Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
B 62 Bilag 1
Offentligt
2200335_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 62
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 00. maj 2020
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at indføre mulighed for at fravælge
halalprodukter og sikre større viden om effekterne af halalafgifter
[af Pia Kjærsgaard (DF) m.fl.]
1. Indstillinger
Et
flertal
(udvalget med undtagelse af DF og NB) indstil‐
ler beslutningsforslaget til
forkastelse.
Et
mindretal
(DF) indstiller beslutningsforslaget til
ved‐
tagelse.
Et andet
mindretal
(NB) vil stemme hverken for eller
imod.
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har under ud‐
valgsbehandlingen stillet en række afklarende spørgsmål til
ministeren.
I spørgsmål 1 er der spurgt til, om der er tale om forskels‐
behandling, hvis man pålægger virksomhederne at oplyse
udgifterne til certificering af kød, der er halalslagtet. Justits‐
ministeriet forstår spørgsmålet sådan, at der ønskes en op‐
lysningspligt, og svaret er, at det er Justitsministeriets vurde‐
ringen, at en indførelse af en oplysningspligt ikke vil rejse
spørgsmål i forhold til EMRK artikel 14. Med andre ord vil
en oplysningspligt for virksomheder til at oplyse om udgif‐
terne til certificering af kød, der er halalslagtet, ikke være i
strid med EMRK artikel 14.
I spørgsmål 2 er der spurgt til, om en oplysningspligt for
udgifter til al religiøs slagtning vil være forskelsbehandling i
forhold til Menneskerettighedskonventionen. Af svaret fra
Justitsministeriet fremgår det, at det ikke vil rejse spørgsmål
i forhold til diskriminationsforbuddet i EMRK artikel 14, at
indføre en generel formuleret oplysningspligt, der ikke alene
vedrører udgifter til halal-certifikater, men også udgifter
vedrørende certificering af andre sammenlignelig slagteme‐
toder, f.eks. jødisk schæchtning. Med andre ord er det mu‐
ligt at indføre en sådan generel oplysningspligt, når blot op‐
lysningspligten gælder alle typer af slagtninger.
I spørgsmål 3 er der spurgt til, om en undersøgelse af, om
halal-certificeringer anvendes til at finansiere islamiske akti‐
viteter, kunne være forskelsbehandling. Af svaret fra Justits‐
ministeriet fremgår det, at det ikke rejser spørgsmål i for‐
hold til diskriminationsforbuddet i EMRK artikel 14, at ind‐
føre en generel formuleret oplysningspligt vedrørende udgif‐
ter til religiøse aktiviteter. Med andre ord er det muligt at
indføre en sådan generel oplysningspligt.
I spørgsmål 4 er der spurgt til, om ikke religionsfrihed
også er, at man ikke bør påtvinges religiøst eller rituelt
slagtet kød. Af svaret fremgår det, at det er miljø- og føde‐
vareminister Mogens Jensens (S) holdning, at forbrugernes
mulighed for at kunne fravælge halalproducerede fødevarer
på eksempelvis sygehuse, plejehjem, børnehaver og i folke‐
skoler er en beslutning, der tages lokalt, og at ministeren
mener, at sådan bør det fortsat være.
Heri er forslagsstillerne uenige og mener, at det bør være
muligt for forbrugerne at kunne fravælge religiøst slagtet
kød. Det er et personligt og individuelt frit valg, hvad man
spiser og fravælger at spise, og det skal ikke være styret af
en lokal kollektiv beslutning, der i nogle tilfælde er truffet
DokumentId
Journalnummer
B 62 - 2019-20 - Bilag 1: Udkast til betænkning
2200335_0002.png
2
ud fra et misforstået hensyn til minoriteter. Forbrugernes
frie valg kan kun sikres gennem en klar og tydelig mærk‐
ningsordning.
I spørgsmål 5 er der spurgt til om det er i orden, at man
slagter hele produktionen rituelt, selvom man kun afsætter
en mindre del af produktionen på markeder, der efterspørger
rituelt slagtet kød. Af svaret fremgår det, at det ikke er en
forudsætning efter bekendtgørelsen, at hele produktionen af‐
sættes til befolkningsgrupper, der efterspørger dyr slaget ef‐
ter religiøse ritualer. Eksempelvis er der fra andre lande ef‐
terspørgsel på lever eller hjerte fra kreaturer, der er slagtet
rituelt, og det er grunden til, at dyrene slagtes rituelt, selvom
kun en del af dyrene afsættes til markeder, der har krav om
rituel slagtning.
Hertil bemærker forslagsstillerne, at det er muligt, at kun
en mindre del af de rituelt slagtede dyr eksporteres til lande,
der efterspørger rituelt slagtet kød, og at resten sælges i
Danmark. Men det ændrer ikke ved det grundlæggende ud‐
gangspunkt, at forbrugerne skal have mulighed for at kunne
fravælge halalprodukter, der sælges i Danmark, og det kan
forbrugerne kun, hvis der indføres en klar og tydelig mærk‐
ningsordning.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget henviser til
spørgsmål 1 til 5 og ministerens svar herpå. Alt i alt mener
Dansk Folkeparti, at svarene på de stillede spørgsmål samlet
set er opløftende i bestræbelserne på at få indført en mulig‐
hed for en mærkningsordning og/eller oplysningspligt for ri‐
tuelt slagtede produkter, så forbrugerne kan fravælge halal
og andre religiøst slagtede produkter, når blot en sådan ord‐
ning formuleres generelt. Sker det, vil en sådan generel op‐
lysningspligt ikke være i strid med Den Europæiske Menne‐
skerettighedskonvention. Desuden er det muligt jf. svarene
at sikre større viden om effekterne af halalafgifter, når blot
der formuleres en generel oplysningspligt vedrørende udgif‐
ter til religiøse aktiviteter.
På den baggrund skal Dansk Folkeparti opfordrer folke‐
tingets partiet til at stemme for beslutningsforslaget, så rege‐
ringen kan komme i gang med arbejdet om at give forbru‐
gerne en mulighed for at fravælge religiøst slagtede produk‐
ter og sikre større viden om effekterne af halalafgifter.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke
støtte forslaget i den form, det har nu, da det vurderes, at det
vil være i strid med EU-lovgivning.
SF vil dog gerne medvirke til at undersøge mulighederne
for – inden for EU’s rammer – at sikre let tilgængelig oplys‐
ning til forbrugerne om, hvorvidt diverse produkter kommer
fra halalslagtede dyr. Endvidere finder SF det relevant, at
der oplyses bedre om dyrevelfærden, så information om,
hvorvidt slagtningen er foretaget med eller uden bedøvelse,
er let at tilgå
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 17. december 2019
og var til 1. behandling den 6. februar 2020. Beslutningsfor‐
slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Ud‐
lændinge- og Integrationsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 1 møde.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <0> bilag på beslut‐
ningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 6 spørgsmål til
ministeren for fødevare, fiskeri og ligestilling til skriftlig be‐
svarelse, [som ministeren har besvaret. ]
Bjørn Brandenborg (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S)
fmd.
Jeppe Bruus (S)
Julie Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Rasmus Stoklund (S) Andreas Steenberg (RV)
Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF) Jacob Mark (SF) Peder Hvelplund (EL) Rosa Lund (EL) Sikandar Siddique (UFG)
Mads Fuglede (V) Fatma Øktem (V) Heidi Bank (V) Inger Støjberg (V) Jan E. Jørgensen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V)
Morten Dahlin (V) Pia Kjærsgaard (DF)
nfmd.
Marie Krarup (DF) Peter Skaarup (DF) Karsten Lauritzen (V)
Marcus Knuth (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
48
42
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
3
1
B 62 - 2019-20 - Bilag 1: Udkast til betænkning
2200335_0003.png
3
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
16
16
15
13
13
4
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
1
4