Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
B 2 Bilag 5
Offentligt
2137374_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 2
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 00. januar 2020
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om, at afviste asylbørn skal tildeles bedre
vilkår i hjem- og udrejsecentre og midlertidig opholdstilladelse senest 18
måneder efter endeligt afslag.
(borgerforslag)
[af Peter Skaarup (DF), Sofie Carsten Nielsen (RV), Karsten Hønge (SF), Pernille Skipper (EL), Mai Mercado (KF),
Rasmus Nordqvist (ALT), Pernille Vermund (NB), Ole Birk Olesen (LA) og Aaja Chemnitz Larsen (IA)]
1. Ændringsforslag
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten
har stillet 7 ændringsforslag til beslutningsforslaget.
2. Indstillinger
<>
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Samband‐
sflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsaf‐
givelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
3. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(RV, SF og EL)
5)
I
3. afsnit
udgår »– alle afviste familier, som ikke har
kunnet udsendes 18 måneder efter endeligt afslag, tildeles
midlertidig opholdstilladelse for 2 år ad gangen og«
[Fjernelse af automatisk adgang til midlertidigt ophold efter
18 måneder]
Til titlen
1)
I titlen udgår »og midlertidig opholdstilladelse senest
18 måneder efter endeligt afslag«.
[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 5]
2)
I titlen indsættes efter »udrejsecentre« ordene: », og at
der lægges øget vægt på barnets tarv ved tildeling af op‐
holdstilladelse til børn med langvarige ophold i Danmark«.
[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 6]
Til teksten
3)
I
1. afsnit
ændres »som ikke går i folkeskolen« til:
»som i modsætning til andre børn ikke har ret til at gå i fol‐
keskolen«.
[Præcision af muligheden for at gå i folkeskole]
4)
I
3. afsnit
ændres »foreslår Folkebevægelsen for asyl‐
børns fremtid« til: »pålægger Folketinget regeringen«.
[Konsekvens af de materielle ændringer af det oprindelige
borgerforslag]
DokumentId
Journalnummer
B 2 - 2019-20 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2137374_0002.png
2
6)
I
3. afsnit,
indsættes før »– alle afviste børn garanteres
optagelse i folkeskolen«: »– der ved fremtidige afgørelser
om opholdstilladelse til afviste asylansøgerbørn efter udlæn‐
dingelovens paragraf 9 c, stk. 1, lægges afgørende vægt på
barnets tarv i situationer, hvor barnet har levet i adskillige år
som afvist asylansøger i Danmark uden at udsendelse har
været mulig, og«.
[Indsættelse af styrket hensyn til barnets tarv]
7)
I
3. afsnit,
indsættes efter »folkeskolen« ordene: »,
hvor dette af fagfolk vurderes at være pædagogisk rele‐
vant,«.
[Indsættelse af en individuel faglig vurdering af skoletilbud]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 5
Ændringsforslagene tager sigte på at fjerne det oprindeli‐
ge forslags absolutte 18-månedersgrænse, der skulle medfø‐
re en midlertidig opholdstilladelse. Baggrunden er, at det
oprindelige forslag vil gøre det muligt for asylansøgere med
børn, der kommer fra lande som ikke modtager egne stats‐
borgere ved tvangsudsendelse, at spekulere i at søge asyl i
Danmark og vente 18 måneder efter endeligt afslag på en
opholdstilladelse til børnene – uanset at asylmyndighederne
har vurderet, at der ikke er grundlag for at give asyl.
Til nr. 2 og 6
Ændringsforslagene tilsigter en ændret praksis for tilde‐
ling af opholdstilladelse efter udlændingelovens paragraf 9
c, stk. 1, eftersom forslagsstillerne har konstateret, at selv
børn, der inden for en overskuelig fremtid når myndigheds‐
alderen efter at have levet hele deres barneliv i Danmark
som afviste asylansøgere, får afslag på opholdstilladelse
med henvisning til, at hensynet til barnets tarv ikke kan be‐
grunde en sådan. jf. Informations artikel »16 år i Danmark
er ikke nok til at få opholdstilladelse«, den 19. juni 2018.
Til nr. 3 og 7
Den aktuelle situation er, at en del af børnene går i folke‐
skolen, men at en kommune ikke er forpligtet til at tilbyde
asylansøgerbørn undervisning i folkeskolen. Folkeskolen er
det rigtige tilbud for nogle asylansøgerbørn, mens andre kan
have gavn af andre skoletilbud. Forslagsstillerne ønsker med
ændringsforslag nr. 3 at præcisere, at børnene ikke alle er af‐
skåret fra at komme i folkeskolen, men at der i øjeblikket ik‐
ke er tale om en ret. Forslagsstillerne ønsker med ændrings‐
forslag nr. 7 at få gennemført en ret til at gå i folkeskolen,
hvis det fagligt og pædagogisk vurderes at være det bedste
for barnet.
Til nr. 4
Ved en vedtagelse af ændringsforslagene vil forslaget ik‐
ke længere fremtræde som det oprindelige forslag fra Folke‐
bevægelsen for asylbørns fremtid. Derfor vil det være misvi‐
sende at angive Folkebevægelsen for asylbørns fremtid som
afsender af forslagene. Det ligger i et beslutningsforslags
natur, at det, hvis det vedtages, udgør et politisk pålæg fra
Folketinget til regeringen. Derfor den valgte formulering.
4. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 2. oktober 2019 og
var til 1. behandling den 14. november 2019. Beslutnings‐
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Udlændinge- og Integrationsudvalget.
Om baggrunden for beslutningsforslaget
Beslutningsforslaget er et borgerforslag, som inden for
den fastsatte frist har opnået det antal støttetilkendegivelser
fra borgere, som kræves for at få forslaget fremsat og be‐
handlet som beslutningsforslag i Folketinget.
Borgerforslaget er oprindelig indgivet af Tone Henriette
Olaf Nielsen, København, som hovedstiller med Michala
Clante Bendixen, København, Knud Klarskov Vilby, Tårn‐
by, Kjeld Christian Festersen Holm, Aarhus, Anne Lise
Marstrand-Jørgensen, København, Shaka Loveless Grøn,
København, Kirsten Thorup, København, Bjørn Erik Elm‐
quist, Rudersdal, Ghita Nørby, Rudersdal, og Jon Bjarke
Kiellberg, København, som medstillere.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 4 møder.
Deputationer
Trampolinhuset har mundtligt over for udvalget redegjort
for deres holdning til beslutningsforslaget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på beslut‐
ningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 10 spørgsmål
til udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besva‐
relse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S)
fmd.
Jeppe Bruus (S)
Julie Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Rasmus Stoklund (S) Andreas Steenberg (RV)
B 2 - 2019-20 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2137374_0003.png
3
Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF) Jacob Mark (SF) Peder Hvelplund (EL) Rosa Lund (EL) Sikandar Siddique (ALT)
Mads Fuglede (V) Fatma Øktem (V) Heidi Bank (V) Inger Støjberg (V) Jan E. Jørgensen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V)
Morten Dahlin (V) Pia Kjærsgaard (DF)
nfmd.
Marie Krarup (DF) Peter Skaarup (DF) Marcus Knuth (KF)
Rasmus Jarlov (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
48
42
16
16
14
13
13
5
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
4
3
1
1
1
1
1