Beskæftigelsesudvalget 2019-20
B 34 Bilag 23
Offentligt
2195375_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 34
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 20. maj 2020
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om fjernelse af gensidig forsørgerpligt for alle
(borgerforslag)
[af Peter Skaarup (DF), Sofie Carsten Nielsen (RV), Karsten Hønge (SF), Pernille Skipper (EL), Mai Mercado (KF),
Rasmus Nordqvist (ALT), Pernille Vermund (NB), Ole Birk Olesen (LA) og Aaja Chemnitz Larsen (IA)]
1. Ændringsforslag
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af udvalget
har stillet 4 ændringsforslag til beslutningsforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, RV, KF og LA) indstiller be-
slutningsforslag til
forkastelse.
Flertallet vil stemme imod de
stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF og NB) vil redegøre for sin
stilling til beslutningsforslaget ved 2. behandling. Mindretal-
let vil stemme hverken for eller imod de stillede ændrings-
forslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller be-
slutningsforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (SF) vil stemme hverken
for eller imod beslutningsforslaget og de stillede ændrings-
forslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Der har været en stor uklarhed om rækkevidden af bor-
gerforslagets formål – betyder det, at gifte/samlevende pen-
sionister skal have samme ydelse som enlige, eller betyder
det, at deres ydelse ikke som i dag må afhænge af partnerens
indkomst? På grund af uklarheden kan SF ikke støtte forsla-
get, som det ligger. SF har dog længe ment, at der er behov
for at se på modregningen for partneres indkomst, og har
konkret foreslået at starte med at fjerne ægtefælleindkomst-
afhængigheden for førtidspensionister. Selv hvis man ind-
regner dynamiske effekter, kræver det finansiering. SF fore-
slår en gradvis udfasning: I dag starter modregningen allere-
de, når en førtidspensionists partner har en beskeden ind-
komst. SF ønsker som en start, at fribeløbet hæves, indtil
ægtefælleindkomstafhængigheden for førtidspensionister er
bortfaldet. For folkepensionister er problemstillingen svære-
re, fordi nogle – også fattige – pensionister vil tabe på, at
ægtefælleindkomstafhængigheden fjernes. Ændringer her
kræver derfor en nærmere analyse.
Enhedslisten og Alternativet
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af udvalget
indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Det gør EL og ALT, fordi gensidig forsør-
gerpligt resulterer i store menneskelige omkostninger og
store økonomiske omkostninger for samfundet. Derfor billi-
ger EL og ALT, at borgere har samlet underskrifter nok til at
få en afskaffelse af gensidig forsørgerpligt for pensionister
og førtidspensionister behandlet i Folketinget.
EL og ALT noterer sig, at borgerforslaget om fjernelse af
gensidig forsørgerpligt fejlagtigt blev debatteret på et forkert
grundlag ved 1. behandling i Folketinget. Politikerne i Fol-
ketingssalen fik indtryk af, at det ville koste 12,3 mia. kr. at
fjerne den gensidige forsørgerpligt for pensionister og før-
tidspensionister. Den faktiske udgift ved at fjerne gensidig
forsørgerpligt for pensionister og førtidspensionister er iføl-
ge Finansministeriets beregninger 460 mio. kr. om året. EL
og ALT støtter beslutningsforslaget, da udgiften hertil for-
mentlig har en størrelse, der i høj grad kan finansieres af dy-
namiske effekter.
AX024604
B 34 - 2019-20 - Bilag 23: Betænkning afgivet 20/5-20
2195375_0002.png
2
De dynamiske effekter har form af afledte besparelser in-
den for en lang række områder som resultat af ophævelse af
den gensidige forsørgerpligt, f.eks.:
– Besparelser på den omfattende administration og kon-
trol, det kræver at lave løbende udregninger på individu-
elle familiers indkomst.
– Besparelser på de sociale budgetter i forhold til hjemløs-
hed, når mennesker flytter sammen og derved frigør bo-
liger, der kan bruges til hjemløse.
– Besparelser på de sociale budgetter, når mennesker får
råd til at flytte sammen og derved undgår ensomhed, der
koster 8 mia. kr. om året.
– Besparelser på hjemmehjælp og hjemmepleje.
Samtidig regner Finansministeriet med, at arbejdsudbud-
det ved ophævelse af gensidig forsørgerpligt vil øges med
875 årsværk. EL og ALT vil via dette beslutningsforslag på-
lægge regeringen at udregne alle nævnte og øvrige dynami-
ske udgifter til finansiering af afskaffelse af gensidig forsør-
gerpligt og finde den eventuelle restfinansiering.
EL og ALT bemærker også, at der har været uklarhed
omkring, hvordan borgerforslaget skulle forstås, og denne
uklarhed har været nævnt som årsag til, at debatten om af-
skaffelse af gensidig forsørgerpligt har været uklar og for-
virrende. Her foreslår EL og ALT, at det relevante ministe-
rium, i tilfælde af at der er uklarhed om fortolkning af et
borgerforslag, i fremtiden tager ansvar for at henvende sig
til forslagsstillerne for at få forslaget præciseret.
EL og ALT vil, indtil der foreligger forslag fra den
igangværende ydelseskommission, fremsætte ændringsfor-
slag til øjeblikkelig effektuering alene for fjernelse af ydel-
sesnedsættelse/aftrapning på grund af ægtefælleafhængig-
hed/samspilsform gældende for folke- og førtidspensionister
uanset egen eller ægtefælle/samlevers indkomst.
Ændringsforslagene skal gøre op med begrebsforvirring
og målrette forslaget til de borgere, som beslutningsforslaget
hovedsagelig sigter efter, nemlig således at reglerne om fol-
ke- og førtidspensionisters ydelsesnedsættelse på grund af
egen eller livsledsagers indkomst fjernes.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL og ALT):
Til teksten
1)
Ordene »den gensidige forsørgerpligt« ændres til: »æg-
tefælleafhængighed og ydelsesnedsættelse«.
[Præcisering af borgerforslaget]
2)
Ordene »Alle regler om gensidig forsørgerpligt« æn-
dres til: »Alle regler om ægtefælleafhængighed og ydelses-
nedsættelse«.
[Præcisering af borgerforslaget]
3)
Ordene »Lovgivningen om gensidig forsørgerpligt«
ændres til: »Loven om ægtefælleafhængighed og ydelses-
nedsættelse«.
[Præcisering af borgerforslaget]
4)
Ordene »Loven blev ændret for kontanthjælpsmodtage-
re« ændres til: »Lignende principper blev ændret for kon-
tanthjælpsmodtagere«.
[Præcisering af borgerforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1-4
Ændringsforslagene gør op med begrebsforvirring og
målretter, forslaget mod de borgerne, som beslutningsforsla-
get hovedsagelig sigter efter, nemlig således at reglerne om
folke- og førtidspensionisters ydelsesnedsættelse på grund af
egen eller livsledsagers indkomst fjernes. Der er behov for
en begrebsafklaring, da ydelsesnedsættelse i daglig tale om-
tales ved brug af flere forskellige begreber, f.eks. ægtefæl-
leafhængighed, samspilsform eller aftrapning af ydelser.
5. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 14. november 2019
og var til 1. behandling den 5. december 2019. Beslutnings-
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 6 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 22 bilag på beslut-
ningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 7 skriftlige
henvendelser om beslutningsforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for sin holdning til beslut-
ningsforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til beskæftigelsesmini-
steren og finansministeren til mundtlig besvarelse, som mi-
nistrene har besvaret i et åbent samråd den 27. februar 2020.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 31 spørgsmål
til beskæftigelsesministeren og 1 spørgsmål til både beskæf-
tigelsesministeren og finansministeren til skriftlig besvarel-
se, som ministrene har besvaret.
B 34 - 2019-20 - Bilag 23: Betænkning afgivet 20/5-20
2195375_0003.png
3
Bjørn Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær (S)
fmd.
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF)
Halime Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V)
nfmd.
Anni Matthiesen (V) Ulla Tørnæs (V)
Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF) Birgitte Bergman (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4