Retsudvalget 2019-20
B 40 Bilag 1
Offentligt
2149736_0001.png
LGBT komiteen arbejder med
lovgivning og rettigheder i
relation til LGBT-personer og
er partipolitisk uafhængig
CVR: 40636234
[email protected]
Tina Thranesen
[email protected]
Martin Iversen Christensen
[email protected]
Søren Laursen
[email protected]
komiteen.dk
Facebook
&
Twitter:
@lgbtkomiteen
13. februar 2020
Folketingets Retsudvalg
cc. Justitsminister Nick Hækkerup
LGBT komiteen har med interesse fulgt behandlingen af beslutningsforslag B 40 om forbud mod
navneskift.
Vi har forståelse for formålet at forhindre kriminelle i at forsøge at skjule sig. Men forslaget har
vidtrækkende indvirkning på transpersoners rettigheder.
Ifølge forslaget skal forbuddet mod navneskifte gælde, så længe forholdet er anført på borgerens
straffeattest.
Det betyder i praksis, at en straffet transperson ikke vil kunne få navneændring i 10 år efter udstået straf
1
og dermed heller ikke vil kunne få juridisk kønsskifte, hvis pågældende ikke i forvejen har et unisex-navn.
Et juridisk kønsskifte medfører jo et efterfølgende navneskift til et navn svarende til det nye køn, idet
navneloven foreskriver, at en persons navn ikke må betegne det modsatte køn.
Under førstebehandlingen af forslaget blev der sågar fremført muligheden af at lave et ændringsforslag,
som også indebar, at man ikke kunne skifte cpr-nummer.
LGBT komiteen bemærker dertil, at det vil betyde, at det reelt heller ikke ville være muligt at få juridisk
kønsskifte.
LGBT komiteen finder ikke, at der er proportionalitet mellem formålet og indgrebets virkning på en straffet
transpersons rettigheder.
Vi har i Danmark gennem de seneste år arbejdet os fremad mod en stadig større anerkendelse af
transpersoners rettigheder, hvilket ikke mindst skyldes forståelse af vigtigheden af anerkendelse af den
enkelte persons kønsidentitet. Beslutningsforslagets konsekvens kan derfor i relation til en transperson
kun ses som en dobbeltstraf.
På den baggrund ønsker LGBT komiteen, at Folketinget sikrer, at et vedtaget beslutningsforslag
udtrykkeligt undtager transpersoner, der ønsker juridisk kønsskifte.
LGBT komiteen skal for god ordens skyld bemærke, at når det af justitsminister Nick Hækkerup under
førstebehandlingen af forslaget blev nævnt, at "det jo ikke er sådan, at bare fordi man siger, at man gerne
vil have et nyt cpr-nummer, fordi man føler sig som en anden, så får man det. Processen derhen er
unægtelig noget længere," så er det ukorrekt. Folketinget har med vedtagelsen af juridisk kønsskifte
(ændring af CPR-loven) netop anerkendt vigtigheden af at få anerkendt sin kønsidentitet og dermed få et
personnummer, der svarer til ens køn, ligesom der er gennemført en depatologisering af transidentiteter,
hvorved et juridisk kønsskifte ikke længere kræver tilladelse af Sundhedsstyrelsen.
Med venlig hilsen
LGBT komiteen
Tina Thranesen
Søren Laursen
1
Bekendtgørelse om behandling af personoplysninger i Det Centrale Kriminalregister, bilag 3