Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
B 88 Bilag 1
Offentligt
2195512_0001.png
Folketingets Sundheds- og ældreudvalg
Folketingets Erhvervsudvalg
Forsikring & Pensions principper for indhentning af speciallæ-
geerklæringer
Baggrund
F&P indgik i 1999 aftale med det daværende Økonomiministerium om selskaber-
nes valg af speciallæge. Aftalen gjaldt, når der var brug for en speciallægeerklæ-
ring i en konkret sag. Aftalen havde til hovedformål at sikre, at selskaberne ikke
anvendte
interne lister over særligt ”forsikringsvenlige” speciallæger.
I 2017 vedtog F&Ps bestyrelse et sæt principper om selskabernes indhentning og
brug af speciallægeerklæringer som erstatning for 1999-aftalen. Tiden og særligt
den elektroniske udvikling var løbet fra den gamle aftale.
Vi kan konstatere, at vi i principperne fra 2017 ikke har været præcise og tydelige
nok i beskrivelsen af hensigten med og den praktiske udmøntning af principperne.
Det er bl.a. kommet til udtryk ved pressehistorier om skadelidte, der føler sig
dårligt behandlet i forbindelse med valg af speciallæge. Pressehistorierne har bi-
draget til, at sundheds- og erhvervsordførere fra begge sider af Folketinget har
vist mere end almindelig interesse for sagen, der derfor er endt på Erhvervsmini-
sterens bord. Vi har bl.a. på den baggrund opdateret og udvidet principperne.
Der er en stigende tendens i branchen til, at (udvidede) funktionsattester også
indhentes fra en uvildig speciallæge. Det skyldes, at speciallægerne
qua deres
lægefaglige speciale - er bedre rustet til at udfylde funktionsattester. Funktions-
attesterne er aftalt mellem Forsikring & Pension og Lægeforeningen og indeholder
de spørgsmål, som parterne er enige om er relevante i de forskellige situationer.
Derfor gælder de udvidede, nye principper også, når selskabet indhenter en funk-
tionsattest fra en speciallæge.
20.05.2020
Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.:
41 91 91 91
[email protected]
www.forsikringogpension.dk
Astrid Breuning Sluth
Chefkonsulent, cand.oecon
Dir.
41919071
[email protected]
Sagsnr.
DokID
GES-2019-00121
402392
Nye, udvidede principper
Forsikring & Pensions Bestyrelse henstiller, at selskaberne følger nedenstående
nye, udvidede principper i de sager, hvor det er nødvendigt at indhente en speci-
allægeerklæring eller en funktionsattest fra en speciallæge.
Brancheorganisation
for forsikringsselskaber
og pensionskasser
B 88 - 2019-20 - Bilag 1: Henvendelse af 20/5-20 fra Forsikring & Pension om nye initiativer om forsikringsselskabers indhentning af speciallægeerklæringer
Principperne har til formål at sikre en smidig, gennemsigtig og letforståelig proces
for skadelidte og så vidt muligt, at valg af speciallæge eller lægefagligt speciale
sker i enighed mellem selskab og skadelidte.
Princip 1: Information til skadelidte
Det er vigtigt, at skadelidte er orienteret om,
hvorfor
det er nødvendigt med en
speciallægeerklæring eller en funktionsattest hos en speciallæge i den konkrete
sag,
hvad
speciallægens arbejde består i, og
hvad
speciallægeerklæringen eller
funktionsattesten skal bruges til.
Inden selskabet beder om en speciallægeerklæring eller en funktionsattest hos en
speciallæge, orienterer selskabet skadelidte om, at det er speciallægens arbejde
på et uvildigt grundlag at undersøge den skadelidte og på baggrund af undersø-
gelsen og skadelidtes helbredshistorik at komme med en udtalelse om vedkom-
mendes aktuelle helbredstilstand.
Selskabet orienterer også skadelidte om, at speciallægen skal vurdere, om der er
medicinsk sammenhæng mellem skadelidtes sygehistorie, de objektive fund og
eventuelle parakliniske fund.
Selskabet orienterer tillige skadelidte om, at speciallægeerklæringen eller funkti-
onsattesten er ét af mange elementer i selskabets vurdering af, om skadelidte har
ret til erstatning og erstatningens størrelse.
Princip 2: Inddragelse af skadelidte
Selskabet anerkender, at de skadelidte har forskellige kommunikationsønsker og
-behov, når det kommer til selve valget af den speciallæge, som skal lave speci-
allægeerklæringen eller funktionsattesten.
Derfor spørger selskabet skadelidte, om vedkommende ønsker at foretage valget
i mundtlig eller skriftlig dialog med selskabet.
I praksis foregår valget af speciallæge enten ved brug af udbudsportal, booking-
portal eller
i enkelte tilfælde - ud fra offentligt tilgængelige lister over special-
læger som fx ”Find behandler” på sundhed.dk.
Selskabet giver herefter skadelidte valget mellem et antal speciallæger:
a.
b.
c.
Som den konkrete speciallægeerklæring eller funktionsattest skal sendes
i udbud hos (hvis selskabet bruger udbudsportal),
Som selskabet skal booke tid hos til udarbejdelse af speciallægeerklærin-
gen eller funktionsattest (hvis selskabet bruger bookingportal), eller
Som selskabet skal rette henvendelse til (hvis selskabet bruger offentligt
tilgængelige fortegnelser over speciallæger).
Forsikring & Pension
Sagsnr.
DokID
GES-2019-00121
402392
Om skadelidtes valg sker inden for a, b eller c, afhænger af selskabets normale
praksis. Valget skal foretages under hensyntagen til Princip 3.
Skadelidte kan også selv foreslå en eller flere speciallæger, jf. Princip 4.
Side 2
B 88 - 2019-20 - Bilag 1: Henvendelse af 20/5-20 fra Forsikring & Pension om nye initiativer om forsikringsselskabers indhentning af speciallægeerklæringer
Princip 3: Krav ved valg af speciallæge
Det er vigtigt for alle parter, at skadelidtes sag afgøres så hurtigt, som det er
lægefagligt og erstatningsretligt forsvarligt, ligesom det er afgørende, at sagen
afgøres på et neutralt og kvalificeret lægefagligt grundlag.
Det betyder, at der skal tages højde for en række forhold i valget af speciallæge:
1.
2.
3.
Speciallægen skal være speciallæge inden for det relevante lægefaglige spe-
ciale,
Speciallægen skal have tid til at lave erklæringen eller funktionsattest inden
for en rimelig tidshorisont, og
Speciallægens praksis skal være beliggende på et sted, der geografisk ligger
i en rimelig afstand fra skadelidtes bopæl eller arbejde.
Forsikring & Pension
Sagsnr.
DokID
GES-2019-00121
402392
Herudover er det afgørende, at den valgte speciallæge laver velunderbyggede er-
klæringer, som belyser alle de relevante sider af sagen og underbygger sine læ-
gefaglige argumenter med udgangspunkt i sagens lægelige oplysninger, den ob-
jektive undersøgelse af skadelidte og skadelidtes subjektive gener. Tilsvarende
gælder det, at det er afgørende, at speciallægen laver fyldestgørende udfyldelser
af funktionsattester.
Princip 4: Skadelidte kan også foreslå speciallæge
Skadelidte kan altid foreslå en eller flere speciallæger, jf. Princip 3.
Selskabet er ikke forpligtet til at vælge en speciallæge, som skadelidte har været
eller fortsat er i behandling hos, eller som skadelidte foreslår.
Princip 5: Åbenhed over for den skadelidte
Det er vigtigt, at skadelidte er involveret i og orienteret om selskabets anmodning
til speciallægen og speciallægeerklæringen. Selskabet giver derfor af egen drift
skadelidte nem adgang til såvel anmodning som speciallægeerklæring.
Adgangen til anmodningen gives senest, når den sendes til speciallægen.
Adgangen til speciallægeerklæringen gives, når selskabet har modtaget erklærin-
gen. Alternativt kan selskabet sikre sig, at speciallægen giver skadelidte en kopi
af erklæringen, når den sendes til selskabet.
Princip 6: Klagemuligheder
Selskabet orienterer altid skadelidte om de relevante klagemuligheder.
Hvis skadelidte er utilfreds med selskabets afgørelse i sagen, henvises der til de
relevante klageinstanser.
Hvis skadelidte er utilfreds med undersøgelsen hos speciallægen og/eller special-
lægeerklæringens faglige indhold, henvises der til de til enhver tid eksisterende
klagemuligheder i sundhedsvæsenet.
Side 3