Transportudvalget 2019-20
B 173 Bilag 5
Offentligt
2215764_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 173
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 23. juni 2020
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om beregninger af anlægsomkostningerne til
etablering af dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg
[af Kristian Pihl Lorentzen (V) m.fl.]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af LA) ind-
stiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (LA) indstiller beslutningsforsla-
get til
forkastelse
ved 2. (sidste) behandling.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku-
rin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Susanne Zimmer (UFG)
Socialdemokratiets, Radikale Venstres, Socialistisk Fol-
kepartis, Enhedslistens medlemmer af udvalget og Susanne
Zimmer (UFG) noterer sig, at strækningen mellem Tinglev
og Padborg i dag er den eneste enkeltsporede strækning i
Scandinavian-Mediterranean Corridor.
S, RV, SF, EL og Susanne Zimmer (UFG) bemærker, at
dobbeltspor frem for enkeltspor giver mere robusthed ved
hændelser på jernbanen, og at den øgede kapacitet skaber
færre bindinger i forhold til at få tilrettelagt en god køreplan.
S, RV, SF, EL og Susanne Zimmer (UFG) noterer sig, at øn-
sket om at køre mere international togtrafik vil forstærke
disse fordele og øge relevansen af projektet.
S, RV, SF, EL og Susanne Zimmer (UFG) konstaterer, at
etableringen af dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg ik-
ke er undersøgt i detaljer siden 1993, men at der er gennem-
ført en screening af etableringen af dobbeltspor og hastig-
hedsopgradering til 160 km/t. i 2013, hvor de samlede an-
lægsomkostninger blev opgjort til 0,8 mia. kr. (2020-priser
inklusive 50 pct. reserve).
S, RV, SF, EL og Susanne Zimmer (UFG) noterer sig, at
forudsætningerne, som lå til grund for screeningen, har ænd-
ret sig, og at der ligesom ved opgraderingen af strækningen
mellem Vamdrup og Vojens vil være behov for en opdate-
ring af det eksisterende vvm-grundlag med henblik på at få
konsolideret anlægsøkonomien.
S, RV, SF, EL og Susanne Zimmer (UFG) bemærker, at
der på nuværende tidspunkt ikke er afsat midler til et opda-
teret beslutningsgrundlag. S, RV, SF, EL og Susanne Zim-
mer (UFG) er enige om, at projektet skal drøftes nærmere i
forbindelse med forhandlinger om en grøn infrastrukturafta-
le.
På den baggrund anser S, RV, SF, EL og Susanne Zim-
mer (UFG) med denne betænkning beslutningsforslag nr. B
173 som opfyldt.
Venstre og Dansk Folkeparti
Venstres og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
konstaterer med ærgrelse, at regeringen ikke ønsker at
iværksætte en opdateret beregning af anlægsomkostningerne
ved etablering af et dobbeltspor på strækningen mellem
Tinglev og Padborg. Det er trist, da det ellers ikke har skor-
tet på folketingsmedlemmers og partiers opbakning i pres-
sen til nye beregninger og til færdiggørelsen af dobbeltspo-
ret. Men afvisningen af forslaget fra Socialdemokratiets og
Radikale Venstres, Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens
side understreger blot endnu engang, at den socialdemokra-
tiske regering har stoppet alle de planlagte infrastrukturinve-
steringer, herunder den 112 mia. kr. store infrastrukturplan,
som VLAK-regeringen inden folketingsvalget havde aftalt
med Dansk Folkeparti til gavn for hele Danmark.
Den 12 km lange jernbanestrækning er det eneste stykke
af jernbanen mellem Syditalien og det nordlige Skandinavi-
en på det transeuropæiske jernbanenet, der fortsat er enkelt-
sporet. Den enkeltsporede strækning udgør ikke bare en
flaskehals for togtransport ind og ud af Danmark, men for
AX024888
B 173 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkning afgivet 23/6-20
2215764_0002.png
2
den transeuropæiske godstogstransport, der også af klima-
mæssige hensyn skal styrkes over de kommende år. Det vur-
deres f.eks., at 40 pct. mere passager- og godstransport vil
kunne håndteres i 2030, hvis flaskehalsen ved enkeltsporet
omdannes til et dobbeltspor. Dertil kommer, at transportmi-
nisterens egne svar til Transportudvalget viser, at der meget
vel kan sikres EU-støtte til projektet, men at dette selvsagt
vil være afhængigt af, at der træffes beslutning om anlæg af
dobbeltsporet fra dansk side, jf. svar på TRU alm. del –
spørgsmål 367.
Under 1. behandling af nærværende forslag stod det klart,
at regeringen ikke ønsker at støtte et opdateret beslutnings-
grundlag for opgraderingen af dobbeltsporet mellem Tinglev
og Padborg, til trods for at de nuværende beregninger er ud-
arbejdet tilbage i 1993 og dermed må forventes at være for-
ældede. Hermed vil et manglende opdateret beregnings-
grundlag kunne risikere at stille anlægget af dobbeltsporet
mellem Padborg og Tinglev dårligere i de kommende infra-
strukturforhandlinger, da der er usikkerhed om prisen på
projektet. Anlægget af dobbeltspor på den næsten dobbelt så
lange strækning mellem Vamdrup og Vojens, som den da-
værende VK-regering besluttede at færdiggøre tilbage i
2009, viste sig at være markant billigere end det forventede.
Derfor ønsker Venstre og Dansk Folkeparti med beslut-
ningsforslaget at pålægge regeringen at igangsætte beregnin-
ger af anlægsomkostningerne ved etablering af et dobbelt-
spor på strækningen mellem Tinglev og Padborg. Havde vi
fortsat haft en blå regering i Danmark, ville der allerede nu
være iværksat projekter i den 112 mia. kr. store infrastruk-
turplan, hvor der i ikkedisponerede midler var afsat 300
mio. kr. til forundersøgelser, 2,1 mia. kr. til en hastigheds-
pulje på jernbanen i Danmark for at forbedre fremkomme-
ligheden og 4,2 mia. kr. til fornyelse og vedligehold af jern-
banen.
Partierne bag dette betænkningsbidrag ærgrer sig over, at
den socialdemokratiske regering og RV, SF og EL med de-
res afvisning af nærværende forslag skubber beslutningen
om færdiggørelsen af dobbeltsporet mellem Padborg og Tin-
glev længere ud i fremtiden.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget noterer sig, at da
forhandlingerne i forbindelse med 1. behandling af beslut-
ningsforslaget klart viste, at samtlige partier støtter anlæg af
dobbeltsporet mellem Tinglev og Padborg, er EL overbevist
om, at dobbeltsporet vil blive igangsat som en del af de poli-
tiske beslutninger om en ny infrastrukturplan. EL vil priori-
tere dobbeltsporet som noget af det vigtigste i forhandlinger-
ne.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 12. maj 2020 og
var til 1. behandling den 9. juni 2020. Beslutningsforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Trans-
portudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på beslut-
ningsforslaget.
Henrik Møller (S) Jan Johansen (S) Jeppe Bruus (S)
fmd.
Jesper Petersen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
Malte Larsen (S) Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Andreas Steenberg (RV) Jens Rohde (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)
Anne Valentina Berthelsen (SF) Karsten Hønge (SF) Henning Hyllested (EL) Eva Flyvholm (EL) Susanne Zimmer (UFG)
Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V) Hans Christian Schmidt (V)
nfmd.
Ellen Trane Nørby (V) Heidi Bank (V)
Martin Geertsen (V) Christian Langballe (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF)
Niels Flemming Hansen (KF) Mona Juul (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
48
42
16
16
15
13
13
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4
B 173 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkning afgivet 23/6-20
2215764_0003.png
3
Nye Borgerlige (NB)
4