Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
B 15 Bilag 4
Offentligt
2189221_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 15
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 6. maj 2020
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om et stop for import af kød og soja produceret
som følge af afskovning i Brasilien
[af Søren Egge Rasmussen (EL) m.fl.]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, RV, KF, NB og LA) ind-
stiller beslutningsforslaget til
forkastelse
ved 2. (sidste) be-
handling.
Et
mindretal
i udvalget (SF) vil stemme hverken for eller
imod beslutningsforslaget ved 2. (sidste) behandling.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL og Susanne Zimmer
(UFG)) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uænd-
ret.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er enige med
forslagsstillerne i, at det er en udfordring, at skovområder i
andre verdensdele skoves for at give plads til produktion af
dyrefoder, som eksporteres til lande, som ligger langt væk
fra dyrkningsfladen, herunder lande som Danmark. DF øn-
sker, at flere lande går sammen om at etablere et samarbejde
som i realiteten kan stoppe dette. Derfor vil DF opfordre re-
geringen til at tage dette op med andre regeringer i den vest-
lige verden.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget ser meget kri-
tisk på dansk landbrugs import af sydamerikansk soja, der
fører til afskovning af Amazonas og forgiftning af lokale ar-
bejdere på grund af det høje pesticidforbrug. I Sverige, Bel-
gien og Holland har landbruget for længst udskiftet den uan-
svarlige soja med certificeret eller økologisk soja. Men da
Thorningregeringen tilbage i 2014 forsøgte at få dansk land-
brug til at gå samme vej, spiste Landbrug & Fødevarer den
af med seks ubrugelige »indkøbskriterier«. Det er kriterier,
som sojaleverandørerne skal skrive under på, men som der
ikke føres nogen kontrol med.
Heldigvis var der allerede dengang dele af branchen, der
godt kunne se, at det ikke var holdbart. Arla overgik således
allerede i 2015 til 100 pct. bæredygtig soja, og for et par må-
neder siden hoppede Coop med på vognen med en melding
om, at de i fremtiden kun vil bruge bæredygtig soja til deres
egne mærker. Senest har bl.a. Danish Crown lanceret en
plan for overgang til 100 pct. ansvarlig soja som en del af
deres deltagelse i Dansk Alliance for Ansvarlig Soja. Det er
yderst positivt, men RV mener, at vi skal have alle med.
Danmark kan desværre ikke – som forslaget indebærer –
indføre et egentligt importforbud på grund af internationale
handelsregler. Det har man undersøgt. Men vi kan gøre så
meget andet. Og det mest oplagte er selvfølgelig at se på ad-
gangen til at holde svin. Den borgerlige regering lempede
adgangen til at udvide svinebesætninger. RV mener, at vi
kan gå den modsatte vej og indføre stramninger. For vi skal
selvfølgelig ikke have flere svin i Danmark, end vi kan fod-
re på en ansvarlig og bæredygtig måde.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget finder
det helt afgørende, at vi i Danmark tager ansvar for at sikre,
at vores import af sojaskrå ikke fører til fældning af regn-
skov eller på anden vis skader naturen og lokalsamfundene.
SF finder det også afgørende at minimere landbrugets kli-
mabelastning, herunder importen af soja til foder i landbru-
get.
Men SF ser det ikke som et effektivt svar på disse store
udfordringer at forbyde import specifikt fra Brasilien, da
AX024547
B 15 - 2019-20 - Bilag 4: Betænkning afgivet den 6. maj 2020
2189221_0002.png
2
dette ikke forhindrer en øget import af problematisk soja fra
f.eks. Argentina og Paragua.
I stedet skal vi sikre, at den soja, som Danmark importe-
rer, er produceret på en bæredygtig måde, uanset hvor den
kommer fra.
Det hurtigste skridt, vi kan tage i den rigtige retning, er i
SF’s øjne at sikre, at al sojaimport er certificeret. Dette har
man formået i Sverige, og flere danske svineproducenter er
gået sammen i bl.a. Dansk Alliance for Ansvarlig Soja for at
prøve at finde løsninger. Men hele branchen skal med, og
ministeren må sætte sig i spidsen med den nødvendige ind-
blanding og værktøjer.
De eksisterende certificeringer bidrager til en mere bære-
dygtig sojaproduktion. Men de er desværre ikke en garanti
for, at den soja, vi importerer, er dyrket, uden at der er fæl-
det regnskov. SF vil derfor have ministeren for fødevarer,
fiskeri og ligestilling til at finde løsninger, der kan sikre, at
Danmark ikke importerer soja fra latinamerikanske marker,
som man har skabt plads til ved at rydde regnskov eller ved
på anden vis at have skændet naturen og ladet det gå ud over
lokalbefolkningen. Endelig ønsker SF, at regeringen under-
støtter udviklingen af alternative foderstoffer som eksempel-
vis græsprotein eller tang bedre, og at klimahandlingsplanen
skal omfatte en styrkelse af danske udviklingssamarbejder
om at forhindre afskovning.
Enhedslisten og Susanne Zimmer (UFG))
Enhedslistens medlemmer af udvalget og Susanne Zim-
mer (UFG)) finder det afgørende, at Danmark tager ansvar
for konsekvenserne af dansk import af soja og kød, herunder
særlig den store import af sojaskrå til svineproduktionen.
Størstedelen af den danske kød- og sojaimport fra Brasilien
stammer fra områder, hvor producenter rydder skovområder
og fortrænger oprindelige folk for at udvide landbrugsjor-
den. Rydning af skov til landbrugsjord har negative konse-
kvenser for biodiversiteten og klimaet. En ny rapport fra
Verdens Skove, den norske organisation Regnskogfondet og
den internationale organisation Migthy Earth konkluderer, at
det ikke kan afvises, at en stor andel af den soja, som danske
virksomheder importerer, kommer fra afskovede områder,
hvorfor der er brug for, at regeringen sætter ind på området.
Det er mindretallets opfattelse, at et stop for import af
kød og soja, der er produceret som følge af afskovning i
Brasilien, vil øge importen af certificerede fremfor ikkecer-
tificerede produkter og skubbe på for øget sporbarhed i for-
hold til de importerede varer. Det vil samtidig øge motivati-
onen for at erstatte importeret protein med danskproducere-
de proteinkilder som eksempelvis græs og hestebønner, hvil-
ket vil betyde mindre pres på verdens skove og mindre CO
2
-
udslip fra transporten. Et stop for import af soja, der er pro-
duceret som følge af afskovning, vil samtidig give en til-
trængt beskyttelse af forbrugerne, for hvem det i dag er næs-
ten umuligt at tilgå information om, hvorvidt det kød, de kø-
ber, er produceret på bekostning af skov eller er opfostret på
soja, der er produceret som følge af afskovning. Et stop for
import af kød og soja, der er produceret som følge af af-
skovning, vil samtidig være et klart signal til den brasilian-
ske præsident, Jair Bolsonaro, om at stoppe støtten til af-
skovning, der sidste år førte til de katastrofalt store skov-
brande i landet.
Den danske import af soja er al for stor, og importørerne
har i sammenligning med andre lande ikke i tilstrækkelig
grad omlagt til en mere ansvarlig import. Derfor er det min-
dretallets indstilling, at regeringen bør tage ansvar og handle
på området for at være med til at sikre en mere ansvarlig og
begrænset import, så Danmark på den måde tager ansvar for
konsekvenserne af vores landbrugsproduktion. Samtidig bør
der arbejdes for at reducere dyreholdet i Danmark, så husdy-
rene udelukkende kan fodres med dansk foder.
Mindretallet mener endvidere, at regeringen bør tage an-
svar for den meget store drivhusgasudledning, der er forbun-
det med Danmarks import af soja til grisefoder fra Sydame-
rika, som Københavns Universitet netop har vist udleder
over 6 mio. t, og mindretallet mener således, at der skal tag-
es hånd om denne udledning, når der skal forhandles en kli-
mahandlingsplan for landbruget, og at anbefalingerne fra
Klimapartnerskabet for Fødevare- og Landbrugssektoren til
reduktion af drivhusgasser ikke er dækkende, da disse anbe-
falinger ikke tager højde for drivhusgasudledningen fra so-
jaimporten. Mindretallet påpeger desuden, at det støtter an-
befalinger fra Klimarådet om at indføre CO
2
-afgifter på
landbruget, og at disse CO
2
-afgifter også skal omfatte im-
porteret soja.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 25. oktober 2019
og var til 1. behandling den 12. december 2019. Beslut-
ningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling
i Miljø- og Fødevareudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 4 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag på beslut-
ningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 7 spørgsmål til
ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin (S) Bjarne Laustsen (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Kasper Roug (S)
nfmd.
Malte Larsen (S) Mette Gjerskov (S) Troels Ravn (S) Zenia Stampe (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Carl Valentin (SF)
B 15 - 2019-20 - Bilag 4: Betænkning afgivet den 6. maj 2020
2189221_0003.png
3
Anne Valentina Berthelsen (SF) Signe Munk (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Mai Villadsen (EL) Susanne Zimmer (ALT)
Erling Bonnesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Marie Bjerre (V) Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V)
Jacob Jensen (V) René Christensen (DF)
fmd.
Pia Kjærsgaard (DF) Lise Bech (DF) Mette Abildgaard (KF)
Orla Østerby (KF) Peter Seier Christensen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
5