Beskæftigelsesudvalget 2019-20
B 34
Offentligt
2143856_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Torsten Gejl (ALT)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 16. januar 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
18 (B 34), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Gejl
(ALT).
Spørgsmål nr. 18:
”Hvor mange antages at ville øge deres arbejdstid (fra nedsat tid) ved fjernelse af
gensidig forsørgerpligt og andre reguleringer i sociale ydelser som følge af ægte-
fællens indkomst? ”
Svar:
Beskæftigelsesministeriet har indhentet bidrag til besvarelsen fra Finansministeriet,
som jeg henholder mig til.
Finansministeriet oplyser følgende:
”Der tages i besvarelsen udgangspunkt i beregningsgrundlaget for besvarelsen af
Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 46 (alm. del) af 5. november 2019, hvori
merudgifter af en afskaffelse af afhængighed af partners indtægt i kontanthjælps-
ydelserne samt folke- og førtidspensionen med tilhørende konsekvensændring af
fradragsgrænser og aftrapningsprocenter fremgår.
Folkepension og førtidspension
Det skønnes, at det samlede arbejdsudbud ved en afskaffelse af afhængighed af
partners indtægt i folke- og førtidspensionen øges svarende til 875 fuldtidsperso-
ner. Heraf kommer ca. 700 fuldtidspersoner fra et øget antal arbejdstimer blandt
beskæftigede pensionister (timeeffekten). Den resterende del af arbejdsudbudsvirk-
ningen, svarende til ca. 175 fuldtidspersoner, kommer fra ikke-pensionerede ægte-
fæller, der i højere grad vil træde ind på arbejdsmarkedet, når det økonomiske inci-
tament hertil øges,
jf. tabel 1.
31. januar 2020
J.nr.
2019 - 7221
B 34 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om, hvor mange på nedsat tid der vil øge deres arbejdstid ved fjernelse af gensidig forsørgerpligt m.v., til beskæftigelsesministeren
2143856_0002.png
Tabel 1
Arbejdsudbudsvirkning af afskaffelse af afhængighed af partners indtægt i folke- og førtidspension
Fuldtidspersoner
Pensionisters timeeffekt
- Heraf personer på nedsat tid
- Heraf personer på fuld tid
Ægtefælles deltagelseseffekt
Arbejdsudbud i alt
700
275
425
175
875
Anm.: Afrundet til nærmeste 25 personer.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af 3,3 pct. stikprøve af befolkningen.
Af den samlede timeeffekt skønnes 40 pct., svarende til ca. 275 fuldtidspersoner, at
komme fra, at pensionister på nedsat tid øger deres arbejdstid, mens den resterende
del, svarende til 425 fuldtidspersoner, kommer fra at en række pensionister, som i
udgangspunktet er fuldtidsbeskæftigede, skønnes at ville øge deres arbejdstid yder-
ligere
1
.
Kontanthjælpsydelserne
I forbindelse med svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 46 (alm. del) af 5.
november 2019 er der skønnet en negativ, strukturel arbejdsudbudsvirkning på ca.
30 mio. kr., svarende til ca. 100 fuldtidspersoner, som følge af afskaffelse af
fradrag af indkomst fra evt. ægtefælle i kontanthjælpssystemet.
Denne adfærdsvirkning, som kan henføres til personer, der allerede er i kontant-
hjælpssystemet, er baseret på en skønnet virkning på varigheden af et gennem-
snitligt kontanthjælpsforløb. Adfærdsvirkningen kan således ikke henføres til den
enkelte kontanthjælpsmodtager, og det er dermed ikke muligt at opdele faldet i
antal arbejdede timer på personer på fuld tid hhv. nedsat tid.
Det skal til den opgjorte adfærdsvirkning endvidere bemærkes, at der er betydelige
adfærdsmæssige virkninger, som ikke er indregnet i skønnet over de økonomiske
merudgifter ved at fjerne fradrag for ægtefælles indkomst i kontanthjælpssystemet i
besvarelsen. Der er ikke skønnet over en positiv adfærdsvirkning ved at personer i
beskæftigelse gift med en kontanthjælpsmodtager vil øge deres arbejdstid.
Omvendt er der heller ikke skønnet over negative adfærdsvirkninger forbundet med
at give en større gruppe af personer adgang til kontanthjælpssystemet.
Der er i besvarelsen set bort fra ovenstående effekter, idet der er betydelig
usikkerhed forbundet med skønnet over de umiddelbare økonomiske merudgifter
ved at fjerne den gensidige forsørgerpligt i kontanthjælpssystemet. Det skyldes, at
det ikke er muligt præcist at afgrænse gruppen af borgere, som i dag ikke modtager
Opdelingen af de arbejdende pensionister på fuld tid og nedsat tid er beregningsteknisk baseret på det
præsterede årlige antal arbejdstimer iflg. eIndkomst. Personer på fuld tid er afgrænset til personer med
mindst 1.732 præsterede arbejdstimer i 2018, svarende til 90 pct. af 37 timer i 52 uger. Der er således ikke
betinget på, hvordan timerne fordeler sig over året, og dermed skelnes der ikke mellem deltids- og
delårsarbejde.
1
2
B 34 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om, hvor mange på nedsat tid der vil øge deres arbejdstid ved fjernelse af gensidig forsørgerpligt m.v., til beskæftigelsesministeren
kontanthjælpsydelser som følge af ægtefællemodregningen, og potentielt ville tilgå
kontanthjælpssystemet efter en afskaffelse af ægtefællemodregningen.”
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
3