Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
B 98
Offentligt
2199970_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 26. maj 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1 til B 98 om snarest at indføre kommunal hjemmel til
dels at indføre skærpede miljøzoner for personbiler, dels at etablere nulemissionszoner for køretøjer i
bydele, stillet den 11. maj 2020 efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 1
”Vil
ministeren redegøre for, hvad ministeren vurderer, at det vil koste at finansiere forslaget om
snarest at indføre kommunal hjemmel til at indføre skærpede miljøzoner for personbiler og etablere
nulemissionszoner for køretøjer i bydele?”
Svar
Den nødvendige finansiering til en kommunal hjemmel til skærpede miljøzoner vil afhænge af, hvor
mange kommuner, der ønsker at anvende hjemlen, hvornår reglerne træder i kraft, og hvor mange
biler, der omfattes af reglerne.
Med forbehold for ovenstående og med betydelig usikkerhed anslås de samlede provenumæssige
konsekvenser til skærpede miljøzoner for dieselpersonbiler fra før 2011 i de fem største byer i
Danmark at udgøre i omegnen af 40 mio. kr. Dette skyldes et fald i statens indtægt fra
partikeludledningsafgiften på dieselperson- og varebiler. Faldet sker primært, fordi de ældste biler
uden partikelfilter udskiftes med nyere biler. Hertil kommer en stigning i udgifterne til digital
håndhævelse som med betydelig usikkerhed vurderes at være i omegnen af 8 mio. kr. Skønsmæssigt vil
det påvirke i omegnen af 20.500 biler, som skal udskiftes eller have eftermonteret et partikelfilter som
følge af reguleringen. Derved forventes en betydelig reduktion af NOx- og partikelforurening, hvilket
isoleret set vil indebære en samfundsøkonomisk gevinst. Privatomkostningerne ved en miljøzone for
persondieselbiler vurderes samlet set og med betydelig usikkerhed at ligge på i omegnen af 47 mio. kr.
Den samfundsøkonomiske gevinst vurderes med betydelig usikkerhed at være 176 mio. kr.
På nuværende tidspunkt er der hverken udviklet en model for implementering af nulemissionszoner
eller gennemført analyser, med henblik på at vurdere finansieringsbehov og kortlægge juridiske og
mobilitetsmæssige udfordringer.
Der kan i øvrigt henvises til to rapporter, der opgør de erhvervsøkonomiske omkostninger ved
forskellige scenarier for opdatering af regler om miljøzoner for henholdsvis lette køretøjer (varebiler
og personbiler) og tunge køretøjer (lastbiler og busser). De to rapporter er tidligere oversendt til
udvalget jf. svar på spørgsmål 1032 (MOF alm. del), samling 2017-18.
Lea Wermelin
/
Nina Møller Porst
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk