Udgangspunktet for den her debat er sådan set hverken EU eller resolutionen. Udgangspunktet for debatten – og det er der måske ikke så mange, der har forholdt sig til – er, hvad der er sket efter det angreb, som Tyrkiet har gennemført i Rojava i Nordsyrien.
Rojava har jo været et helt særligt område i hele Mellemøsten, ikke bare på grund af forholdet mellem mænd og kvinder, ikke bare fordi det har været relativt fredeligt, ikke bare fordi det har taget imod mange flygtninge, men også fordi folk fra mange forskellige kulturer og med forskellige etniske baggrunde lever sammen der – kurdere, arabere og assyriske kristne. Derfor har det været et helt specielt område, og derfor er det selvfølgelig meget interessant at diskutere, hvilke konsekvenser det har haft, at et NATO-land, et ansøgerland til EU, et land, som vi på mange måder understøtter, har grebet ind i forhold til det område.
Den umiddelbare konsekvens var jo, at 320.000 mennesker blev drevet på flugt; den var, at flere tusinde blev dræbt og såret, inklusive politikere, som blev likvideret; den er, at 86.000 børn er forhindret i at gå i skole på grund af flygtningestrømme; og den er, måske frem for alt, at kampen mod Islamisk Stat er blevet svækket. Det er jo ellers noget, der bliver snakket meget om ved højtidelige lejligheder, altså kampen mod Islamisk Stat. Men det er klart, at når vores NATO-allierede og EU-ansøgerlandet Tyrkiet angriber dette område, må de tropper, der er i det område, selvfølgelig forsvare sig selv i stedet for at fortsætte kampen mod Islamisk Stat. Så den tyrkiske invasion har været en direkte håndsrækning til Islamisk Stat.
Det er vi så i Folketinget, som det ganske rigtigt er blevet sagt, samledes om at tage afstand fra. Og det synes jeg er strålende. Det har vi overhovedet ikke rejst nogen kritik af. Vi har i øvrigt heller ikke rejst nogen kritik af regeringen, hverken i den her resolution eller generelt. Vi har tværtimod været glade for, at vi i enighed kunne nå frem til at fordømme det tyrkiske angreb.
Men siden da må vi jo bare konstatere, at der er sket noget. Der er sket noget siden det tidspunkt, nemlig det, at Tyrkiet på trods af våbenhvilen og på trods af vores krav om, at Tyrkiet skulle trække sig tilbage, ikke bare er blevet, men har fortsat deres angreb.
Lad os bare tage detaljerne. Nu har jeg selv lige været dernede for at besøge området. Det synes jeg jo man skal, når man beskæftiger sig med sådan noget, altså så skal man besøge området. Og det var i midten af december, jeg var der. Fra oktober til midten af december er der blevet gennemført 148 angreb med landtropper. Der er blevet gennemført 124 luftangreb fra tyrkisk side. Der er blevet gennemført 147 angreb med langtrækkende kanoner fra tyrkisk territorium ind i landet.
Det har betydet, at en masse mennesker, ud over dem, der var blevet dræbt i forvejen, er blevet dræbt, og ud over selvforsvarsstyrkerne så også civile. Det betyder, at yderligere 64.000 – yderligere 64.000 – er blevet drevet på flugt, og det betyder, at 88 landsbyer er blevet invaderet og overtaget af tyrkiskstøttede jihadister, herunder mange kristne landsbyer.
Det er det, der er sket. Og så tillader vi os i den situation at sige: Skal vi ikke overveje, om ikke vi skal gøre lidt mere? Vi har gjort noget; det var godt; vi er glade for det. Skulle vi så ikke overveje, om vi kunne gøre noget mere i en situation, hvor der foregår etnisk udrensning, hvor de oprindelige indbyggere bliver drevet væk, og hvor Erdogan åbent erklærer, at han vil bygge to storbyer i de besatte områder med en halv million indbyggere i hver af de storbyer – en halv million indbyggere i hver af de storbyer i et besat område?
At det ikke er et forslag, der kommer for sjov fra Erdogan, kan vi jo se, i forhold til hvordan han har handlet i Afrin, som han erobrede for 2 år siden, uden det har fået nogle konsekvenser. På det tidspunkt, hvor han erobrede Afrin, var 98 pct. af befolkningen i Afrin kurdere. I dag er tallet under 25 pct.
Der foregår etnisk udrensning, mens vi står og diskuterer det her. Undskyld, men det er vores udgangspunkt for den her diskussion. Det er det, der gør, at vi siger: Kan vi ikke gøre lidt mere, end vi har gjort indtil nu? Det kan da godt være, at det er meget latterligt – jeg synes, at det sådan set er meget fornuftigt. Og så så vi på den resolution, der var fra Europa-Parlamentet, og vi konstaterede, at den havde nogle konkrete forslag til, hvad man kunne gøre mere, og vi sagde: Okay, så lægger vi den frem og tager en diskussion om det her i salen. Og jeg kan bekræfte over for Rasmus Nordqvist, at står det til Enhedslisten, er det dem alle sammen, som vi sådan set er interesseret i at man vedtager.
Dermed også være sagt – og det kan jeg jo også sige til Nye Borgerlige – at der ikke er tale om, at EU bestemmer vores udenrigspolitik. Altså, den bliver jo bestemt her. Det står alle frit for, og vi kan vedtage den, eller vi kan lade være. Hvis vi ikke vedtager den, er det ikke vores udenrigspolitik; hvis vi vedtager den, er det vores udenrigspolitik. Sådan er det jo i et demokrati. Men vi ønskede at få den diskussion, og det har vi så fået, om end jeg synes, at en del af indlæggene har ramt et stykke ved siden af, f.eks. når fru Mette Gjerskov gør det til et spørgsmål om for eller imod EU. Jeg forstår slet ikke, hvor det kommer ind – en diskussion om for eller imod EU, når det handler om, hvad vi som Danmark skal gøre i forhold til en etnisk udrensning, der foregår, mens vi taler. Det handler om at gøre noget ved det.
Så har Jens Rohde sagt, at man vedtager så meget i Europa-Parlamentet; alt er måske ikke lige gennemtænkt; det her kan forstås på forskellige måder. Point taken. Jeg har jo også siddet der og været med til det, så ja ja. Og det er jo derfor, at det er sådan med beslutningsforslag, at der foregår en proces efter beslutningsforslagene. Vi lægger det frem, får en diskussion, får nogle reaktioner, og så har vi mulighed for i udvalget at gå ind og lave en beretning, hvor vi måske kan blive enige om nogle ting, så vi siger: Okay, det kan vi så blive enige om i Danmark at vi gør. Man kan også vælge en anden model, nemlig den model, som hr. Jens Rohde kommer med; en model, der siger, at vi på baggrund af den diskussion, som vi har haft i dag, anmelder en forespørgselsdebat og prøver at blive enige om nogle ting. Vi er fuldstændig åbne; der er valgfrihed i forhold til metoden. Det, der bare er det afgørende for os, er, at vi kommer lidt længere, end vi var kommet, før våbenhvilen blev indgået – den våbenhvile, der har vist sig ikke at holde; den våbenhvile, der har ført til nye etniske udrensninger, nye flygtningestrømme, nye massakrer. Det er sådan set vores eneste udgangspunkt.
De af Folketingets partier, der vil være med til at diskutere, hvad vi så kan gøre mere, byder vi velkommen. Dem, der siger, at det vil de ikke diskutere, må så vælge at sige: Det vil vi ikke diskutere. Men så tager man jo altså også et ansvar for at tie om det, der foregår i øjeblikket. Så udgangspunktet for os er altså situationen i Rojava; udgangspunktet er den etniske udrensning og de fordrivelser, der foregår, og et ønske om, at vi gør mere, end vi allerede har besluttet. Jeg ser frem til, at vi kan tage den diskussion i udvalget, og at vi eventuelt kan blive enige om at lave en forespørgselsdebat, hvor vi kan blive enige om et forslag til vedtagelse, der gør lidt mere. Hvor meget mere afhænger af diskussionen.