Beskæftigelsesudvalget 2019-20
B 34
Offentligt
2155262_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Torsten Gejl (ALT)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 16. januar 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
12 (B 34
bilag ), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Tor-
sten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 12:
”Hvor
mange personer modregnes eller får nedsat deres ydelse på grund af hen-
holdsvis lønindkomst, arbejdsskadeerstatninger, forsikringsudbetalinger, ægtefæl-
les lønindkomst, pensionsmidler etc. (grupperes i intervaller på kr. 20.000 over ind-
tægts lofterne)?”
Svar:
Beskæftigelsesministeriet har indhentet bidrag til besvarelsen fra Finansministeriet,
som jeg henholder mig til.
Finansministeriet oplyser følgende:
”De
ydelser, der vurderes at være relevante for spørgsmålet, omfatter ydelserne i
kontanthjælpssystemet og de sociale pensioner, dvs. folkepension og førtidspen-
sion
1
, idet disse ydelser er individuelle og afhænger af eventuel ægtefælles indtægt
eller, for så vidt angår social pension, samlevers indtægt.
Ydelser i kontanthjælpssystemet
26. februar 2020
J.nr.
2019 - 7221
Opgørelsen af fradrag for indtægter i kontanthjælpen tager udgangspunkt i oplys-
ninger for december 2016, mens de tilgængelige oplysninger om sammensætningen
af indtægterne vedrører hele året 2016. Indtægtssammensætningen kan variere over
året, herunder særligt for personer med skiftende tilknytning til arbejdsmarkedet.
Det er derfor ikke muligt at afgøre, hvilke indtægtselementer som indtægtsgrundla-
get konkret var sammensat af i december 2016. Opgørelsen viser derfor alene antal
personer, der får foretaget fradrag ved udmålingen af kontanthjælpen som følge af
personens egne indtægter eller ægtefællens indtægter.
Det skal bemærkes, at der ved opgørelse af indtægtsgrundlaget for modtagere af
ydelser i kontanthjælpssystemet ses bort fra en række konkrete indtægtselementer,
herunder f.eks. udbetaling af løbende erstatninger for tab af erhvervsevne efter
1
Der er set bort fra seniorpension for nedslidte.
B 34 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om, hvor mange der får nedsat ydelse pga. lønindkomst, arbejdsskadeerstatning, forsikringsudbetaling, ægtefælles lønindkomst, pensionsmidler m.v., til beskæftigelsesministeren
2155262_0002.png
nærmere fastsatte love, skattefrie legater og indtægter, der vedrører børn. Det skøn-
nes, at godt 3.900 modtagere af ydelser i kontanthjælpssystemet får foretaget fra-
drag ved udmålingen af kontanthjælpen som følge af ægtefællens indtægter, mens
godt 8.300 modtagere af ydelser i kontanthjælpssystemet får foretaget fradrag ved
udmålingen af hjælpen som følge af egne indtægter,
jf. figur 1 og 2.
Figur 1
Antal modtagere af kontanthjælp mv., der får
foretaget fradrag pga. ægtefællens indtægter,
2016
Personer
Personer
Figur 2
Antal modtagere af kontanthjælp mv., der får
foretaget fradrag pga. egne indtægter, 2016
Personer
Personer
2.500
2.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
<100
100-120
120-140
140-160
160-180
180-200
200-220
220-240
240-260
260-280
280-300
300-320
320-340
340-360
360-380
>380
2.500
2.000
1.500
1.500
1.000
1.000
500
500
0
100-120
0
120-140
140-160
160-180
180-200
200-220
20-40
40-60
60-80
80-100
> 220
< 20
0
Indtægstgrundlag (1.000 kr.)
Indtægstgrundlag (1.000 kr.)
Anm.: Indtægtsgrundlaget for fradrag for indtægter foretaget i kontanthjælpsmodtagernes hjælp er opgjort
på baggrund af fradrag for berørte personer i december måned. Ydelser i kontanthjælpssystemet
omfatter kontanthjælp, uddannelsehjælp og integrationsydelse.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
Det skønnes, at knap 250 modtagere af ydelser i kontanthjælpssystemet får foreta-
get fradrag som følge af både egne indtægter og ægtefællens indtægter. Disse per-
soner indgår i opgørelserne afhængig af niveauet for indtægtsgrundlaget af hen-
holdsvis egne indtægter og ægtefællens indtægter og optræder således både i figur
1 og 2.
Der henvises i øvrigt til svar på B34 udvalgsspørgsmål nr. 11.
Folkepension og førtidspension
Indtægtsgrundlaget for pensionstillægget og den supplerende pensionsydelse samt
førtidspension tilkendt efter 2003, består af en række elementer, herunder bl.a. pen-
sionistens egne og partners lønindtægter samt løbende udbetalinger fra pensionsop-
sparing. Det er således ikke muligt at fastslå, hvor mange der er aftrappet som følge
af hvert element af indtægtsgrundlaget
for en person med eksempelvis 200.000
kr. i lønindtægt og 200.000 kr. i pensionsudbetalinger, vil det bero på en subjektiv
vurdering af, om det er lønindtægten eller pensionsudbetalingen, der er skyld i ind-
tægtsreguleringen. I det følgende ses derfor i stedet på virkningen af, at udelade
indtægtselementerne enkeltvist fra indtægtsgrundlaget
2
. Derved opnås et udtryk
for, hvilke dele af indtægtsgrundlaget, der ”fylder” mest, og hvad det vil betyde for
Grundbeløbet indtægtsreguleres alene på basis af pensionistens egen lønindtægt over 336.900 kr. Ind-
tægtsregulering af grundbeløbet berører et relativt beskedent antal pensionister og der er for overskue-
lighedens skyld derfor valgt at se bort fra indtægtsregulering af grundbeløbet.
2
2
B 34 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om, hvor mange der får nedsat ydelse pga. lønindkomst, arbejdsskadeerstatning, forsikringsudbetaling, ægtefælles lønindkomst, pensionsmidler m.v., til beskæftigelsesministeren
2155262_0003.png
antallet af indtægtsregulerede, hvis de enkelte elementer blev undtaget fra ind-
tægtsgrundlaget.
Det skal indledningsvis bemærkes, at arbejdsskadeerstatning og forsikringsudbeta-
linger typisk ikke er skattepligtige og er dermed ikke en del af indtægtsgrundlaget
for folkepension og førtidspension. Der er derfor set bort fra disse. De indtægter,
der indgår i det samlede indtægtsgrundlag indgår, som følge af forskellige fradrag,
ikke i samme grad i det samlede indtægtsgrundlag. For en nærmere beskrivelse af
regler for indtægtsregulering af folkepension og førtidspension henvises til besva-
relsen af Beskæftigelsesudvalgets B34 spørgsmål 4 og 11.
Der skønnes ved gældende regler at være ca. 478.500 folkepensionister og førtids-
pensionister på ”gammel” ordning (tilkendt før 2003) i 2020, der indtægtsreguleres
i den supplerende pensionsydelse eller pensionstillægget. Heri er indeholdt godt
121.000 pensionister, for hvem indtægtsreguleringen indebærer et fuldt aftrappet
pensionstillæg. Antallet af indtægtsregulerede er for både den supplerende pensi-
onsydelse og pensionstillægget faldende med indtægtsgrundlaget,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Antal folkepensionister og førtidspensionister på ”gammel” ordning, der indtægtsreguleres i
supplerende pensionsydelse og pensionstillæg, fordelt på tværs af indtægtsgrundlag over
fradragsgrænsen
Over fradrags-
grænsen
1
,
1.000 kr.
0-20
Gældende
Ekskl. egne
regler lønindtægter
24.200
16.800
7.800
3.300
2.800
600
38.900
37.300
34.100
31.300
28.200
25.800
22.600
18.500
15.000
14.100
12.400
10.300
24.300
16.500
7.900
3.500
2.700
600
39.400
38.000
33.300
31.500
27.900
25.500
21.800
18.300
14.500
13.400
12.300
10.100
Ekskl.
partners
lønindtægter
24.700
16.800
8.100
3.600
3.100
600
37.900
36.100
32.900
30.300
26.600
24.300
22.600
18.400
14.500
13.500
12.100
10.200
Ekskl. egne Ekskl. partners
pensions-
pensions-
udbetalinger udbetalinger
6.100
3.700
2.500
2.500
2.200
300
24.000
20.100
19.300
17.000
14.200
12.000
9.600
6.800
5.500
5.100
4.400
4.600
19.800
11.600
5.300
2.000
2.300
300
34.800
34.600
30.600
27.400
25.500
22.300
17.400
13.900
12.400
10.300
7.900
7.200
Ekskl. part-
ners øvrige
indtægter
23.800
17.100
7.900
3.200
2.600
600
38.000
35.300
31.500
30.600
27.900
24.700
22.700
18.000
15.200
13.000
12.700
10.300
Aftrapning supplerende
pensionsydelse
Aftrapning pensionstillæg
20-40
40-60
60-80
80-100
100-120
0-20
20-40
40-60
60-80
80-100
100-120
120-140
140-160
160-180
180-200
200-220
220-240
3
B 34 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om, hvor mange der får nedsat ydelse pga. lønindkomst, arbejdsskadeerstatning, forsikringsudbetaling, ægtefælles lønindkomst, pensionsmidler m.v., til beskæftigelsesministeren
2155262_0004.png
240-260
260-280
10.700
2.700
9.700
2.600
10.300
2.600
3.500
600
7.300
2.400
9.300
2.700
Fuldt aftrappet
I alt
121.200
478.500
113.800
467.700
104.100
453.400
46.700
210.800
76.400
371.900
104.300
451.400
Anm.: Afrundet til nærmeste 100 personer. På grund af afrunding kan summen afvige fra summen af
delelementerne. Tabellen indeholder både enlige og samlevende. Beregningen er foretaget for 2020.
Partners øvrige indtægter er ekskl. aktie- og kapitalindkomst.
1
Fradragsgrænse for hhv. den supplerende pensionsydelse og pensionstillægget. Indtægtsgrundlaget for
pensionstillægget er efter bundfradrag for evt. arbejdsindkomst.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
Særligt pensionistens pensionsudbetalinger betyder en del for indtægtsregulerin-
gen, mens egne arbejdsindtægter betyder mindre. Det skal bl.a. ses i sammenhæng
med de initiativer til øget incitament for ældre til at fortsætte på arbejdsmarkedet,
som er gennemført i de senere år. Udelades egne lønindtægter fra indtægtsgrundla-
get falder antallet af indtægtsregulerede folkepensionister og førtidspensionister på
”gammel” ordning med 10.800 personer. Udelades partnerens lønindtægter fra ind-
tægtsgrundlaget reduceres antallet af indtægtsregulerede til sammenligning med
25.100 personer. Det skal bemærkes, at når et element udelades af indtægtsgrundla-
get vil pensionister fra et givet aftrapningsinterval få et lavere indtægtsgrundlag og
dermed rykke ned i et lavere aftrapningsinterval eller evt. rykke helt ud af aftrap-
ning.
De tilsvarende reduktioner i antallet af indtægtsregulerede ved en undtagelse af
egne pensionsudbetalinger og partners pensionsudbetalinger er hhv. 267.700 og
106.600 personer.
Indtægtsgrundlaget omfatter ud over egne og partners lønindtægter samt pensions-
udbetalinger blandt andet også partnerens øvrige indtægter, herunder bl.a. efterløn
og dagpenge samt øvrig erhvervsindkomst fra fx selvstændig virksomhed. Udela-
des disse øvrige indtægter fra indtægtsgrundlaget, reduceres antal indtægtsregule-
rede med 27.000 personer.
Endelig indgår aktieindkomst og kapitalindkomst også i indtægtsgrundlaget. En
isoleret fjernelse af disse indtægter fra indtægtsgrundlaget er ikke medtaget i opgø-
relserne ovenfor, men skønnes at kunne bidrage til en reduktion i antal indtægtsre-
gulerede med ca. 28.600 personer.
Blandt førtidspensionister på ”ny” ordning skønnes knap 31.000 personer indtægts-
reguleret ved gældende regler i 2020. Udelades egne arbejdsindtægter falder antal-
let af indtægtsregulerede med 900 personer, hvilke afspejler en relativ lille lønind-
tægt blandt førtidspensionister på ”ny” ordning. Udelades derimod partners lønind-
tægter falder antallet af indtægtsregulerede med 12.800 personer,
jf. tabel 2.
4
B 34 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om, hvor mange der får nedsat ydelse pga. lønindkomst, arbejdsskadeerstatning, forsikringsudbetaling, ægtefælles lønindkomst, pensionsmidler m.v., til beskæftigelsesministeren
2155262_0005.png
En udeladelse af egne pensionsudbetalinger fra indtægtsgrundlaget for førtidspen-
sion til førtidspensionister på ”ny” ordning betyder at knap 20.000 personer ind-
tægtsreguleres, svarende til en reduktion i samme størrelsesorden, som ved undta-
gelse af partnerens lønindtægter. Antallet, der indtægtsreguleres, påvirkes derimod
ikke i samme grad af at udelade partners pensionsudbetalinger, hvilket afspejler, at
en stor andel af førtidspensionister på ”ny” ordning er samlevende med ikke-pensi-
onerede partnere.
Tabel 2
Antal førtidspensionister på ”ny” ordning, der indtægtsreguleres i førtidspensionen, på tværs af
indtægtsgrundlag over fradragsgrænsen.
Over fradrags-
grænsen,
1.000 kr.
0-20
20-40
40-60
60-80
80-100
100-120
120-140
140-160
160-180
180-200
200-220
220-240
240-260
260-280
280-300
300-320
320-340
340-360
Over 360
Gældende
regler
4.000
3.500
2.600
3.100
2.100
1.900
3.300
1.900
1.200
1.500
800
1.000
900
600
700
600
400
300
2.000
Ekskl. egne Ekskl. partners
lønindtægter
lønindtægter
3.700
3.600
2.600
2.800
2.200
1.800
3.400
1.900
1.200
1.500
700
900
900
500
600
700
400
300
1.800
2.000
1.300
1.600
3.300
2.600
2.200
2.000
1.200
1.000
1.200
1.200
500
800
400
600
400
400
500
300
400
900
600
Ekskl. egne Ekskl. partners Ekskl. partners
pensions-
pensions-
øvrige
udbetalinger
udbetalinger
indtægter
3.100
2.300
2.000
2.300
1.400
1.500
4.600
800
600
300
3.900
3.600
2.300
2.900
2.100
1.900
3.100
1.700
1.100
1.400
4.400
3.500
2.700
2.700
1.800
2.000
3.900
1.800
1.100
1.400
800
1.200
900
600
600
600
300
500
1.700
Fuldt aftrappet
I alt
400
32.900
300
31.700
0
20.100
200
21.100
400
30.600
400
32.900
Anm.: Afrundet til nærmeste 100 personer. På grund af afrunding kan summen afvige fra summen af
delelementerne. Tabellen indeholder både enlige og samlevende. Beregningen er foretaget for 2020.
Partners øvrige indtægter er ekskl. aktie- og kapitalindkomst.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
5
B 34 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om, hvor mange der får nedsat ydelse pga. lønindkomst, arbejdsskadeerstatning, forsikringsudbetaling, ægtefælles lønindkomst, pensionsmidler m.v., til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
6