Ligestillingsudvalget 2019-20
B 91 Bilag 4
Offentligt
2211402_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 91
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Ligestillingsudvalget den 00. juni 2020
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om skærpelse af reglerne om måltal og
politikker for andelen af det underrepræsenterede køn i de øverste
ledelsesorganer i private virksomheder
[af Samira Nawa (RV) m.fl.]
1. Indstillinger
[Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, KF, NB og LA) indstiller
beslutningsforslaget til
forkastelse.
Et
mindretal
i udvalget (RV, SF, EL og Sikandar Siddi‐
que (UFG)) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse
uændret.
]
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Sikandar Siddique (UFG)
Socialdemokratiets, Radikale Venstres, Socialistisk Fol‐
kepartis og Enhedslistens medlemmer af udvalget samt Si‐
kandar Siddique (UFG) bemærker, at ligestilling er en
grundlæggende dansk værdi, som der skal værnes om og
kæmpes for. Øget diversitet i ledelse er både retfærdigt og
økonomisk ansvarligt, da en bredere kønssammensætning er
en væsentlig faktor for at øge virksomheders vækst. Bedre,
forpligtende, mere ambitiøse og gennemsigtige måltal er et
afgørende led i at sikre, at alle har reelt lige muligheder for
at udnytte deres fulde potentiale – uanset køn.
Det er i allerhøjeste grad et ansvar, der ligger på politi‐
kernes skuldre, at sikre at hele talentmassen bliver udnyttet
og partierne noterer, at regeringen vil tage initiativ til at på‐
begynde politiske drøftelser herom inden årets udgang
(2020).
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at ligestil‐
ling er en vigtig dagsorden. Derfor er der brug for at holde
et skarpt øje med udviklingen. Det er en udfordring, at antal‐
let af kvinder i topledelsen halter bagefter. Vi går glip af en
kæmpe talentmasse, hvis vi ikke får flere kvinder i topledel‐
sen. Der er ingen tvivl om, at diversitet gavner. Virksomhe‐
der, der har diversitet i deres ledelse, performer bedre. Di‐
versitet handler også om alder, etnicitet, uddannelsesbag‐
grund og mange andre ting. V vil gerne være med til at
skubbe på i den rigtige retning og støtter derfor intentionen
med beslutningsforslaget, men ikke virkemidlerne.
Enhedslisten
Enhedslisten tilføjer, at den skæve repræsentation af køn
i bestyrelser og øverste ledelsesorganer er udtryk for en ge‐
nerel uligestilling, der præger det danske arbejdsmarked.
Det kønsopdelte arbejdsmarked, uligeløn, den skæve forde‐
ling af barslen, chikane og diskrimination er blandt de pro‐
blemer, der fortsat kendetegner vores arbejdsmarked, og
som fastholder økonomisk ulighed og begrænser kvinders
og minoriteters frie adgang til arbejdsmarkedet og mulighe‐
der for indflydelse i samfundets magtfulde rum. EL under‐
streger behovet for flere – og mere omfattende – initiativer
til at komme denne uligestilling til livs.
DokumentId
Journalnummer
B 91 - 2019-20 - Bilag 4: 3. udkast til betænkning
2211402_0002.png
2
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget be‐
mærker, at ligestilling er en vigtig dagsorden, hvor der er
brug for at holde et skarpt øje med udviklingen. Det aner‐
kendes, at mangfoldighed i ledelse er vigtigt, og at det ska‐
ber bedre resultater, når en forskellighed af uddannelser, er‐
faringer og profiler arbejder sammen. Dog er det ikke politi‐
kernes opgave at blande sig i erhvervslivets ansættelsesfor‐
hold, men KF opfordrer erhvervslivet til at sikre gennemsig‐
tighed i opslåede stillinger, så flere egnede kandidater til‐
trækkes. Det vil gavne både mænd og kvinder, da det sikrer,
at flere egnede kandidater tilbyder sig for virksomhederne.
Det vigtigste er at bringe talenter i spil. For KF er det en
dyd, at virksomhederne selv skal kunne vælge mellem kan‐
didater til opslåede positioner.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 18. februar 2020
og var til 1. behandling den 26. maj 2020. Beslutningsforsla‐
get blev efter 1. behandling henvist til behandling i Ligestil‐
lingsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 1 møde.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <antal> bilag på be‐
slutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 6 spørgsmål til
erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Anne Paulin (S) Birgitte Vind (S)
nfmd.
Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S) Tanja Larsson (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Anne Sophie Callesen (RV)
Samira Nawa (RV) Astrid Carøe (SF) Halime Oguz (SF) Mai Villadsen (EL) Rosa Lund (EL) Sikandar Siddique (UFG)
Heidi Bank (V)
fmd.
Fatma Øktem (V) Jane Heitmann (V) Karen Ellemann (V) Eva Kjer Hansen (V) Morten Dahlin (V)
Karina Adsbøl (DF) Liselott Blixt (DF) Pernille Bendixen (DF) Birgitte Bergman (KF) Mona Juul (KF)
Pernille Vermund (NB) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4