, og at der i besvarelsen bl.a. er set bort fra negative ad-
færdsvirkninger forbundet med at give en større gruppe adgang til kontanthjælpssy-
stemet.
Det fremgår ikke af spørgsmålet, hvordan den gensidige forsørgerpligt konkret øn-
skes fjernet ved gradvis at lempe reglerne for fx indtægtsregulering som følge af en
samlevers/ægtefælles indkomst. De gældende regler for indtægtsregulering af pen-
sion indebærer, at det er summen af indkomster, der har betydning for, hvor meget
pensionen nedsættes. Hvis man justerer de fradragsbeløb, der gælder for summen
2
B 34 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om skaleringsmuligheder ved etapevis ændring af den gensidige forsørgerpligt, til beskæftigelsesministeren
af indkomster, vil man således lempe indtægtsreguleringen generelt både for pensi-
onistens egen og for ægtefællens/samleverens indkomst. En gradvis afskaffelse af
indtægtsreguleringen på grundlag af ægtefællens/samleverens indkomst, vil derfor
kræve indførelse af nye stilleskruer som for eksempel særskilte fradragsbeløb eller
fradragsprocenter, der alene vedrører en samlevers/ægtefælles indkomst. Der er så-
ledes tale om en kompleks problemstilling, og det er ikke muligt at foretage de øn-
skede skøn uden en præcis modelbeskrivelse.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
3