Retsudvalget 2019-20
B 167
Offentligt
2244294_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. september 2020
Politikontoret
Mie Rohde Laursen
2020-0038-0020
1596102
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til
folketingsbeslutning om kriminalisering af og forbedret indsats mod stal-
king (B 167), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren
den 16. juni 2020.
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
B 167 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om bemærkningerne til beslutningsforslaget om strafferammen for stalking i Norge, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til folketingsbeslutning om forslag
til folketingsbeslutning om kriminalisering af og forbedret indsats mod
stalking (B 167) fra Folketingets Retsudvalg:
”Det angives i bemærkningerne til beslutningsforslaget, at straf-
ferammen for stalking i Norge er 4-6 år. Vil ministeren fra de
norske myndigheder indhente en redegørelse for, hvornår straf-
ferammen er 4 år, og hvornår den er 6 år, samt for strafniveauet
i den konkrete domspraksis i norske stalkingsager?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet via Udenrigs-
ministeriet indhentet et bidrag fra Den Danske Ambassade i Norge, som
bl.a. har oplyst følgende:
”Den norske lov om stalking omfatter følgende to paragraffer i
straffeloven:
§ 266 Hensynsløs adfærd
Den, som ved skræmmende eller plagsom optræden eller anden
hensynsløs adfærd forfølger en person eller på anden måde
krænker en andens fred, straffes med bøde eller fængsel i op til
2 år.
§ 266 a Alvorlig personforfølgelse
Den, som gentagende gange truer, følger efter, iagttager, kon-
takter eller gennem andre sammenlignelige handlinger forfølger
en person eller på anden måde som er egnet til at fremkalde frygt
eller ængstelse, straffes med fængsel på op til 4 år.
Retspraksis for ”stalking” lovgivning (§ 266 a)
Frostating Lagmannsret afsagde den 22. juni 2020 følgende
dom: Mand, 47 år gammel, domfældt for alvorlig personforføl-
gelse og bl.a. overtrædelse af besøgsforbud over for en tidligere
ægtefælle, jf. straffelovens § 168 b. Forholdene knyttede sig til
en skilsmisse og uenighed om forældremyndighed og omfattede
perioden fra juni 2018 til den 30. september 2019. Lagmanns-
retten fastsatte straffen til fængsel i 2 år og tre måneder, hvoraf
6 måneder var betinget med en prøvetid på 3 år, herunder med
vilkår om kontaktforbud i 3 år.
I Oslo Tingret den 18. december 2018 blev en mand idømt ube-
tinget fængsel i 1 år og 7 måneder for vold og trusler mod sin
ekskæreste, herunder overtrædelse af § 266 a.
I en dom fra Lagmannretten den 27. september 2018 blev over-
trædelse af § 266 a og § 168 (besøgsforbud) straffet med fængsel
i ca. 2 år.
2
B 167 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om bemærkningerne til beslutningsforslaget om strafferammen for stalking i Norge, til justitsministeren
Ved dom af 21. marts 2019 tog Højesteret stilling til anvendel-
sesområdet for straffelovens § 266, § 266 a og § 298 (seksuelt
krænkende adfærd). Sagen drejede sig om en mand, som en sen
aften havde bevæget sig rundt i et boligområde, kigget ind i bo-
liger, og i tre tilfælde filmet eller fotograferet unge kvinder inde
i boligerne. Kvinderne var ikke blevet identificeret. Højesteret
udtalte, at en betingelse for domfældelse efter § 266 er, at ger-
ningsmanden skal have forsæt til at krænke den forurettede.
Ifølge Lagmannsrettens bevisbedømmelse havde gerningsman-
den ikke haft et sådant forsæt og kunne dermed ikke dømmes
for overtrædelse af § 266. Det er ligeledes en betingelse, både
efter §§ 266 og 266 a, at forurettede faktisk kender til den kræn-
kende handling. Da denne betingelse ikke var opfyldt, kunne
gerningsmanden heller ikke dømmes efter § 266 a. Ved ét til-
fælde havde gerningsmanden desuden filmet en ung kvinde,
som kun var iført trusser. Højesteret fandt, at dette forhold var
omfattet af straffelovens § 298 om seksuelt krænkende adfærd.
Modsat kom Højesteret frem til, at filmning og fotografering af
fuldt påklædte kvinder, i en situation uden seksuel tilknytning,
ikke er omfattet af bestemmelsen. Det samme gjaldt at kigge ind
i en lejlighed fra en almindelig vej, hvor der befandt sig en
kvinde kun iført t-shirt og trusser, var omfattet.”
3