Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
B 32 Bilag 3
Offentligt
2205316_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 32
Folketinget 2019-20
Ændringsforslag stillet den 8. juni 2020 uden for betænkningen
Ændringsforslag
til 2. (sidste) behandling af
Forslag til folketingsbeslutning om at afskære statsstøtte til visse friskoler, hvor
over halvdelen af eleverne har udenlandsk baggrund
[af Alex Ahrendtsen (DF) m.fl.]
Af
Mette Thiesen
(NB):
Til teksten
1)
Efter »danske samfund« indsættes: »eller er baseret på
islamiske værdier«.
[Krav om, at statsstøtte til friskoler også betinges af, at sko-
len ikke må være baseret på islamiske værdier]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af beslutningsforslaget, at statstilskud til
friskoler, hvor over halvdelen af eleverne har en udenlandsk
baggrund, betinges af, at den pågældende skole kan doku-
mentere, at den ikke modvirker de udenlandske elevers inte-
gration i det danske samfund.
Med ændringsforslaget foreslås det, at statsstøtte til
friskoler ikke kun betinges af, at den pågældende skole kan
dokumentere, at den ikke modvirker de udenlandske elevers
integration i det danske samfund, men også betinges af, at
skolen ikke må være baseret på islamiske værdier.
Det fremgår af friskolelovens § 1, stk. 2, at: »Skolerne
skal efter deres formål og i hele deres virke forberede
eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed
og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes demokratiske
dannelse og deres kendskab til og respekt for grundlæggen-
de friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling
mellem kønnene«.
Ud fra loven burde det således allerede i dag være klart,
at friskoler med et islamisk værdigrundlag ikke er berettiget
til at modtage et offentligt tilskud. Kendetegnende for islam
er nemlig, at den som ideologi er i opposition til demokrati-
et, de personlige frihedsrettigheder, trosfriheden og ligestil-
lingen mellem kønnene. Jo mere plads, man giver islam i
samfundet, jo mindre plads bliver der til demokrati, frihed
og ligestilling.
AX024747