Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
B 88 Bilag 3
Offentligt
2235628_0001.png
Rødovre, den 5. august 2020
Notat om forsikringsselskabers brug af overvågning og lægekonsulenter
1.
Indledning
Gennem de seneste måneder har forskellige medier sat fokus på, hvordan ulykkespatienter behandles, når
de kommer til skade og efterfølgende har brug for hjælp fra deres forsikringsselskab. Der har dels været
sagerne omkring forsikringsselskaberne og brugen af lægekonsulenter, og senest har der været sagerne om
overvågning af forsikringskunder.
UlykkesPatientForeningen har på den baggrund udarbejdet nedenstående notat, der rummer en række
anbefalinger i forhold til en justering af nuværende regler og praksis.
UlykkesPatientForeningen er en landsdækkende patientforening for mennesker, der er kommet til skade i
en ulykke.
2.
Anbefalinger
2.1
Overvågning
UlykkesPatientForeningen anbefaler (1), at der fra politisk side indføres en anmeldelsespligt, så iværksatte
overvågninger og observationer skal indberettes til Finanstilsynet. Dette skal være til brug for statistik og et
overordnet tilsyn med, at efterforskning kun iværksættes, når der er en begrundet og alvorlig mistanke om
egentlig svindel. Det er ikke og har aldrig været meningen, at overvågning m.m. skal anvendes som en
almindelig del af selskabernes sagsbehandling.
UlykkesPatientForeningen anbefaler (2), at selskaberne får pligt til at præcisere spørgsmål i
funktionsskemaer, så disse er tilpasset den enkelte sag. Hvis der er uoverensstemmelser mellem svarene i
funktionsskemaer og observationer, skal det ikke have den konsekvens, at dækning afslås, eller erstatning
nægtes. Selskaberne skal derimod have pligt til at foretager en nærmere afklaring/efterprøvning af
erhvervsevnen. En sådan afklaring kan ske via private afklaringstilbud eller yderligere lægelige
undersøgelser/vurderinger.
UlykkesPatientForeningen anbefaler (3), at der arbejdes for mere åbenhed og gennemsigtighed fra
branchepolitisk side af omfanget af undersøgelser af forsikringssvindel. Opgørelsen bør alene medtage de
tilfælde, hvor en kunde ved strafferetlig dom er dømt for forsikringssvindel. Det er meget problematisk at
medtage tilfælde, hvor der ubestrideligt ikke er tale om svindel, da det fører til en kriminalisering af helt
almindelige kunder.
B 88 - 2019-20 - Bilag 3: Henvendelse af 5/8-20 fra UlykkesPatientForeningen
2235628_0002.png
UlykkesPatientForeningen anbefaler (4), at Finanstilsynet sætter yderligere fokus på området.
Finanstilsynets rapport fra 2019 er foretaget uden inddragelse af tre væsentlige pensionsselskaber med en
markedsandel for individuelle pensioner på ca. 42 %. Alle tre selskaber anvender overvågning i et ikke
ubetydeligt omfang, og rapporten forekommer allerede af den grund ikke retvisende. Der er behov for en
egentlig kulegravning af omfanget af overvågning og ikke mindst, om selskaberne lever op til deres eget
kodeks om, at det kun anvendes, når der er en bestyrket mistanke om svindel. Meget tyder på, at det ikke
er tilfældet.
UlykkesPatientForeningen anbefaler (5), at Ankenævnet for Forsikring påvirkes til i højere grad at afvise at
behandle klagesager, hvori indgår overvågning, da afgørelse af disse sager ikke er egnet til at blive
behandlet og afgjort af Nævnet. Disse type af sager skal afgøres af domstolene, hvor der er mulighed for en
bedre belysning af både faktiske og medicinske forhold, ligesom forsikringstageren får bedre mulighed for
via retshjælpsforsikring eller fri proces at få sagens omkostninger dækket. Det er der ingen mulighed for
ved behandlingen i Ankenævnet for Forsikring, hvor selskaberne i udtalt grad er den stærke part.
2.2
Lægekonsulenter
UlykkesPatientForeningen anbefaler for det første, at der fra politisk side indføres et uvildigt organ til
udpegning af lægekonsulenter, hvor et forsikringsselskab og en forsikringstager/skadelidte ikke kan blive
enige om valg heraf.
UlykkesPatientForeningen anbefaler for det andet, at der indføres krav om, at interne lægekonsulenters
udtalelser skal fremlægges for kunden i forbindelse med sagens behandling.
Endelig anbefaler UlykkesPatientForeningen, at der indføres restriktioner på lægers tilknytning til
forsikringsselskaber, der fx kan ske via tidsbegrænsninger i perioden, hvor en lægekonsulent kan være
ansat ved et forsikringsselskab. Derudover bør der sikres åbenhed om og regulering af selskabernes
aflønning af lægekonsulenter, således at lægerne hverken har eller fremstår som at have et økonomisk
incitament for arbejdet.
På vegne af UlykkesPatientForeningen
Janus Tarp, formand, cand.jur.