Rødovre, den 5. august 2020
Notat om forsikringsselskabers brug af overvågning og lægekonsulenter
1.
Indledning
Gennem de seneste måneder har forskellige medier sat fokus på, hvordan ulykkespatienter behandles, når
de kommer til skade og efterfølgende har brug for hjælp fra deres forsikringsselskab. Der har dels været
sagerne omkring forsikringsselskaberne og brugen af lægekonsulenter, og senest har der været sagerne om
overvågning af forsikringskunder.
UlykkesPatientForeningen har på den baggrund udarbejdet nedenstående notat, der rummer en række
anbefalinger i forhold til en justering af nuværende regler og praksis.
UlykkesPatientForeningen er en landsdækkende patientforening for mennesker, der er kommet til skade i
en ulykke.
2.
Anbefalinger
2.1
Overvågning
UlykkesPatientForeningen anbefaler (1), at der fra politisk side indføres en anmeldelsespligt, så iværksatte
overvågninger og observationer skal indberettes til Finanstilsynet. Dette skal være til brug for statistik og et
overordnet tilsyn med, at efterforskning kun iværksættes, når der er en begrundet og alvorlig mistanke om
egentlig svindel. Det er ikke og har aldrig været meningen, at overvågning m.m. skal anvendes som en
almindelig del af selskabernes sagsbehandling.
UlykkesPatientForeningen anbefaler (2), at selskaberne får pligt til at præcisere spørgsmål i
funktionsskemaer, så disse er tilpasset den enkelte sag. Hvis der er uoverensstemmelser mellem svarene i
funktionsskemaer og observationer, skal det ikke have den konsekvens, at dækning afslås, eller erstatning
nægtes. Selskaberne skal derimod have pligt til at foretager en nærmere afklaring/efterprøvning af
erhvervsevnen. En sådan afklaring kan ske via private afklaringstilbud eller yderligere lægelige
undersøgelser/vurderinger.
UlykkesPatientForeningen anbefaler (3), at der arbejdes for mere åbenhed og gennemsigtighed fra
branchepolitisk side af omfanget af undersøgelser af forsikringssvindel. Opgørelsen bør alene medtage de
tilfælde, hvor en kunde ved strafferetlig dom er dømt for forsikringssvindel. Det er meget problematisk at
medtage tilfælde, hvor der ubestrideligt ikke er tale om svindel, da det fører til en kriminalisering af helt
almindelige kunder.