Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Lars Boje Mathiesen
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. februar 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
1 (B 50), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lars Boje
Mathiesen (NB).
Spørgsmål nr. 1:
”Hvor
mange udlændinge får dimittendsats i absolutte og relative tal opgjort på op-
rindelsesland?”
Svar:
Spørger ønsker en opgørelse af, hvor mange udlændinge opdelt på oprindelsesland,
der får dimittendsats i dagpengesystemet. Definitionen af oprindelsesland, som lig-
ger til grund for opgørelsen, er gengivet i boks 1 nedenfor.
Boks 1
11. marts 2020
J.nr.
20/02205 / 2020-1189
Definition af oprindelsesland
Personer med dansk oprindelse
er defineret ved, at mindst én af forældrene er både dansk
statsborger og født i Danmark. Det betyder, at en person, der er født i Danmark og som
har dansk statsborgerskab,
ikke
defineres som af dansk oprindelse, hvis ikke også mindst
én af forældrene både er født i Danmark og har dansk statsborgerskab.
Personer med ikke-dansk oprindelse
er dermed personer, hvor ingen af forældrene både
har dansk statsborgerskab og er født i Danmark.
Det skal nævnes indledningsvist, at vi i Danmark har regler, der er med til at sikre,
at udenlandske studerende ikke uden videre kan opnå ret til dimittend dagpenge.
Selvom fx en tredjelandsstatsborger har gennemført en uddannelse, der isoleret set
giver ret til dagpenge på dimittendvilkår, så afhænger retten til dagpenge bl.a. af,
om personen har en gyldig opholds- og arbejdstilladelse, der giver ret til at tage et
arbejde med dags varsel og arbejde i fuldt normalt omfang i Danmark.
Det betyder bl.a., at en tredjelandsstatsborger, der har en arbejdstilladelse, der kun
giver ret til at arbejde mindre end fuldtid eller for en bestemt arbejdsgiver, ikke an-
ses for at stå til rådighed, hvorfor vedkommende ikke vil have ret til dagpenge på