Til beslutningsforslag nr.
B 38
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Europaudvalget den 7. februar 2020
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at pålægge regeringen at kræve et
velfærdsforbehold i EU.
[af Morten Messerschmidt (DF) m.fl.]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, RV, SF, EL og ALT) indstiller
beslutningsforslaget til
forkastelse.
Et
mindretal
i udvalget (DF og NB) indstiller beslut-
ningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
andet mindretal
i udvalget (KF) vil ved 2. behandlin-
gen af beslutningsforslaget redegøre for sin stilling til be-
slutningsforslaget.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Samband-
sflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsaf-
givelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan ikke støtte for-
slaget, da Enhedslisten finder, det er for begrænset. Ifølge
sin ordlyd er formålet med beslutningsforslaget at sikre, at
Danmark kan opretholde optjeningsprincipper for sociale
ydelser. Enhedslisten er enig i, at det er det danske Folketing
og ikke EU, der skal bestemme reglerne for adgang til vel-
færdsydelser, men Enhedslisten er principielt modstander af,
at der skal være optjeningskrav i forbindelse med velfærds-
ydelser. Det vil medføre diskrimination af danske og uden-
landske statsborgere, der af forskellige grunde ikke opfylder
optjeningskravene, samtidig med at de skal betale skat efter
samme regler som herboende. Hertil kommer, at det ikke er
tilstrækkeligt med et forbehold for sociale ydelser. Enhedsli-
sten finder, at EU’s indblanding i reglerne for arbejdsmarke-
det, f.eks. udstationeringsdirektivet og EU-Domstolens for-
tolkninger af dette, som har begrænset medlemslandenes ret
til at stille de samme krav til udstationerende virksomheder
som til danske virksomheder, er et lige så stort problem. Et
eventuelt krav om en »femte undtagelse« bør derfor i det he-
le taget omfatte EU’s social- og arbejdsmarkedspolitik og
formuleres meget præcist, så det gøres klart, at EU’s regler
om fri bevægelighed ikke har indflydelse på Danmarks ret
til suverænt at fastlægge regler for arbejdsmarkedspolitk, so-
cial- og velfærdspolitik samt skattepolitik – således som ja-
partierne har lovet os siden afstemningen om dansk med-
lemskab af EF i 1972.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 15. november 2019
og var til 1. behandling den 19. december 2019. Beslut-
ningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling
i Europaudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag på beslut-
ningsforslaget.
AX024248