Retsudvalget 2019-20
B 71 Bilag 1
Offentligt
2197460_0001.png
Foretræde for Folketingets Retsudvalg d. 28. maj 2020
Tidssvarende brug af strafcelle
DIGNITY
Dansk Institut mod Tortur (herefter DIGNITY) og Kriminalforsorgsforeningen
takker venligst Folketingets Retsudvalg for muligheden for at fremføre vores synspunk-
ter om brug af strafcelle i danske fængsler og for at bidrage til de videre overvejelser i
kølvandet på de drøftelser, som fandt sted i sidste uge i Folketinget (beslutningsforslag
B71), i denne uge i forligskredsen bag flerårsaftalen for Kriminalforsorgen og tidligere
på måneden, da Folketingets Ombudsmand offentliggjorde sin temarapport 2019 om
strafcelle, udarbejdet i samarbejde med DIGNITY og Institut for Menneskerettigheder.
1
Må vi indledningsvis understrege, at vi finder det positivt, at de seneste politiske drøf-
telser peger på en interesse i at finde et fælles vidensgrundlag om hvilke disciplinære
redskaber der virker ud fra en fængselsfaglig vinkel, og i at overveje at justere brugen
af strafcelle for at undgå de alvorlige sundhedsfaglige konsekvenser og risiko for brud
på menneskeretlige standarder.
2
Vi ønsker at præsentere:
(A)
Menneskeretlige problemstillinger.
(B)
Forslag til justering af strafcelleregimet.
(C)
Indførelse af alternative disciplinære redskaber.
A: Menneskeretlige problemstillinger
FN’s ”Sta dard Mi i u Rules for the Treat e t of Priso ers” Ma dela Rules fra
2015 og Europarådets Fængselsregler fra 2006, som den danske regering har tilsluttet
sig, foreskriver, at strafcelle kun må anvendes i exceptionelle tilfælde, som sidste udvej
og i korteste mulige perioder, og at brug af langvarig strafcelle (mere end 15 sammen-
hængende dage) bør afskaffes. FNs Mandela-reglerne anbefaler endvidere at afskaffe
isolation af unge under 18 år, gravide, indsatte med børn i fængslet, ammende kvinder
og indsatte med psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse (hvis tilstand vil blive forvær-
ret under fuldbyrdelse af strafcelle).
Straffuldbyrdelseslovens regulering af strafcelle og den rutinemæssige brug af straf-
celle i danske fængsler er ikke i overensstemmelse med disse fængselsstandarder.
DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur
Bryggervangen 55
2100 København Ø
Tel. +45 33 76 06 00
Fax +45 33 76 05 10
[email protected]
www.dignityinstitute.dk
CVR nr. 69735118
P-nr. 1002304764
EAN 5790000278114
LOK nr. 5790001376147
1
Vedhæftet som bilag 1 DIGNITYs notat forud for foretræde for Folketingets Retsudvalg 27. april 2017
og som bilag 2 brev af 26. november 2018.
2
Se endvidere DIGNITYs brev af 24. marts 2020 til Justitsministeriet, som redegør for sundhedsviden-
skabelig forskning om, at isolation har alvorlige negative sundhedsmæssige konsekvenser (bilag 3).
Danske Bank Nr.
4183-4310821209
B 71 - 2019-20 - Bilag 1: Henvendelse af 26/5-20 fra Dignity og Kriminalforsorgsforeningen om brug af strafceller i danske fængsler
2197460_0002.png
Den nuværende praksis rejser også menneskeretlige problemstillinger i forhold til
proportionalitetsprincippet, som foreskriver, at mindst indgribende foranstaltning
anvendes, og at indgrebet skal stå i rimeligt forhold til målet. I de senere år er brugen
af strafcelle udvidet til mindre forseelser, f.eks. rygning på egen celle og upassende
sprogbrug, og taksten er blevet højere (f.eks. førstegangs-besiddelse af ulovlig
mobiltelefon udløser automatisk 15 dage i strafcelle). Det indebærer en risiko for, at
proportionalitetsprincippet ikke er overholdt, f.eks. ved ikendelse af strafcelle på 10
dage for dårligt sprogbrug. Fratagelse af forhørslederens skøn om ikendelse af
disciplinærstraf kan gøre det sværere at implementere proportionalitetsprincippet.
Vi anbefaler, at straffuldbyrdelsesloven og praksis tilpasses til de internationale regler.
B: Forslag til justering af strafcelleregimet
Det nuværende strafcelleregime er af praktikere blevet kritiseret for ikke at virke.
Strafcelle forebygger ikke vold eller indsmugling af stoffer eller mobiler. Strafcelle gør
de indsatte gradvist
psykisk dårligere. Strafcelle vanskeliggør det dialogbaserede rela-
tionsarbejde mellem de indsatte og de ansatte. Resocialisering modarbejdes.
Der er
derfor mange gode grunde til at justere praksis.
Inspiration kan hentes fra andre europæiske lande, og de alvorlige skadevirkningerne
af isolation kunne begrænses på følgende måde:
1) Den tidsmæssige udstrækning af isolation begrænses til max. 14 dage og altid
med krav om at anvende den korteste mulige isolationsperiode.
2) Afskaffelse af isolation overfor mindreårige og andre sårbare grupper.
3) Begrænsning af forseelser i forhold til hvilke isolation må anvendes.
4) Differentiering (skøn) i brugen af strafcelle.
5) Øget adgang til fællesskab under strafcelleanbringelsen:
a. Øget adgang til fællesskab med andre.
b. Adgang til at følge et undervisnings- eller arbejdsforløb.
c. Længere gårdture og mere end 1 time dagligt.
d. Mere kontakt med fængselspersonale som kan holde fast i det vigtige
relationsarbejde.
Ovennævnte forslag sikrer, at fængselspersonalets vigtige relationsarbejde ikke tabes
på gulvet
3
, og samtidig bevares strafcellen som et værktøj ved alvorlige forseelser.
Der kan også skeles til Norge: Stortinget drøftede isolation d. 14. januar 2020 og Sivilombudsmanden
anbefalede i 2019
bl.a. at ”etablere e
asjonal standard som sikrer at innsatte hver dag har mulighet
til å tilbringe minst åtte timer i sosialt fellesskap med meningsfulle aktiviteter (se bilag 4).
3
2
B 71 - 2019-20 - Bilag 1: Henvendelse af 26/5-20 fra Dignity og Kriminalforsorgsforeningen om brug af strafceller i danske fængsler
2197460_0003.png
C:
Indførelse af alternative disciplinære redskaber
Vi foreslår endvidere at indføre flere alternative disciplinærstraffe for at sikre, at den
hårdeste straf - strafcelle - kun anvendes i exceptionelle tilfælde,
som sidste udvej og
i korteste mulige perioder.
I tillæg til de to nuværende mildere former for disciplinærsanktion i det danske system
(bøde og advarsel) kan følgende eksempler fremhæves:
-
-
-
England:
Fratagelse af visse privileger, udelukkelse fra fællesskabet og
fratagelse eller reduktion af indtægter.
Holland:
Begrænsning af retten til at se TV.
Island:
Reduktion af betaling for arbejde (normalt 1
3 uger), skærmede besøg
frem for åbne besøg og fratagelse af visse privileger (f.eks. retten til at
opbevare forskellige ikke-standard genstande i cellen).
Norge:
Fratagelse af retten til udgang i en periode; fratagelse af arbejdspenge
eller andre privileger i en given periode; og udelukkelse fra fællesskab med
andre indsatte i op til 20 dage (tab af fritidsfællesskab).
Skotland:
Fratagelse af visse privileger i op til 14 dage.
-
-
26. maj 2020
Bilag:
1
2
3
4
DIGNITYs Foretræde for Folketingets Retsudvalg 27. april 2017.
DIGNITYs brev af 26. november 2018 til Folketingets Retsudvalg.
DIGNITYs brev af 24. marts 2020 til Justitsministeriet.
Sivilombudsmand: Særskilt melding til Stortinget om isolasjon
og mangel på menneskelig kontakt i norske fengsler (2019).
3