Beskæftigelsesudvalget 2019-20
B 34
Offentligt
2140271_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Victoria Velasques (EL)
[email protected]
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 20. januar 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
26 i forbindelse med behandling af forslag til folketingsbeslutning om fjernelse af
gensidig forsørgerpligt for alle (B 34), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Victoria Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 26:
”Kan
ministeren oplyse, hvordan hhv. kommunerne og staten påvirkes af de øko-
nomiske forandringer, som en fjernelse af den gensidige forsørgerpligt ville med-
føre?”
Svar:
Finansministeren har i svar på BEU alm. spm. 48 af 4 december 2019 og i svar på
BEU alm. spm. 46 af 20. december 2019 oplyst om virkningerne ved, at satserne
for gifte og samlevende pensionister hæves til niveauet for enlige pensionister for
henholdsvis førtidspensionister og folkepensionister samt virkningen af en afskaf-
felse af gensidig forsørgerpligt i kontanthjælpssystemet og en afskaffelse af samle-
ver- og ægtefælleafhængigheden i pensionssystemet.
Af svarene fremgår de umiddelbare offentlige merudgifter, dvs. de offentlige mer-
udgifter
for kommunerne og staten samlet set
til udbetaling af ydelser, i kon-
tanthjælpssystemet og i pensionssystemet samt de offentlige merudgifter efter skat,
tilbageløb, adfærd og afledte virkninger,
jf. tabel 1.
Tabel 1
24. januar 2020
J.nr.
2019 - 7221
Årlige offentlige merudgifter ved afskaffelses af gensidig forsørgerpligt mv.
Afskaffelses
Ensretning af
af gensidig
satser i pen-
forsørger-
sionssyste-
pligt mv.
met (BEU 48)
(BEU 46)
3,8
2,4
1,4
27,2
-
27,2
Mia kr., 2020-niveau
Umiddelbar virkning i alt
- heraf i kontanthjælpssystemet
- heraf i pensionssystemet
Efter skat, tilbageløb, adfærd og afledte virkninger i alt
- heraf i kontanthjælpssystemet
1,8
1,3
12,3
-
B 34 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om den økonomiske påvirkning af kommunerne og staten ved en fjernelse af den gensidige forsørgerpligt, til beskæftigelsesministeren
2140271_0002.png
- heraf i pensionssystemet
0,5
12,3
Kilde: BEU alm. spm. 46 og BEU alm. spm. 48.
Af tabellen fremgår det, at den umiddelbare virkning af at afskaffelse af gensidig
forsørgerpligt i kontanthjælpssystemet og en afskaffelse af samlever- og ægtefælle-
afhængigheden i pensionssystemet (BEU 46) skønnes til 3,8 mia. kr. årligt for de
samlede offentlige udgifter. Når der tages højde for skat, tilbageløb, adfærd og af-
ledte virkninger skønnes merudgifterne til 1,8 mia. kr. årligt. Det bemærkes, at der
er betydelig usikkerhed forbundet med skønnet over de økonomiske virkninger af
at gensidig forsørgerpligt i kontanthjælpssystemet, og at der i skønnet bl.a. ikke er
indregnet negative adfærdsvirkninger forbundet med at give en større gruppe ad-
gang til kontanthjælpssystemet.
Det fremgår endvidere af tabellen, at den umiddelbare virkning af at hæve satserne
for gifte og samlevende pensionister til niveauet for enlige pensionister for hen-
holdsvis førtidspensionister og folkepensionister skønnes til 27,2 mia. kr. årligt for
de samlede offentlige udgifter. Når der tages højde for skat, tilbageløb, adfærd og
afledte virkninger skønnes merudgifterne til 12,3 mia. kr. årligt.
Udgifterne i kontanthjælpssystemet (kontanthjælp, uddannelseshjælp og integrati-
onsydelse) og udgifter til førtidspension afholdes delvist af staten og kommunerne.
Kommunerne afholder i gennemsnit ca. 77 pct. af udgifterne i kontanthjælpssyste-
met og ca. 68 pct. af udgifterne til førtidspension. Udgifter til folkepension afhol-
des fuldt ud af staten uden om kommunerne.
Det bemærkes hertil, at kommunerne under ét sikres fuld finansiering af de skøn-
nede nettoudgifter til overførselsudgifter for kommunerne under ét i forbindelse
med de årlige økonomiforhandlinger mellem regeringen og KL. Det betyder, at
kommunerne som følge af en afskaffelse af den gensidige forsørgerpligt mv. under
ét ville blive sikret finansiering til merudgifterne til udbetaling af ydelser.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2