Til beslutningsforslag nr.
B 44
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 13. maj 2020
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om nedsættelse af dimittendsatsen for
dagpengemodtagere
[af Alex Vanopslagh (LA) m.fl.]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, RV, SF, EL og ALT) ind-
stiller beslutningsforslaget til
forkastelse.
Et
mindretal
i udvalget (KF, NB og LA) indstiller beslut-
ningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget anerkender, at Danmark
har en stor udfordring med ledige dimittender. Fra 2008 til
2018 er antallet af ledige dimittender således steget fra om-
kring 6.000 til over 20.500. Udgifterne til ydelser til ledige
dimittender er ligeledes steget fra ca. 1. mia. kr. til næsten
3,5 mia. kr.
V noterer sig, at regeringen har lovet at tage initiativ til at
imødegå den stigende dimittendledighed i form af et såkaldt
partnerskab. V noterer sig ligeledes, at regeringen endnu ik-
ke har oplyst Folketinget om, hvad partnerskabet skal gå ud
på, eller hvornår det skal lanceres. V vil derfor følge områ-
det tæt og forventer, at regeringen tager initiativer til at
hjælpe de ledige dimittender i arbejde.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget er imod nedsættel-
sen af dimittendsatsen. Dimittendordningen omfatter alle
med en uddannelse på mere end 1�½ år, og en nedsættelse vil
ramme alle, også de nyuddannede sosu-assistenter og
HK’ere – ikke kun akademikere.
Når samfundet betaler en lang og dyr uddannelse, er det
meningen, at den pågældende uddannelse skal anvendes til
gavn for samfundet. Det bliver den bedst, ved at de færdig-
uddannede akademikere bruger deres erhvervede viden og
erfaringer inden for de fag, de er uddannet i.
Tvinges dimittenderne over i ufaglærte job, gør man det
vanskeligere for ufaglærte arbejdsløse at få det arbejde, og
dermed øger man denne gruppes arbejdsløshed. Samtidig
vanskeliggør det de nyuddannedes mulighed for at få arbej-
de inden for deres fag, da de ikke opnår fagrelevant erfaring
i perioden. Jo længere tid, der går efter endt uddannelse, des
sværere bliver det. Det egentlige problem er, at virksomhe-
derne ikke ansætter tilstrækkeligt med nyuddannede, og det
løses ikke af lavere ydelser.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 27. november 2019
og var til 1. behandling den 4. februar 2020. Beslutningsfor-
slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Be-
skæftigelsesudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 3 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag på beslut-
ningsforslaget.
AX024569