Til beslutningsforslag nr.
B 34
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den [13. maj 2020]
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om fjernelse af gensidig forsørgerpligt for alle
(borgerforslag)
[af Peter Skaarup (DF), Sofie Carsten Nielsen (RV), Karsten Hønge (SF), Pernille Skipper (EL), Mai Mercado (KF),
Rasmus Nordqvist (ALT), Pernille Vermund (NB), Ole Birk Olesen (LA) og Aaja Chemnitz Larsen (IA)]
1. Ændringsforslag med bemærkninger
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af udvalget
har stillet 4 ændringsforslag til beslutningsforslaget.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Alternativet og Enhedslisten
Alternativets og Enhedslistens medlemmer af udvalgets
indstiller forslaget til vedtagelse, med de stillede ændrings‐
forslag. Det gør ALT og EL, fordi gensidig forsørgerpligt
resulterer i store menneskelige omkostninger og store øko‐
nomiske omkostninger for samfundet. Derfor billiger ALT
og EL, at borgere har samlet underskrifter nok til at få en af‐
skaffelse af gensidig forsørgerpligt for pensionister og før‐
tidspensionister behandlet i Folketinget.
ALT og EL noterer sig, at borgerforslaget om fjernelse af
gensidig forsørgerpligt, fejlagtigt blev debatteret på et for‐
kert grundlag ved førstebehandlingen i Folketinget. Politi‐
kerne i Folketingssalen fik indtryk af, at det ville koste 12,3
milliarder kroner at fjerne den gensidige forsørgerpligt for
pensionister og førtidspensionister. Den faktiske udgift for
at fjerne gensidig forsørgerpligt for pensionister og førtids‐
pensionister er ifølge finansministeriets beregninger, 460
millioner kroner om året. ALT og EL støtter beslutningsfor‐
slaget, da udgiften hertil formentlig har en størrelse, der i
høj grad kan finansieres af dynamiske effekter.
De dynamiske effekter har form af afledte besparelser in‐
denfor en lang række områder som resultat af ophævelse af
den gensidige forsørgerpligt. For eksempel:
– besparelser på den omfattende administration og kontrol,
det kræver at lave løbende udregninger på individuelle
familiers indkomst.
– besparelser på de sociale budgetter, i forhold til hjemløs‐
hed, når mennesker flytter sammen og derved frigør bo‐
liger, der kan bruges til hjemløse.
– besparelser på de sociale budgetter, når mennesker får
råd til at flytte sammen og derved undgår ensomhed, der
koster 8 milliarder om året.
– besparelser på hjemmehjælp og hjemmepleje.
Samtidig regner finansministeriet med, at arbejdsudbud‐
det ved ophævelse af gensidig forsørgerpligt vil øges med
875 årsværk. ALT og EL vil via dette beslutningsforslag på‐
lægge regeringen at udregne alle nævnte og øvrige dynami‐
ske udgifter til finansiering af afskaffelse af gensidig forsør‐
gerpligt, samt finde den eventuelle restfinansiering.
ALT og EL bemærker også, at der har været uklarhed
omkring, hvordan borgerforslaget skulle forstås og denne
uklarhed har været nævnt som årsag til at debatten om af‐
skaffelse af gensidig forsørgerpligt har været uklar og for‐
virrende. Her foreslår partierne, at det relevante ministerie, i
tilfælde af, at der er uklarhed om fortolkning af et borgerfor‐
slag i fremtiden tager ansvar for at henvende sig til forslags‐
stillerne for at få forslaget præciseret.
DokumentId
Journalnummer