Beskæftigelsesudvalget 2019-20
B 34
Offentligt
2143914_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 20. januar 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
23 (B 34), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 23:
”Kan ministeren ligeledes oplyse, hvad det vil koste at hæve modregningsgrænsen
for folkepensionister til eksempelvis 300.000 kr.?”
Svar:
Beskæftigelsesministeriet har indhentet bidrag til besvarelsen fra Finansministeriet,
som jeg henholder mig til.
Finansministeriet oplyser følgende:
”For folkepensionister bliver grundbeløbet efter gældende regler indtægtsreguleret
for egen arbejdsindkomst over 329.600 kr. (2019-niveau). Pensionstillægget og den
supplerende pensionsydelse tildeles imidlertid med udgangspunkt i parrets samlede
indtægt, hvor opgørelsen af det samlede indtægtsgrundlag afhænger af, hvorvidt
ens partner også er pensionist. I begge tilfælde gælder det dog, at pensionstillægget
indtægtsreguleres ved en samlet indtægt
1
over en fradragsgrænse på 175.900 kr.
(2019-niveau). For enlige er fradragsgrænsen ca. det halve.
Det lægges til grund for besvarelsen, at der spørges til merudgifterne ved at hæve
fradragsgrænsen for pensionstillægget fra 175.900 kr. til 300.000 kr.
2
Idet spørgs-
målet er stillet i forlængelse af spørgsmålene om gensidig forsørgerpligt, ændres
ikke på fradragsgrænsen for enlige.
Den gældende fradragsgrænse på 175.900 kr. er inklusive den midlertidige forhø-
jelse af grænsen på 30.000 kr., som følger af aftale om finansloven for 2019
3
. For-
højelsen af grænsen til 300.000 kr. vil på længere sigt gradvist falde til 270.000 kr.
31. januar 2020
J.nr.
2019 - 7221
For folkepensionister er indtægten ekskl. social pension og individuel arbejdsindkomst indgår med den
del, der overstiger et bundfradraget på 122.004 kr. (2019-niveau).
2
Det lægges til grund at fradragsgrænsen for pensionstillægget også ændres for førtidspensionister på
”gammel” ordning idet denne er ens med grænsen for folkepensionister.
3
1
Forhøjelsen af fradragsgrænserne udfases gradvist over 15 år og er således bortfaldet i 2034.
B 34 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om, hvad det vil koste at hæve modregningsgrænsen for folkepensionister til eksempelvis 300.000 kr., til beskæftigelsesministeren
2143914_0002.png
i 2019-niveau, hvis den nye grænse ligeledes er inklusive den midlertidige forhø-
jelse. Alternativt, hvis fradragsgrænsen skal være uændret, vil udgifterne til forhø-
jelsen øges over tid.
Det bemærkes at en forhøjelse af fradragsgrænsen for pensionstillægget ikke alene
mindsker indtægtsregulering som følge af partners indtægt, men også som følge af
pensionistens egen indtægt.
En forhøjelse af fradragsgrænsen for pensionstillægget til 300.000 kr. (2019-ni-
veau) skønnes at indebære umiddelbare merudgifter til sociale pensionsydelser på
3,26 mia. kr. i 2020, svarende til en merudgift på 1,53 mia. kr. efter skat, afledt
virkning på boligstøtte, tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Merudgift ved en forhøjelse af fradragsgrænsen for pensionstillægget for par til 300.000 kr., 2019-
regler i 2020-niveau
Mio. kr.
Sociale pensionsydelser
Efter skat, afledt virkning på boligstøtte og tilbageløb
Efter skat, afledt virkning på boligstøtte, tilbageløb og adfærd
2020
3.260
1.520
1.530
Anm.: Opregnet med 1,022 fra 2019-niveau til 2020-niveau. Afrundet til nærmeste 10 mio. kr. Beregningen
inkluderer afledte effekter på udgifter til pensionister i udlandet.
Kilde: Egne beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2