Beskæftigelsesudvalget 2019-20
B 34
Offentligt
2140303_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Torsten Gejl (ALT)
[email protected]
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 9. december 2019 stillet følgende spørgsmål
nr. 4 i forbindelse med behandling af forslag til folketingsbeslutning om fjernelse
af gensidig forsørgerpligt for alle (B 34), som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 4:
”Kan
ministeren oplyse, om der er situationer, hvor en person i arbejde er gift med
enten en kontanthjælpsmodtager, førtidspensionist eller folkepensionist, hvor det
ikke kan betale sig for den arbejdende person at tjene ekstra penge pga.
modregning/fradrag i ægtefællens ydelser?”
Svar:
For en person, der er i arbejde og gift med en førtidspensionist eller folkepensio-
nist, vil der som udgangspunkt være en økonomisk gevinst for parret ved, at den ar-
bejdende part øger arbejdsindtægten. Dette er dog i særlige tilfælde ikke tilfældet
for par, hvor en person med arbejdsindtægter er gift med en kontanthjælpsmodta-
ger.
I det følgende beskrives for de respektive ydelser og de nærmere forhold vedrø-
rende fradrag i ydelsen som følge af en ægtefælles arbejdsindtægter.
Kontanthjælp
For personer over 30 år udgør kontanthjælpssatsen årligt 137.076 kr. for ikke-for-
sørgere og 182.160 kr. for forsørgere i 2019.
Arbejdsindkomst (efter AM-bidrag og ATP-bidrag) fradrages krone til krone i kon-
tanthjælpen, bortset fra et timefradrag på 27,32 kr. pr. arbejdstime, der gives ved op
til 160 timers arbejde pr. person pr. måned.
For enlige og samlevende sker fradrag af arbejdsindkomst i egen kontanthjælp,
mens der for ægtepar fradrages i ægteparrets samlede kontanthjælp. Hvis den ene
ægtefælle har en tilstrækkelig høj arbejdsindkomst, vil der således også blive fra-
draget i den anden ægtefælles kontanthjælp.
24. januar 2020
J.nr.
19/18802
B 34 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommentar til henvendelse af 10/12-19 fra TAAGF om 1. behandling af beslutningsforslag nr. B 34, til beskæftigelsesministeren
2140303_0002.png
Timefradraget indebærer, at der som udgangspunkt vil være en økonomisk gevinst
ved at arbejde flere timer til en given timeløn, da et fast beløb på 27,32 kr. pr. ar-
bejdstime for op til 160 timers arbejde pr. person pr. måned, ikke fradrages i kon-
tanthjælpen.
For et ægtepar, hvor den ene arbejder, vil der dog ske fuld fuldt fradrag i kontant-
hjælpen for arbejdsindtægter, som ligger ud over 160 løntimer om måneden, dvs.
ved arbejde ud over 37 timer om ugen. Hermed vil der som udgangspunkt ikke
være en økonomisk gevinst ved, at den arbejdende ægtefælle øger sin arbejdstid ud
over 37 timer om ugen, så længe familien er i kontanthjælpssystemet.
Da timefradraget udgør et fast beløb pr. arbejdstime, har niveauet for timelønnen
ikke betydning for en families samlede indkomst, så længe familien er i kontant-
hjælpssystemet. En højere timeløn vil derfor alene medføre større fradrag i ægte-
parrets kontanthjælp.
Folkepension
Folkepensionen er sammensat af et grundbeløb og et pensionstillæg. Grundbeløbet
på årligt 75.924 kr. er ens for enlige og gifte/samlevende. For enlige er pensionstil-
lægget årligt 83.076 kr. og for gifte/samlevende 41.436 kr. i 2019.
Grundbeløbet nedsættes kun ved pensionistens egen arbejdsindkomst. Pensionstil-
lægget indtægtsreguleres derimod på baggrund af såvel pensionistens egne supple-
rende indtægter som en eventuel ægtefælle eller samlevers indtægter. Før pensions-
tillægget nedsættes, sker der imidlertid forskellige fradrag i de supplerende ind-
komster, jf. tabel 1.
Tabel 1
Fradragsbeløb og nedsættelsesprocent ved beregning af folkepensionens pensionstillæg
Ægtefælle/samlever
Fradrag i pensionistens egen ind-
tægt fra arbejde
Fradrag i indtægt fra arbejde hos
samlever
Fradrag i samlet indkomst ved be-
regning af pensionstillæg
Folkepensionist
Ikke-pensionist
Bundfradrag på 122.004 kr. årligt for Bundfradrag på 122.004 kr. årligt for
indtægt ved personligt arbejde.
indtægt ved personligt arbejde.
Bundfradrag på 122.004 kr. årligt for
54 procent af samlevers indkomst.
indtægt ved personligt arbejde.
Fradrag i parrets samlede supple- Fradrag i parrets samlede supple-
rende indkomster på 175.900 kr. år- rende indkomster på 175.900 kr. år-
ligt.
ligt.
Nedtrapningsprocent for pensions- 16 procent svarende til at pensions- 32 procent svarende til at pensions-
tillæg ved indtægter der overstiger tillægget for hver person nedsættes tillægget nedsættes med 32 kr. for
fradragsbeløb (indtægtsgrundlag) med 16 kr. for hver 100 kr.
hver 100 kr.
For folkepensionister, der er gift/samlevende med en anden folkepensionist, ned-
sættes pensionstillægget for hver person med 16 kr. for hver 100 kr., parrets ind-
tægter overstiger fradragsbeløbene. For folkepensionister, der er gift/samlevende
med en person, der ikke er pensionist, nedsættes pensionstillægget for pensionisten
med 32 kr. for hver 100 kr., parrets indtægter overstiger fradragsbeløbene. Par,
hvor en eller begge er folkepensionister, vil dermed som udgangspunkt altid få en
højere hustandsindtægt, når de vælger at supplere med arbejdsindtægt ud over pen-
sionen.
2
B 34 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommentar til henvendelse af 10/12-19 fra TAAGF om 1. behandling af beslutningsforslag nr. B 34, til beskæftigelsesministeren
2140303_0003.png
En eventuel ægtefælle eller samlevers indtægter indgår endvidere i beregningen af
folkepensionisters personlige tillægsprocent. Den personlige tillægsprocent ligger
til grund for folkepensionisters udbetaling af den supplerende pensionsydelse (æl-
drechecken), samt eventuelle behovsbestemte tillægsydelser såsom varmetillæg og
helbredstillæg. Der er ligeledes ved opgørelse af indtægtsgrundlaget et bundfradrag
på 122.004 kr. årligt for indtægt ved personligt arbejde for folkepensionister. Den
personlige tillægsprocent på 100 nedsættes herefter med 1 procentpoint per 1.044
kr., parrets samlede indtægter overstiger et årligt fradragsbeløb på 71.500 kr. og
kan indebære en samtidig aftrapning af såvel den supplerende pensionsydelse som
flere behovsbestemte ydelser. Det vil dog kræve helt særligt høje tillægsydelser, før
supplerende arbejdsindtægter ikke stadig vil medføre en samlet højere hustandsind-
tægt for parret.
Førtidspension (gammel ordning)
Førtidspensionen på gammel ordning er sammensat af et grundbeløb og et pensi-
onstillæg, samt forskellige tillægsbeløb alt efter om pensionisten er tilkendt enten
almindelig, forhøjet almindelig, mellemste eller højeste førtidspension efter reg-
lerne før 2003. Grundbeløbet på årligt 75.780 kr. er ens for enlige og gifte/samle-
vende. For enlige er pensionstillægget årligt 78.720 kr. og for gifte/samlevende
38.040 kr. Tillægsbeløbene er også ens for enlige og gifte/samlevende og udgør år-
ligt samlet 88.500 kr. for pensionister, der er tilkendt højeste førtidspension, og
37.656 kr. for de øvrige i 2019
1
.
Grundbeløbet nedsættes kun ved pensionistens egen supplerende indtægter, og til-
lægsydelserne bliver ikke indtægtsreguleret. Pensionstillægget indtægtsreguleres
derimod på baggrund af såvel pensionistens egne supplerende indtægter som en
eventuel ægtefælle eller samlevers indtægter. Før pensionstillægget nedsættes, sker
der forskellige fradrag i de supplerende indkomster, jf. tabel 2.
TabelFejl!
Ingen tekst med den anførte typografi i dokumentet.
2
Fradragsbeløb og nedsættelsesprocent ved beregning af førtidspensionens pensionstillæg
Ægtefælle/samlever
Fradrag i indtægt hos samlever
-
Førtidspensionist
Ikke-pensionist
54 procent af samlevers indkomst.
Fradrag i parrets samlede supple- Fradrag i parrets samlede supple-
Fradrag ved beregning af pensions-
rende indkomster på 175.900 kr. år- rende indkomster på 175.900 kr. år-
tillæg
ligt.
ligt.
Nedtrapningsprocent for pensions- 16 procent svarende til at pensions- 32 procent svarende til at pensions-
tillæg ved indtægter der overstiger tillægget for hver person nedsættes tillægget nedsættes med 32 kr. for
fradragsbeløb (indtægtsgrundlag) med 16 kr. for hver 100 kr.
hver 100 kr.
For førtidspensionister, der er gift/samlevende med en anden førtidspensionist
(gammel ordning), nedsættes pensionstillægget for hver person med 16 kr. for hver
1
Tillægsbeløbene består af ekstra tillægsydelse på 37.656 kr. (skattefrit) for almindelig førtidspension, før-
tidsbeløb på 19.704 kr. (skattefrit) og ekstra tillægsydelse på 17.952 kr. (skattefrit) for forhøjet almindelig
førtidspension, invaliditetsbeløb på 37.656 kr. (skattefrit) for mellemste førtidspension samt erhvervsud-
ygtighedsbeløb på 50.844 kr. (skattepligtigt) og invaliditetsbeløb på 37.656 kr. (skattefrit) for højeste før-
tidspension.
3
B 34 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommentar til henvendelse af 10/12-19 fra TAAGF om 1. behandling af beslutningsforslag nr. B 34, til beskæftigelsesministeren
2140303_0004.png
100 kr., parrets indtægter overstiger fradragsbeløbene. For førtidspensionister, der
er gift/samlevende med en person, der ikke er pensionist, nedsættes pensionstillæg-
get for pensionisten med 32 kr. for hver 100 kr., indtægterne overstiger fradragsbe-
løbene. Par, hvor en eller begge er på førtidspension, vil dermed som udgangspunkt
altid få en højere hustandsindtægt, når de vælger at supplere med arbejdsindtægt ud
over pensionen.
En eventuel ægtefælle eller samlevers indtægter indgår endvidere i beregningen af
personlige tillægsprocent for førtidspensionister efter gammel ordning. Den per-
sonlige tillægsprocent ligger til grund for udbetaling af eventuelle behovsbestemte
tillægsydelser til førtidspensionister efter gammel ordning såsom varmetillæg og
helbredstillæg. Den personlige tillægsprocent på 100 nedsættes med 1 procentpoint
per 1.044 kr., parrets samlede indtægter overstiger et årligt fradragsbeløb på 71.500
kr. og kan indebære en samtidig aftrapning af flere behovsbestemte ydelser. Det vil
dog kræve helt særligt høje tillægsydelser, før supplerende arbejdsindtægter ikke
stadig vil medføre en samlet højere hustandsindtægt for parret.
Førtidspension (ny ordning)
Førtidspensionen tilkendt efter reglerne efter 2003 udgør årligt 226.500 kr. for en-
lige og 192.528 kr. for gifte/samlevende i 2019. Førtidspensionen nedsættes på
baggrund af såvel pensionistens egne supplerende indtægter som en eventuel ægte-
fælle eller samlevers indtægter. Der er dog en grænse for, hvor stort et beløb der
kan indgå i indtægtsreguleringen som følge af en ægtefælle eller samlevers indtægt.
Før pensionen nedsættes, sker der forskellige fradrag i de supplerende indkomster,
jf. tabel 3 nedenfor.
Tabel 3
Fradragsbeløb og nedsættelsesprocent ved beregning af førtidspensionsydelsen
Ægtefælle/samlever
Fradrag i indtægt hos samlever
Førtidspensionist
Ikke-pensionist
Samlevers supplerende indtægter Fradragsbeløb på 249.728 kr. årligt i
kan maksimal indgå med 387.400 kr. samlevers indtægt. Indtægter her-
årligt i beregningsrundlaget.
over kan endvidere maksimal indgå
med 256.100 kr. i beregningsrundla-
get.
Fradrag i parrets samlede supple- Fradrag i parrets samlede supple-
rende indkomster på 125.000 kr. år- rende indkomster på 125.000 kr. år-
ligt.
ligt.
Fradrag ved beregning af førtids-
pensionsydelsen
Nedtrapningsprocent for førtids-
15 procent svarende til at pensionen 30 procent svarende til at pensionen
pensionsydelsen ved indtægter der for hver person nedsættes med 15 kr. nedsættes med 30 kr. for hver 100 kr.
overstiger fradragsbeløb (indtægts- for hver 100 kr.
grundlag)
For førtidspensionister, der er gift/samlevende med en anden førtidspensionist (ny
ordning), nedsættes pensionen for hver person med 15 kr. for hver 100 kr., parrets
indtægter overstiger fradragsbeløbene. For førtidspensionister, der er gift/samle-
vende med en person, der ikke er pensionist, nedsættes pensionen for pensionisten
med 30 kr. for hver 100 kr., parrets indtægter overstiger fradragsbeløbene. Par,
hvor en eller begge modtager førtidspension, vil dermed som udgangspunkt altid få
en højere hustandsindtægt, når de vælger at supplere med arbejdsindtægt ud over
pensionen.
4
B 34 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommentar til henvendelse af 10/12-19 fra TAAGF om 1. behandling af beslutningsforslag nr. B 34, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
5