Beskæftigelsesudvalget 2019-20
B 34 Bilag 22
Offentligt
2192921_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 34
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den [13. maj 2020]
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om fjernelse af gensidig forsørgerpligt for alle
(borgerforslag)
[af Peter Skaarup (DF), Sofie Carsten Nielsen (RV), Karsten Hønge (SF), Pernille Skipper (EL), Mai Mercado (KF),
Rasmus Nordqvist (ALT), Pernille Vermund (NB), Ole Birk Olesen (LA) og Aaja Chemnitz Larsen (IA)]
1. Ændringsforslag med bemærkninger
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af udvalget
har stillet 4 ændringsforslag til beslutningsforslaget.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Alternativet og Enhedslisten
Alternativets og Enhedslistens medlemmer af udvalgets
indstiller forslaget til vedtagelse, med de stillede ændrings‐
forslag. Det gør ALT og EL, fordi gensidig forsørgerpligt
resulterer i store menneskelige omkostninger og store øko‐
nomiske omkostninger for samfundet. Derfor billiger ALT
og EL, at borgere har samlet underskrifter nok til at få en af‐
skaffelse af gensidig forsørgerpligt for pensionister og før‐
tidspensionister behandlet i Folketinget.
ALT og EL noterer sig, at borgerforslaget om fjernelse af
gensidig forsørgerpligt, fejlagtigt blev debatteret på et for‐
kert grundlag ved førstebehandlingen i Folketinget. Politi‐
kerne i Folketingssalen fik indtryk af, at det ville koste 12,3
milliarder kroner at fjerne den gensidige forsørgerpligt for
pensionister og førtidspensionister. Den faktiske udgift for
at fjerne gensidig forsørgerpligt for pensionister og førtids‐
pensionister er ifølge finansministeriets beregninger, 460
millioner kroner om året. ALT og EL støtter beslutningsfor‐
slaget, da udgiften hertil formentlig har en størrelse, der i
høj grad kan finansieres af dynamiske effekter.
De dynamiske effekter har form af afledte besparelser in‐
denfor en lang række områder som resultat af ophævelse af
den gensidige forsørgerpligt. For eksempel:
– besparelser på den omfattende administration og kontrol,
det kræver at lave løbende udregninger på individuelle
familiers indkomst.
– besparelser på de sociale budgetter, i forhold til hjemløs‐
hed, når mennesker flytter sammen og derved frigør bo‐
liger, der kan bruges til hjemløse.
– besparelser på de sociale budgetter, når mennesker får
råd til at flytte sammen og derved undgår ensomhed, der
koster 8 milliarder om året.
– besparelser på hjemmehjælp og hjemmepleje.
Samtidig regner finansministeriet med, at arbejdsudbud‐
det ved ophævelse af gensidig forsørgerpligt vil øges med
875 årsværk. ALT og EL vil via dette beslutningsforslag på‐
lægge regeringen at udregne alle nævnte og øvrige dynami‐
ske udgifter til finansiering af afskaffelse af gensidig forsør‐
gerpligt, samt finde den eventuelle restfinansiering.
ALT og EL bemærker også, at der har været uklarhed
omkring, hvordan borgerforslaget skulle forstås og denne
uklarhed har været nævnt som årsag til at debatten om af‐
skaffelse af gensidig forsørgerpligt har været uklar og for‐
virrende. Her foreslår partierne, at det relevante ministerie, i
tilfælde af, at der er uklarhed om fortolkning af et borgerfor‐
slag i fremtiden tager ansvar for at henvende sig til forslags‐
stillerne for at få forslaget præciseret.
DokumentId
Journalnummer
B 34 - 2019-20 - Bilag 22: 2. udkast til betænkning
2192921_0002.png
2
ALT og EL vil, indtil forslag fra den igangværende Ydel‐
seskommissions arbejde foreligger, fremsætte ændringsfor‐
slag til øjeblikkelig effektuering alene for fjernelse af ydel‐
ses nedsættelse/aftrapning pga. ægtefælle afhængighed/
samspilsform gældende for folke- og førtidspensionister
uanset egen eller ægtefælle/samlevers indkomst.
Ændringsforslagene skal gøre op med begrebsforvirring,
og målrette forslaget til det borgerne, og B 34 hovedsageligt
sigter efter, nemlig at reglerne om folke- og førtidspensioni‐
sters ydelsesnedsættelse pga. egen eller livsledsagers ind‐
komst fjernes.
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal,
tiltrådt af <>:
Til teksten
1)
Ordene »den gensidige forsørgerpligt« ændres til: »æg‐
tefælleafhængighed og ydelsesnedsættelse«.
[præcisering af borgerforslaget]
2)
Ordene »Alle regler om gensidig forsørgerpligt« æn‐
dres til: »Alle regler om ægtefælleafhængighed og ydelses‐
nedsættelse«.
[præcisering af borgerforslaget]
3)
Ordene »Loven om gensidig forsørgerpligt« ændres til:
»Loven om ægtefælleafhængighed og ydelsesnedsættelse«.
[præcisering af borgerforslaget]
4)
Ordene »Loven blev ændret for kontanthjælpsmodtage‐
re« ændres til: »Lignende principper blev ændret for kon‐
tanthjælpsmodtagere«.
[præcisering af borgerforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1-4
Ændringsforslagene gøre op med begrebsforvirring, og
målrette forslaget til det borgerne, og B34 hovedsageligt
sigter efter, nemlig at reglerne om folke- og førtidspensioni‐
sters ydelsesnedsættelse pga. egen eller livsledsagers ind‐
komst fjernes. Der er behov for en begrebsafklaring, da
ydelsesnedsættelse i daglig tale omtales ved brug af flere
forskellige begreber, f. eks. ægtefælleafhængighed, sam‐
spilsform eller aftrapning af ydelser.
5. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 14. november 2019
og var til 1. behandling den 5. december 2020. Beslutnings‐
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 5 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 20 bilag på beslut‐
ningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 7 skriftlige
henvendelser om beslutningsforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa‐
tion, der mundtligt har redegjort for deres holdning til be‐
slutningsforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til beskæftigelsesmini‐
steren og finansministeren til mundtlig besvarelse, som mi‐
nistrene har besvaret i et åbent samråd den 27. februar 2020.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 31 spørgsmål
til beskæftigelsesministeren og 1 spørgsmål til både beskæf‐
tigelsesministeren og finansministeren til skriftlig besvarel‐
se, som ministrene har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær (S)
fmd.
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF)
Halime Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V)
nfmd.
Anni Matthiesen (V) Ulla Tørnæs (V)
Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF) Birgitte Bergman (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
B 34 - 2019-20 - Bilag 22: 2. udkast til betænkning
2192921_0003.png
3
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
5