Beskæftigelsesudvalget 2019-20
B 34
Offentligt
2143923_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 20. januar 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
24 (B 34), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 24:
”Kan ministeren redegøre for, hvor mange borgere, der rammes af gensidig forsør-
gerpligt, der befinder sig under Danmarks Statistiks fattigdomsgrænse?”
Svar:
Beskæftigelsesministeriet har indhentet bidrag til besvarelsen fra Finansministeriet,
som jeg henholder mig til.
Finansministeriet oplyser følgende:
”Det er lagt til grund for svaret, at der spørges til personer, der er berørt af modreg-
ningen af eventuel ægtefælles eller samlevers indkomst i egne offentlige ydelser.
De ydelser, der vurderes at være relevante for spørgsmålet, omfatter ydelserne i
kontanthjælpssystemet og de sociale pensioner, dvs. folkepension og førtidspen-
sion. I besvarelsen tages udgangspunkt i samme grupper af personer berørt af mod-
regning, som identificeres i
Endeligt svar på BEU alm. del spm. 46
af d. 20 decem-
ber 2019
1
.
Danmarks Statistik (DST) har i fravær af et officielt dansk fattigdomsmål udarbej-
det tre fattigdomsindikatorer med henblik på at monitorere udviklingen i FN’s ver-
densmål om at afskaffe fattigdom. De tre indikatorer er lav indkomst, relativ fattig-
dom og økonomisk sårbarhed, som er baseret på personers selvoplevede indtryk.
Målene skal fortolkes med forsigtighed og kan ikke entydigt fortolkes som egent-
lige fattigdomsmål. DST skriver eksempelvis i metodenotatet
Bag om relativ fattig-
dom (2018)
om fortolkningen af indikatoren for relativ fattigdom:
”Fattigdomsindikatoren
skal ikke tolkes som et egentligt fattigdomsmål, der objek-
tivt viser antallet af fattige personer i Danmark, men som en indikator på udviklin-
gen i relativ fattigdom. En relativ fattigdomsgrænse vil altid hvile på antagelser,
31. januar 2020
J.nr.
2019 - 7221
1
Se
Endeligt svar på BEU alm. del spm. 46
for teknisk afgrænsning.
B 34 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om, hvor mange med gensidig forsørgerpligt der befinder sig under Danmarks Statistiks fattigdomsgrænse, til beskæftigelsesministeren
2143923_0002.png
idet mange valg skal træffes, når man skal måle fattigdom. Antallet af fattige af-
hænger således af disse valg. Det er derfor vigtigt ikke at tolke for hårdt på selve
antallet af fattige, som fattigdomsindikatoren viser.”
Der tages i besvarelsen udgangspunkt i indikatorerne for lavindkomst og ”relativ
fattigdom”, idet grundlaget for indikatoren for økonomisk sårbare ikke er tilgænge-
ligt for Finansministeriet.
I 2016 blev 3.900 kontanthjælpsmodtagere modregnet i ydelsen som følge af ægte-
fællens indkomst, hvoraf ca. 600 er i lavindkomstgruppen og ca. 500 er omfattet af
DST’s indikator for ”relativ fattigdom”,
jf. tabel 1.
I 2020 skønnes 324.800 folke-
og førtidspensionister at blive indtægtsreguleret i den udbetalte pension som følge
af ægtefællens indkomst, hvoraf ca. 500 er i lavindkomstgruppen, og ca. 200 er
omfattet af DST’s indikator for ”relativ fattigdom”.
Tabel 1
Antal personer berørt af ægtefællemodregning omfattet af DST’s indikator
Samlet
Kontanthjælpsmodtagere
Folke- og førtidspensionister
- Heraf højere ydelse sfa. indkomstafhængighed
1
3.900
324.800
136.600
Lavindkomstgrup-
pen
600
500
400
DST’s indikator for
”relativ fattigdom”
500
200
100
Anm.: Ved opgørelse af antal personer berørt af ægtefællemodregning for folke- og førtidspensionister er fra-
dragsgrænser og aftrapningsprocenter konsekvensændret, mens satser er fastholdt. Opgørelsen af folke-
og førtidspensionister omfattet af DST’s indikator for ”relativ fattigdom” er beregnet på Lovmodellens
datagrundlag. Opgørelsen for modtagere af ydelser i kontanthjælpssystemet tager udgangspunkt i DST’s
egen opgørelse af indikatoren for ”relativ fattigdom”.
Note 1: Eksempelvis folkepensionister, der ved gældende regler udnytter partnerens uudnyttede indkomstfra-
drag.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag samt Danmarks Statistiks beregninger.
Det bemærkes, at en stor gruppe af de berørte pensionister modtager en højere pen-
sion som følge af ægtefælleafhængighed i indkomstreguleringen af pensionen, sva-
rende til 400 personer i lavindkomstgruppen og 100 personer omfattet af DST’s in-
dikator for ”relativ fattigdom”. Det kan eksempelvis skyldes udnyttelse af partne-
rens uudnyttede indkomstfradrag.”
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2