Transportudvalget 2019-20
B 173 Bilag 3
Offentligt
2214377_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 173
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 00. juni 2020
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om beregninger af anlægsomkostningerne til
etablering af dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg
[af Kristian Pihl Lorentzen (V) m.fl.]
1. Indstillinger
<>
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku‐
rin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget konstaterer med ærgrel‐
se, at regeringen ikke ønsker at iværksætte en opdateret be‐
regning af anlægsomkostningerne ved etablering af et dob‐
beltspor på strækningen mellem Tinglev og Padborg. Det er
trist, da det ellers ikke har skortet på folketingsmedlemmers
og partiers opbakning i pressen til nye beregninger og til
færdiggørelsen af dobbeltsporet. Men afvisningen af forsla‐
get fra Socialdemokratiets og Radikale Venstres, Sociali‐
stisk Folkepartis og Enhedslistens side understreger jo blot
endnu engang, at den socialdemokratiske regering har stop‐
pet alle de planlagte infrastrukturinvesteringer, herunder den
112 mia. kroner store infrastrukturplan som VLAK-regerin‐
gen inden folketingsvalget have aftalt med Dansk Folkeparti
til gavn for hele Danmark.
Den 12 km lange jernbanestrækning er det eneste stykke
af jernbanen mellem Syditalien og det nordlige Skandinavi‐
en på det transeuropæiske jernbanenet, der fortsat er enkelt‐
sporet. Den enkeltsporede strækning udgør ikke bare en
flaskehals for togtransport ind og ud af Danmark, men for
den transeuropæiske godstogstransport, der også af klima‐
mæssige hensyn skal styrkes over de kommende år. Det vur‐
deres f.eks., at 40 pct. mere passager- og godstransport vil
kunne håndteres i 2030, hvis flaskehalsen ved enkeltsporet
omdannes til et dobbeltspor. Dertil kommer, at transportmi‐
nisterens egne svar til Transportudvalget viser, at der meget
vel kan sikres EU-støtte til projektet, men at dette selvsagt
vil være afhængig af, at der træffes beslutning om anlæg af
dobbeltsporet fra dansk side, jf. svar på TRU alm. del –
spørgsmål 367.
Under 1. behandlingen af nærværende forslag, stod det
klart, at regeringen ikke ønsker at støtte et opdateret beslut‐
ningsgrundlag for opgraderingen af dobbeltsporet mellem
Tinglev og Padborg. Dette til trods for, at de nuværende be‐
regninger er lavet tilbage i 1993 og dermed må forventes at
være forældede. Hermed vil et manglende opdateret bereg‐
ningsgrundlag kunne risikere at stille anlægget af dobbelt‐
sporet mellem Padborg og Tinglev dårligere i de kommende
infrastrukturforhandlinger, da der er usikkerhed om prisen
på projektet. Anlægget af dobbeltspor på den næsten dobbelt
så lange strækning mellem Vamdrup og Vojens, som den
daværende VK-regering besluttede at færdiggøre tilbage i
2009, viste sig at være markant billigere end det forventede.
Derfor ønsker Venstre med beslutningsforslaget at på‐
lægge regeringen at igangsætte beregninger af anlægsom‐
kostningerne ved etablering af et dobbeltspor på stræknin‐
gen mellem Tinglev og Padborg. Havde vi fortsat haft en blå
regering i Danmark, så ville der allerede nu være iværksat
projekter i den 112 milliarder kroner store infrastrukturplan,
hvor der i ikke-disponerede midler var afsat 300 mio. kr. til
forundersøgelser, 2,1 mia. kr. til en hastighedspulje på jern‐
DokumentId
Journalnummer
B 173 - 2019-20 - Bilag 3: Udkast til betænkning
2214377_0002.png
2
banen i Danmark for at forbedre fremkommeligheden og 4,2
mia. kr. til fornyelse og vedligehold af jernbanen.
Partierne bag dette betænkningsbidrag ærgrer sig over at
den socialdemokratiske regering og RV, SF og EL med de‐
res afvisning af nærværende forslag skubber beslutningen
om færdiggørelsen af dobbeltsporet mellem Padborg og Tin‐
glev længere ud i fremtiden.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 12. maj 2020 og
var til 1. behandling den 9. juni 2020. Beslutningsforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transpor‐
tudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i <2> møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 2 bilag på beslut‐
ningsforslaget.
Henrik Møller (S) Jan Johansen (S) Jeppe Bruus (S)
fmd.
Jesper Petersen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
Malte Larsen (S) Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Andreas Steenberg (RV) Jens Rohde (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)
Anne Valentina Berthelsen (SF) Karsten Hønge (SF) Henning Hyllested (EL) Eva Flyvholm (EL) Susanne Zimmer (UFG)
Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V) Hans Christian Schmidt (V)
nfmd.
Ellen Trane Nørby (V) Heidi Bank (V)
Martin Geertsen (V) Christian Langballe (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF)
Niels Flemming Hansen (KF) Mona Juul (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4