Til beslutningsforslag nr.
B 173
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 23. juni 2020
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om beregninger af anlægsomkostningerne til
etablering af dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg
[af Kristian Pihl Lorentzen (V) m.fl.]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af LA) ind-
stiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (LA) indstiller beslutningsforsla-
get til
forkastelse
ved 2. (sidste) behandling.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku-
rin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Susanne Zimmer (UFG)
Socialdemokratiets, Radikale Venstres, Socialistisk Fol-
kepartis, Enhedslistens medlemmer af udvalget og Susanne
Zimmer (UFG) noterer sig, at strækningen mellem Tinglev
og Padborg i dag er den eneste enkeltsporede strækning i
Scandinavian-Mediterranean Corridor.
S, RV, SF, EL og Susanne Zimmer (UFG) bemærker, at
dobbeltspor frem for enkeltspor giver mere robusthed ved
hændelser på jernbanen, og at den øgede kapacitet skaber
færre bindinger i forhold til at få tilrettelagt en god køreplan.
S, RV, SF, EL og Susanne Zimmer (UFG) noterer sig, at øn-
sket om at køre mere international togtrafik vil forstærke
disse fordele og øge relevansen af projektet.
S, RV, SF, EL og Susanne Zimmer (UFG) konstaterer, at
etableringen af dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg ik-
ke er undersøgt i detaljer siden 1993, men at der er gennem-
ført en screening af etableringen af dobbeltspor og hastig-
hedsopgradering til 160 km/t. i 2013, hvor de samlede an-
lægsomkostninger blev opgjort til 0,8 mia. kr. (2020-priser
inklusive 50 pct. reserve).
S, RV, SF, EL og Susanne Zimmer (UFG) noterer sig, at
forudsætningerne, som lå til grund for screeningen, har ænd-
ret sig, og at der ligesom ved opgraderingen af strækningen
mellem Vamdrup og Vojens vil være behov for en opdate-
ring af det eksisterende vvm-grundlag med henblik på at få
konsolideret anlægsøkonomien.
S, RV, SF, EL og Susanne Zimmer (UFG) bemærker, at
der på nuværende tidspunkt ikke er afsat midler til et opda-
teret beslutningsgrundlag. S, RV, SF, EL og Susanne Zim-
mer (UFG) er enige om, at projektet skal drøftes nærmere i
forbindelse med forhandlinger om en grøn infrastrukturafta-
le.
På den baggrund anser S, RV, SF, EL og Susanne Zim-
mer (UFG) med denne betænkning beslutningsforslag nr. B
173 som opfyldt.
Venstre og Dansk Folkeparti
Venstres og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
konstaterer med ærgrelse, at regeringen ikke ønsker at
iværksætte en opdateret beregning af anlægsomkostningerne
ved etablering af et dobbeltspor på strækningen mellem
Tinglev og Padborg. Det er trist, da det ellers ikke har skor-
tet på folketingsmedlemmers og partiers opbakning i pres-
sen til nye beregninger og til færdiggørelsen af dobbeltspo-
ret. Men afvisningen af forslaget fra Socialdemokratiets og
Radikale Venstres, Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens
side understreger blot endnu engang, at den socialdemokra-
tiske regering har stoppet alle de planlagte infrastrukturinve-
steringer, herunder den 112 mia. kr. store infrastrukturplan,
som VLAK-regeringen inden folketingsvalget havde aftalt
med Dansk Folkeparti til gavn for hele Danmark.
Den 12 km lange jernbanestrækning er det eneste stykke
af jernbanen mellem Syditalien og det nordlige Skandinavi-
en på det transeuropæiske jernbanenet, der fortsat er enkelt-
sporet. Den enkeltsporede strækning udgør ikke bare en
flaskehals for togtransport ind og ud af Danmark, men for
AX024888