Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
B 83 Bilag 2
Offentligt
2209017_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 83
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 11. juni 2020
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at give forældre mulighed for selv at
bestemme, om deres barn skal starte i børnehave, inden barnet fylder 3 år
[af Mette Thiesen (NB) m.fl.]
1. Ændringsforslag
Socialistisk Folkeparti har stillet 2 ændringsforslag til be-
slutningsforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, EL, KF, LA og Uffe El-
bæk (UFG)) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse.
Et
mindretal
i udvalget (RV og SF) indstiller beslutnings-
forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Hvis ændringsforslagene ikke vedtages, vil mindretallet
stemme imod beslutningsforslaget.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) indstiller beslutnings-
forslaget til
vedtagelse.
Mindretallet vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til ændringsforslagene.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku-
rin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget konstaterer, at det al-
drig må være alene af økonomiske årsager, at en kommune
træffer afgørelse om, hvornår et barn skal overgå fra vugge-
stue eller dagpleje til børnehave. Barnets tarv skal altid
komme først. Den tidligere VLAK-regering afsatte ekstra
midler til at styrke Pædagogisk Psykologisk Rådgivning
(PPR) for netop at sikre, at de faglige ressourcer er til stede,
så kommuner og dagtilbud kan identificere de børn, der kan
have et behov for at begynde senere i børnehave.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
det vil koste temmelig mange penge, hvis mange børn skal
begynde senere i børnehave. Fra en tidligere debat i Folke-
tinget om at ændre reglerne, så det bliver et krav, at alle
børn skal være fyldt 3 år, før de kan starte i børnehave, blev
det oplyst, at forslaget forventedes at koste 325 mio. kr. om
året. DF er i tvivl om, hvorvidt dette er en realistisk vurde-
ring i forhold til dette beslutningsforslag og mener derfor, at
det er nødvendigt at lave et nyt estimat over, hvad beslut-
ningsforslaget vurderes at koste. Herudover finder DF, at det
vil være nyttigt at vide, hvor pengene i så fald skal komme
fra, idet dette ikke fremgår af beslutningsforslaget. DF me-
ner, at beslutningsforslaget med fordel kan erstattes af en
opfordring til daginstitutioner, forældre og kommuner om at
sikre et bedre og tættere samarbejde om, hvornår barnet er
klar til børnehave.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer i udvalget finder det særdeles
kritisabelt, at et stort antal kommuner har fastlagt en over-
gangsalder for børns skift fra vuggestue eller dagpleje til
børnehave, der ligger, før barnet fylder 3 år. Det er efter
EL’s opfattelse udtryk for, at økonomitænkning i nogle
kommuner går forud for hensynet til barnets behov. EL øn-
sker således, at der fastlægges en minimumsalder på 3 år for
skift fra vuggestue eller dagpleje til børnehave, der som ho-
vedregel ikke kan fraviges.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
et mindretal
(SF), tiltrådt af et
mindretal
(RV):
AX024777
B 83 - 2019-20 - Bilag 2: Betænkning afgivet den 11. juni 2020
2209017_0002.png
2
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
»Forslag til folketingsbeslutning
om en minimumsalder for overgang til børnehave«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2]
Til teksten
2)
Teksten affattes således:
»Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af
2020 at indføre en minimumsalder på 3 år for børns over-
gang fra vuggestue/dagpleje til børnehave, medmindre for-
ældrene specifikt ønsker, at deres barn skal begynde tidlige-
re i børnehave, og det vurderes at være pædagogisk forsvar-
ligt.«
[Krav om, at der indføres en minimumsalder på 3 år for
børns overgang fra vuggestue/dagpleje til børnehave, med-
mindre at forældrene ønsker, at barnet skal begynde tidlige-
re, og det er pædagogisk forsvarligt]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget er en konsekvensændring som følge af
ændringsforslag nr. 2, hvor det foreslås, at der indføres en
minimumsalder på 3 år for børns overgang fra vuggestue/
dagpleje til børnehave, medmindre forældrene specifikt øn-
sker, at deres barn skal begynde tidligere i børnehave, og det
vurderes at være pædagogisk forsvarligt.
Til nr. 2
Det følger af beslutningsforslaget, at reglerne skal æn-
dres, så det fremover skal være det enkelte barns forældre,
der bestemmer, om barnet skal rykkes fra vuggestue til bør-
nehave, inden barnet fylder 3 år.
Med ændringsforslaget foreslås det, at der indføres en
minimumsalder på 3 år for børns overgang fra vuggestue/
dagpleje til børnehave, medmindre forældrene specifikt øn-
sker, at deres barn skal begynde tidligere i børnehave, og det
vurderes at være pædagogisk forsvarligt.
Formålet med ændringsforslaget er at sikre, at kommu-
nerne ikke flytter de mindste børn i børnehave, før børnene
er fyldt 3 år, så det sikres, at børnene fysisk og mentalt er
klar til at begynde i børnehave. Det skal altid være barnets
behov – og ikke kommunale budgetter – der skal være sty-
rende for, hvornår et barn rykker fra vuggestue til børneha-
ve. Forslaget skal samtidig sikre, at børnene ikke oplever en
forringet personalenormering, som kan forekomme, når vug-
gestuebørn, der f.eks. stadig bruger ble, rykkes tidligere i
børnehave. Det øger det pædagogiske personales opgaver,
og hvis normeringen ikke tager højde for det, vil det betyde
mindre tid til det enkelte barn. Endvidere skal forslaget sik-
re, at kommunerne har overblik over og mulighed for at til-
passe kapaciteten og dermed antallet af pladser i henholds-
vis 0-2-årstilbud og 3-5-årstilbud i kraft af, at kommunerne
ved, hvornår et barn overgår til børnehave.
5. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 4. februar 2020 og
var til 1. behandling den 7. maj 2020. Beslutningsforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 1 bilag på beslut-
ningsforslaget.
Anders Kronborg (S)
fmd.
Tanja Larsson (S) Jens Joel (S) Jesper Petersen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Katrine Robsøe (RV) Anne Sophie Callesen (RV) Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF)
Ina Strøjer-Schmidt (SF) Astrid Carøe (SF) Jakob Sølvhøj (EL) Mai Villadsen (EL) Uffe Elbæk (UFG) Anni Matthiesen (V)
Peter Juel-Jensen (V) Ellen Trane Nørby (V) Kristian Jensen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Stén Knuth (V)
nfmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Pernille Bendixen (DF) Marie Krarup (DF) Katarina Ammitzbøll (KF) Mai Mercado (KF)
Mette Thiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
48
42
16
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
3
1
1
B 83 - 2019-20 - Bilag 2: Betænkning afgivet den 11. juni 2020
2209017_0003.png
3
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
16
15
13
13
4
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
4