Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 03-06-2020
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPCDHE
Sagsnr.: 2002605
Dok. nr.: 1230064
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 20-05-2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 3 (B 106) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 3:
”Kan
ministeren oplyse, hvad problemet ved at stille krav om at indhente straffeatte-
ster i forbindelse med ansættelse i pleje- og omsorgssektoren er?”
Svar:
Med ændringen af Kriminalregisterbekendtgørelsen i juli 2019 fik kommunerne mu-
lighed for at indhente offentlige straffeattester i forbindelse med ansættelser i pleje-
og omsorgssektoren. Herudover har kommunerne ligeledes mulighed for at bede an-
søger om at levere en privat straffeattest eller bede om samtykke til at indhente en
privat straffeattest i forbindelse med alle ansættelser.
Der leveres dagligt mange timers hjælp inden for pleje- og omsorgssektoren, og det
vurderes, at der er tale om et meget begrænset antal tilfælde, hvor personalet begår
en kriminel handling over for den person, som de har ansvaret for.
Da straffeattesten kun er et øjebliksbillede, er den således ingen garanti for, at en
person ikke har begået en kriminel handling, eller at personen ikke efterfølgende vil
begå en kriminel handling. Det forventes derfor ikke, at et krav om indhentelse af of-
fentlige straffeattester i forbindelse med alle ansættelser i pleje- og omsorgssekto-
ren, nødvendigvis vil have en større forebyggende effekt i forhold til at sikre mod kri-
minelle handlinger begået af personalet.
Da der allerede foreligger rig mulighed for at indhente straffeattester i forbindelse
med alle ansættelser i pleje- og omsorgssektoren virker det på nuværende tidspunkt
uproportionalt at indføre et generelt krav om indhentelse af offentlige straffeatte-
ster. Dette set i forhold til betydningen af straffeattester i forhold til at forebygge kri-
minelle handlinger begået af personalet samt de ekstra ressourcer et obligatorisk
krav om indhentelse af straffeattester forventes at medføre. Ressourcerne vurderes
at være bedre anvendt på at sikre en grundig og ansvarlig ansættelsesprocedure,
samt en løbende opmærksomhed fra ledelsen på bl.a. ændret adfærd hos borgeren
eller personalet.
Med venlig hilsen