Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
B 32 Bilag 4
Offentligt
2248300_0001.png
OMTRYK
Beslutningsforslag nr.
B 32
Folketinget 2019-20
OMTRYK
Ændrede forslagsstillere.
Fremsat den 13. november 2019 af Alex Ahrendtsen (DF), René Christensen (DF), Kristian Thulesen Dahl (DF),
Søren Espersen (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at afskære statsstøtte til visse friskoler, hvor over halvdelen af eleverne har
udenlandsk baggrund
Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af inde-
værende folketingsår at iværksætte de nødvendige regelæn-
dringer, der medfører, at statstilskud til friskoler, hvor over
halvdelen af eleverne har en udenlandsk baggrund, betinges
af, at den pågældende skole kan dokumentere, at den ikke
modvirker de udenlandske elevers integration i det danske
samfund.
AX023794
B 32 - 2019-20 - Bilag 4: Orientering om Justitsministeriets notits om beslutningsforslaget, fra børne- og undervisningsministeren
2248300_0002.png
OMTRYK
2
Bemærkninger til forslaget
Indeværende beslutningsforslag er en uændret genfrem-
sættelse af beslutningsforslag nr. B 68 (Forslag til folke-
tingsbeslutning om at afskære statsstøtte til visse friskoler,
hvor over halvdelen af eleverne har udenlandsk baggrund)
fra folketingsåret 2017-18. Der henvises til www.folketings-
tidende.dk, Folketidende 2017-18, tillæg A, B 68 som frem-
sat, og tillæg F, møde 76, kl. 13:47. Beslutningsforslaget
kom ikke til afstemning, da det efter førstehandlingen stod
klart, at der desværre ikke kunne samles flertal for forslaget.
Socialdemokratiet støttede dog beslutningsforslaget, og den
socialdemokratiske ordfører tilkendegav i forbindelse med
førstebehandlingen, at Socialdemokratiet agtede at stemme
for forslaget, idet man bl.a. udtalte: »Vi tager derfor også
godt imod det beslutningsforslag, som vil pålægge regerin-
gen at udarbejde et egentlig lovforslag, og vi planlægger at
stemme ja«.
Genfremsættelsen af indeværende forslag er aktualiseret
af sommerens regeringsskifte, idet forslagsstillerne håber, at
der med den socialdemokratiske regering kan samles flertal
for forslaget.
Med dette beslutningsforslag ønsker forslagsstillerne at
sikre, at friskoler, som har et flertal af elever med uden-
landsk baggrund, og som modvirker integration af disse ele-
ver, nægtes adgang til statsstøtte. Med beslutningsforslaget
pålægges regeringen således inden udgangen af indeværen-
de folketingsår at iværksætte de nødvendige regelændringer,
der medfører, at statstilskud til friskoler, hvor over halvde-
len af eleverne har en udenlandsk baggrund, betinges af, at
den pågældende skole kan dokumentere, at den ikke mod-
virker de udenlandske elevers integration i det danske sam-
fund.
Danmark har en stolt og langvarig friskoletradition, som
også afspejler sig i grundlovens § 76, der fastslår, at der i
Danmark er undervisningspligt, men at der ikke er en skole-
pligt. Der skal således være plads til friskoler, som udgør et
alternativ til folkeskolen, hvis friskolerne kan stå mål med,
hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Den danske
friskoletradition er noget, som vi skal være stolte af og vær-
ne om.
Vi må dog også sikre os, at reglerne vedrørende friskoler
ikke giver mulighed for at oprette skoler, som strider imod
det danske samfunds værdier og selve hensigten med
friskoletraditionen. Det har f.eks. aldrig været formålet med
friskoletraditionen at give plads til skoler, som modvirker
integration af udlændinge i det danske samfund, eller at dan-
ne parallelsamfund, hvor der hersker et livssyn, som strider
fundamentalt imod danske værdier og normer. Alle skoler i
Danmark skal være med til at fremme integration, også
friskoler.
Desværre har der været en del eksempler på friskoler, som
misbruger friskolesystemet til at oprette skoler, som frem-
mer parallelsamfund og skader integrationen ved at fremme
antidemokratiske værdier. Det er forslagsstillernes opfattel-
se, at risikoen for, at en friskole i praksis hæmmer integrati-
onen og fremmer dannelsen af parallelsamfund, øges, jo me-
re en friskoles værdier og livssyn adskiller sig fra det øvrige
danske samfunds. Dette vil eksempelvis særlig gælde
friskoler, som er baseret på et ikkevestligt verdenssyn. Det
samme vil være tilfældet for friskoler, som har et flertal af
elever med en anden baggrund end dansk.
Om den foreslåede ordning
Med dette beslutningsforslag ønsker forslagsstillerne at
sikre, at en friskole ikke kan modtage statsstøtte, hvis skolen
modvirker integrationen af udenlandske skoleelever. Dette
skal i praksis ske, ved at friskoler, hvor over halvdelen af
eleverne har en udenlandsk baggrund, pålægges at doku-
mentere, at de ikke modvirker integrationen af disse elever.
Forslaget omfatter »elever med udenlandsk baggrund«,
hvilket vil sige elever, som ikke er danske statsborgere, og
elever, der er indvandrere eller efterkommere af indvandre-
re.
Med forslaget indføres der ikke et forbud mod bestemte
friskoler. Forslaget sikrer blot, at visse friskoler ikke kan
modtage statsstøtte, nemlig friskoler, som har et flertal af
elever med udenlandsk baggrund, og som ikke er bevidste
om behovet for at fremme integrationen af elever med uden-
landsk baggrund i det danske samfund.
Forslaget omfatter friskoler, som har et flertal af elever
med udenlandsk baggrund, fordi det efter forslagsstillernes
opfattelse netop er på skoler, som er præget af en ikkedansk
kultur, at der er risiko for, at parallelsamfund opstår. For-
slagsstillerne finder det således rimeligt, at sådanne skoler
pålægges et ekstra dokumentationskrav for at kunne få stats-
støtte.
En friskole, som er omfattet af beslutningsforslaget, kan
opnå statstilskud ved at dokumentere, at skolen ikke mod-
virker de udenlandske elevers integration i det danske sam-
fund. Forslagsstillerne foreslår således, at der indføres en ny
procedure for disse skoler, så der foretages en vurdering af
skolernes indsats for at fremme integrationen og dermed
mindske risikoen for, at parallelsamfund opstår. F.eks. kan
følgende kriterier indgå i vurderingen:
– Om skolen har en høj grad af diversitet i elevsammen-
sætningen, eller om den samlede gruppe af elever har
minoritetsbaggrund med en ensartet national, etnisk og
kulturel oprindelse.
– Om der i elevsammensætningen er en overrepræsenta-
tion af tosprogede børn med behov for særlig sprogstøt-
te.
– Om der i elevsammensætningen er en overrepræsenta-
tion af elever fra udsatte boligområder.
– Om skolen aktivt fremmer integrationen, f.eks. ved at gi-
ve eleverne en forståelse for danske værdier som ligestil-
ling, demokrati m.v. og religions placering i det danske
samfund ifølge grundloven.
– Om der er tidligere eksempler på integrationsskadelige
tiltag.
B 32 - 2019-20 - Bilag 4: Orientering om Justitsministeriets notits om beslutningsforslaget, fra børne- og undervisningsministeren
2248300_0003.png
OMTRYK
3
Om en betydelig andel af eleverne har kortvarigt og
midlertidigt ophold i Danmark.
– Om der er en overrepræsentation af elever med andet
statsborgerskab end dansk.
– Om der er en overrepræsentation af elever med statsbor-
gerskab fra andre lande end EU- og EØS-lande.
Forholdet til grundloven og menneskeretten
Det er forslagsstillernes opfattelse, at beslutningsforslaget
kan gennemføres i overensstemmelse med både grundloven
og Danmarks menneskeretlige forpligtelser. Beslutningsfor-
slaget indebærer lovlig forskelsbehandling, som forfølger et
sagligt formål, og der er proportionalitet mellem forslagets
formål og forslaget om at stille et nyt dokumentationskrav
til visse skoler.
For forslagsstillerne er det åbenlyst, at der vil være et sag-
ligt behov for at tage stilling til en friskoles mulighed for at
integrere elever i det danske samfund, hvis skolen i overve-
jende grad har elever, som stammer fra en anden kultur end
den danske. Omvendt vil det også være unødigt formalistisk,
hvis man kræver, at alle friskoler skal dokumentere, at de
fremmer integrationen, herunder også skoler med et flertal
af elever med en dansk baggrund. Formålet med forslaget er
at fremme integrationen af elever med udenlandsk bag-
grund, at forebygge dannelsen af parallelsamfund og at be-
vare sammenhængskraften i det danske samfund. Dette er
alle saglige formål, som kan begrunde forskelsbehandling.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at den foreslåede ord-
ning også vil være proportional, da hensigten med forslaget
ikke er at afskære statsstøtte for en stor gruppe af skoler.
Med dette forslag vil der derimod indføres en ordning, som
kan frasortere skoler, som udgør et problem for integratio-
nen af elever med udenlandsk baggrund.
B 32 - 2019-20 - Bilag 4: Orientering om Justitsministeriets notits om beslutningsforslaget, fra børne- og undervisningsministeren
2248300_0004.png
OMTRYK
4
Skriftlig fremsættelse
Alex Ahrendtsen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved
at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at afskære statsstøtte
til visse friskoler, hvor over halvdelen af eleverne har
udenlandsk baggrund.
(Beslutningsforslag nr. B 32)
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager
forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.