Beskæftigelsesudvalget 2019-20
B 34
Offentligt
2155263_0001.png
Beskæftigelsesudvalget 2019-20
B 34 endeligt svar på spørgsmål 11
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Torsten Gejl (ALT)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 16. januar 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
11 (B B34
bilag ), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 11:
Hvor mange enlige og samlevende modregnes som følge af reglerne om gensidig
forsørgerpligt eller andre reguleringer i sociale ydelse som følge af ægtefællens
indkomst? I svaret bedes ministeren opgøre antallet af personer i intervaller på
20.000 kr.
Svar:
Beskæftigelsesministeriet har indhentet bidrag til besvarelsen fra Finansministeriet,
som jeg henholder mig til.
Finansministeriet oplyser følgende:
”De
ydelser, der vurderes at være relevante for spørgsmålet, omfatter ydelserne i
kontanthjælpssystemet og de sociale pensioner, dvs. folkepension og førtidspen-
sion, idet disse ydelser er individuelle og afhænger af eventuel ægtefælles og/eller
samlevers indkomst.
Ydelser i kontanthjælpssystemet
03. februar 2020
J.nr.
2019 - 7221
Ydelser i kontanthjælpssystemet, som omfatter kontanthjælp, uddannelseshjælp og
integrationsydelse, modregnes som følge af evt. ægtefælles indkomst. Der indgår
derfor ikke enlige, samlevende eller andre ugifte i opgørelsen af indkomstmodreg-
ning af kontanthjælp,
jf. svar på BEU 46 af 5. november 2019.
Det skønnes, at godt 3.900 modtagere af ydelser i kontanthjælpssystemet er mod-
regnet som følge af ægtefællens indkomst, heraf er knap 1.800 modtagere modreg-
net som følge af et indtægtsgrundlag hos ægtefællen, der ligger mellem 180.000 og
200.000 kr. i 2016,
jf. figur 1.
Dette skal blandt andet ses i lyset af, at en del kon-
tanthjælpsmodtagere mv. er gift med en person på folkepension eller førtidspen-
sion.
B 34 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om, hvor mange der får nedsat ydelse pga. lønindkomst, arbejdsskadeerstatning, forsikringsudbetaling, ægtefælles lønindkomst, pensionsmidler m.v., til beskæftigelsesministeren
2155263_0002.png
Figur 1
Antal modtagere af kontanthjælp mv., der modregnes sfa. ægtefællens indkomst, 2016
Personer
Personer
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
140-160
200-220
120-140
180-200
240-260
300-320
340-360
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
100-120
160-180
220-240
260-280
320-340
360-380
280-300
<100
Indtægstgrundlag (1.000 kr.)
Anm.: Indtægtsgrundlaget for kontanthjælpsmodtagernes modregning er opgjort på baggrund af
modregningen for berørte personer i december måned. Indtægtsgrundlaget udgør ægtefælles
indkomst. Ydelser i kontanthjælpssystemet omfatter kontanthjælp, uddannelsehjælp og
integrationsydelse.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
Folkepension og førtidspension
For folkepensionister og førtidspensionister på ”gammel” ordning (tilkendt før
2003) tildeles pensionstillægget og den supplerende pensionsydelse med udgangs-
punkt i et pars samlede indtægt. Den supplerende pensionsydelse indtægtsreguleres
efter et fradrag på 71.500 kr. (2019-niveau), mens der for pensionstillægget er et
fradrag på 175.900 kr. (2019-niveau).
For folkepensionister har det ikke betydning for deres sociale pension, at ægtefæl-
lens indtægt indgår i indtægtsgrundlaget, når indtægtsgrundlaget er under 71.500
kr. Det samme gør sig gældende op til en indtægtsgrænse på 175.900 kr. for før-
tidspensionister på ”gammel” ordning samt for folkepensionister, der ikke er beret-
tiget til den supplerende pensionsydelse som følge af formuekriteriet.
I indtægtsintervallet mellem 71.500 og 175.900 kr. er det i størrelsesorden 3.000 -
6.000 folkepensionister i hvert indkomstinterval på 20.000 kr., der modtager en la-
vere supplerende pensionsydelse, som følge af at indtægt fra partneren indgår i ind-
tægtsgrundlaget,
jf. figur 2.
>380
2
B 34 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om, hvor mange der får nedsat ydelse pga. lønindkomst, arbejdsskadeerstatning, forsikringsudbetaling, ægtefælles lønindkomst, pensionsmidler m.v., til beskæftigelsesministeren
2155263_0003.png
Figur 2
Folkepensionister og førtidspensionister på ”gammel” ordning, der modregnes sfa. partners indtægt
1.000 personer
16
14
12
10
8
6
4
2
0
Aftrapning af
ældrecheck
Aftrapning af pensionstillæg
Fuldt aftrappet pensionstillæg
1.000 personer
16
14
12
10
8
6
4
2
0
400-420
380-400
360-380
320-340
340-360
300-320
540-560
560-580
580-600
600-620
620-640
640-660
280-300
520-540
100-120
120-140
140-160
160-180
Indtægtsgrundlag (1.000 kr.)
Anm.: Der er i figuren set bort fra en mindre antal pensionister med indtægtsgrundlag over 800.000 kr.
Indtægtsgrundlaget udgøres af parrets samlede indtægt.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
For folkepensionister og førtidspensionister på ”gammel” ordning i aftrapningsin-
tervallet for pensionstillægget, dvs. fra 175.900 kr. til 434.800 kr., er det i den lave
del af indkomstintervallet omkring 11.000 -
13.000 personer pr. 20.000 kr.’s inter-
val, der får lavere pensionstillæg, som følge af at partnerens indtægt indgår i ind-
tægtsgrundlaget, mens det i den øvre del af aftrapningsintervallet er omtrent halvt
så mange.
Endelig er der en del folkepensionister og førtidspensionister på ”gammel” ordning
med et så højt indtægtsgrundlag, at pensionstillægget er fuldt aftrappet. I 20.000
kr.’s intervallet med flest pensionister, vil knap 3.500 kunne blive berettiget til pen-
sionstillæg, hvis partnerens indtægt ikke indgik i indtægtsgrundlaget.
For førtidspensionister
på ”ny” ordning er den sociale pension ikke opdelt i grund-
beløb og pensionstillæg, men er en samlet grundydelse. Pensionsydelsen indtægts-
reguleres for den del af parrets samlede indtægt
1
, der overstiger 125.000 kr. (2019-
niveau). Er indtægtsgrundlaget således mindre end 125.000 kr. har det ikke betyd-
ning for den sociale pension, om ægtefællens indtægt indgår i grundlaget eller ej.
Derudover kan det bemærkes, at der i indtægtsgrundlaget ses bort fra de første
249.728 kr. af ikke-pensioneret partners indtægt. Har den ikke-pensionerede part-
ner således en indtægt, der er lavere end 249.728 kr., har reglerne om gensidig for-
sørgerpligt ikke betydning for den sociale pension.
For pensionister med et indtægtsgrundlag mellem 120.000 og 260.000 kr. er det
mellem 1.000 og 3.000 pr. 20.000 kr.’s interval, der får en lavere pensionsydelse,
som følge af at partnerens indtægt indgår i indtægtsgrundlaget,
jf. figur 3.
1
Hver persons bidrag til parrets samlede indtægt opgøres individuelt. Der ses i den enkeltes indtægts-
grundlag bort fra social pension og partners indtægt kan højest indgå med hhv. 387.400 kr. og 256.100 kr.
afhængigt af, om denne er pensionist eller ej.
760-780
180-200
420-440
660-680
780-800
260-280
500-520
240-260
480-500
220-240
460-480
200-220
440-460
680-700
700-720
720-740
740-760
80-100
60-80
3
B 34 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om, hvor mange der får nedsat ydelse pga. lønindkomst, arbejdsskadeerstatning, forsikringsudbetaling, ægtefælles lønindkomst, pensionsmidler m.v., til beskæftigelsesministeren
2155263_0004.png
Figur 3
Førtidspensionister på ”ny” ordning, der modregnes sfa. partners
indtægt
1.000 personer
4
1.000 personer
4
3
3
2
2
1
1
0
180-200
200-220
320-340
160-180
140-160
280-300
300-320
400-420
0
120-140
220-240
340-360
360-380
420-440
240-260
440-460
260-280
380-400
460-480
Indtægtsgrundlag (1.000 kr.)
Anm.: Der er i figuren set bort fra en mindre antal pensionister med indtægtsgrundlag over 500.000 kr.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
For dem med et indtægtsgrundlag over 260.000 kr. er det op til ca. 1.000 pensioni-
ster pr. 20.000 kr.’s interval, der får lavere pensionsydelse som følge af, at partne-
rens indtægt indgår i indtægtsgrundlaget. Antallet er aftagende med indtægten.
Samlet er der godt 170.000 folke- og førtidspensionister, der modtager en lavere
pensionsydelse, som følge af partnerens bidrag til det samlede indtægtsgrundlag.
Det bemærkes, at en afskaffelse af gensidig forsørgerpligt kan føre til såvel højere
som lavere social pension. Der vil således også være pensionister, der vil opleve
øget indtægtsregulering ved en afskaffelse af gensidig forsørgerpligt. Det skyldes,
at der vil være personer, som i dag ikke får reduceret deres pensionstillæg, som
følge af at indtægtsgrundlaget opgøres samlet for par. Disse pensionister indgår
ikke i opgørelserne ovenfor.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
480-500
4