Folketingets beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Berigtigelse af svar på BEU-spørgsmål nr. 4 af 14. maj 2020 ifm.
B 171 om udvidelse af retten til sorgorlov
12. juni 2020
Ved en beklagelig fejl er de skønnede merudgifter ved udvidelsen af sorgorloven i
den oprindelige besvarelse af spørgsmål nr. 4 ikke korrekte. Det skyldes, at der i
beregningerne ikke var taget højde for en udvidet ret til sorgorlov blandt perso-
nerne, der allerede er omfattet af den eksisterende ordning, hvor forældre kan få
sorgorlov hvis de mister et barn til og med den 32. uge efter fødslen.
Når der korriges for regnefejlen og anvendes nyeste tilgængelige data er de skøn-
nede merudgifter som vist i tabel 1 nedenfor.
Tabel 1
J.nr.
2020 - 4010
Skønnede økonomiske konsekvenser, mio. kr. årligt efter skat og tilbage-
løb (2020-pl)
3 måneders sygedagpenge, op til 18 år
3 måneders sygedagpenge, op til 21 år
6 måneders sygedagpenge, op til 18 år
6 måneders sygedagpenge, op til 21 år
5
8
21
27
Anm.: Der er ikke indregnet merudgifter til it-tilpasninger mv.
I beregningerne er der taget højde for, at en øget refusion
for de private virksomheder indebærer øget virksomhedsskat. I skønnet er det antaget, at alle forældre anvender den
fulde sygedagpengeperiode på hhv. 3 og 6 måneder, og at alle har ret til den maksimale sygedagpengesats. I skønnet er
de tre måneder beregnet som 14 uger, for at holde overensstemmelse med de gældende regler.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Det skal bemærkes, at retten til sorgorlov i dag er omfattet af barselsloven. Sat-
serne for sygedagpenge og barselsdagpenge er ens, og det økonomiske skøn vurde-
res at være i samme størrelsesorden, uanset om den eksisterende ordning udvides
med ret til barselsdagpenge eller sygedagpenge.
Jeg vedlægger en revideret version af svaret på spørgsmål 4, hvor regnefejlen er
rettet.