Beskæftigelsesudvalget 2019-20
B 171
Offentligt
2204571_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 14. maj 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 4
(B 171), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 4:
”Vil
ministeren oplyse, hvad udgifterne/omkostningerne til sorgorlov vil være i
nedenstående modeller?
1. Ret til sygedagpenge i 3 måneder for personer, der mister et barn under
18 år.
2. Ret til sygedagpenge i 3 måneder for personer, der mister et barn under
21 år.
3. Ret til sygedagpenge i 6 måneder for personer, der mister et barn under
18 år.
4. Ret til sygedagpenge i 6 måneder for personer, der mister et barn under
21 år.
5. Ret til fuld løn i 3 måneder for personer, der mister et barn under 18 år.
6. Ret til fuld løn i 3 måneder for personer, der mister et barn under 21 år.
7. Ret til fuld løn i 6 måneder for personer, der mister et barn under 18 år.
8. Ret til fuld løn i 6 måneder for personer, der mister et barn under 21 år.”
Svar:
I dag har forældre, som mister deres barn til og med 32. uge efter fødslen, ret til
sorgorlov i 14 uger efter barselsloven.
Det skal bemærkes, at retten til sorgorlov i dag er omfattet af barselsloven, hvor der
i modsætning til sygedagpengeloven ikke er en grundlæggende betingelse om, at
personen skal være uarbejdsdygtig. Satserne for sygedagpenge og barselsdagpenge
er ens, og det økonomiske skøn vurderes at være i samme størrelsesorden, uanset
om den eksisterende ordning udvides med ret til barselsdagpenge eller sygedag-
penge.
I det følgende er der regnet på merudgifter, hvis ordningen udvides med ret til sy-
gedagpenge fra den 33. uge efter barnets død og frem til hhv. barnets fyldte 18. el-
ler 21. år.
En ændring af retten således, at forældre, der mister et barn efter 32. uge efter føds-
len får ret til sygedagpenge i forbindelse med sorgorlov, vil kræve ændringer i sy-
gedagpengeloven. De økonomiske merudgifter ved ret til sygedagpenge skønnes
5. juni 2020
J.nr.
2020-4010
B 171 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvad udgifterne/omkostningerne til sorgorlov vil være, til beskæftigelsesministeren
2204571_0002.png
med betydelig usikkerhed at udgøre mellem 6-16 mio. kr. årligt efter skat og tilba-
geløb,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Skønnede økonomiske konsekvenser, mio. kr. årligt efter skat og tilbage-
løb (2020-pl)
3 måneders sygedagpenge, op til 18 år
3 måneders sygedagpenge, op til 21 år
6 måneders sygedagpenge, op til 18 år
6 måneders sygedagpenge, op til 21 år
6
8
12
16
Anm.: Der er ikke indregnet merudgifter til it-tilpasninger mv.
I beregningerne er der taget højde for, at en øget refusion
for de private virksomheder indebærer øget virksomhedsskat. I skønnet er det antaget, at alle forældre anvender den
fulde sygedagpengeperiode på hhv. 3 og 6 måneder, og at alle har ret til den maksimale sygedagpengesats.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Beregningerne tager udgangspunkt i data fra Danmarks Statistik vedrørende af-
døde, hvoraf det er skønnet, at størstedelen af de børn, som dør inden for det første
år, dør inden for 32. uge efter fødslen. Forældre til disse børn har allerede i dag ret
til sorgorlov efter barselsloven.
Det økonomiske skøn er baseret på en antagelse om, at hhv. 130 og 177 børn og
unge årligt mister livet efter den 32. uge efter fødslen og inden det fyldte 18. og 21.
år, svarende til, at hhv. 260 og 354 forældre potentielt berøres.
Retten til sygedagpenge er betinget af, at forældrene opfylder betingelserne for ret
til sygedagpenge, herunder beskæftigelseskravet. Man skal også opfylde et beskæf-
tigelseskrav for ret til dagpenge efter barselsloven. Med afsæt i forældrenes forsør-
gelsesstatus i op til 3 og 6 måneder efter tabet af et barn, skønnes ca. 70 pct. af for-
ældrene at have ret til sorgorlov.
De offentlige merudgifter af forslaget vil følge af en øget offentlig udgift til syge-
dagpenge til personer, som i dag er beskæftigede eller selvforsørgende. Det er for-
udsat, at der med udvidelsen af ordningen fortsat udbetales løn til personer, som i
dag vurderes at være i beskæftigelse, mens arbejdsgiveren hjemtager refusionen. I
beregningerne er der taget højde for, at mange af de forældre, som i dag mister et
barn, i en periode er sygemeldte fra arbejdspladserne.
Det bemærkes afslutningsvist, at retten til løn under fravær som udgangspunkt re-
guleres af arbejdsmarkedets parter i kollektive overenskomster. Det er derfor ikke
muligt for Beskæftigelsesministeriet at foretage de ønskede beregninger i pkt. 5-8
af de økonomiske konsekvenser af ret til fuld løn under sorgorlov.
2
B 171 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvad udgifterne/omkostningerne til sorgorlov vil være, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
3