Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 03-06-2020
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPCDHE
Sagsnr.: 2002605
Dok. nr.: 1229381
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 15-05-2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 1 (B 106) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 1:
”Ministeren
bedes oplyse, evt. med bidrag fra justitsministeren, hvilke tal der ligger
bag stigningen i indhentningen af straffeattester og tilkendegive om der siden æn-
dringerne i bekendtgørelsen i juli 2019 er sket en stigning i antallet af straffeattester
på pleje- og omsorgsområdet?”
Svar:
Sundheds- og Ældreministeriet har anmodet Justitsministeriet om bidrag til ministeri-
ets besvarelse af spørgsmål nr. 1 til B 106 fra Sundheds- og Ældreudvalget.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse
fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:
”Det er ikke tek isk uligt for Kri i alregisteret at fre søge, hvor
mange straffeat-
tester til offentlig brug der er udleveret med specifik hjemmel i kriminalregisterbe-
kendtgørelsens § 22, stk. 1, nr. 7. Kriminalregisteret kan alene fremsøge det samlede
antal straffeattester udstedt med hjemmel i kriminalregisterbekendtgørelsens § 22,
hvilket var 118.595 i 2018 og 122.464 i 2019. Opgørelsen relaterer sig derfor til samt-
lige offentlige straffeattester udstedt i medfør af bekendtgørelsens § 22, og ikke kun
til attester udstedt i medfør af § 22, stk. 1, nr. 7. Det er derfor ikke muligt for Rigspoli-
tiet at konkludere, om stigningen skyldes ændringen i juli 2019 af kriminalregisterbe-
kendtgørelsens § 22, stk. 1, nr. 7.
Når myndighederne via Den Digitale Straffeattest (DSA) anmoder om bestilling af en
offentlig straffeattest, skal myndighederne angive årsagen til den konkrete bestilling.
I den forbindelse har myndighederne syv specificerede afkrydsningsmuligheder, der
med tekst og uden angivelse af paragraffer refererer til nogle af de muligheder for
indhentelse af en offentlig straffeattest, der fremgår af bekendtgørelsens § 22, stk. 1,
nr. 1-19. Såfremt myndighederne under bestillingen ikke finder, at anmodningen kan
rubriceres i én af de syv afkrydsningsmuligheder, har myndighederne endvidere mu-
lighed for at anvende et fritekstfelt, hvor myndighederne kan angive årsagen til ind-
hentelse af attesten.
Rigspolitiets eksterne IT-leverandør har mulighed for at trække tal på, hvor mange at-
tester myndighederne har bestilt ved den afkrydsningsmulighed, som bl.a. omfatter
bekendtgørelsens § 22, stk. 1, nr. 7. Det vil dog alene kunne angive det samlede antal
attester udstedt efter denne afkrydsningsmulighed, men vil ikke nærmere specificere,
om der er tale om attester i forbindelse med ansættelse i hjemmeplejen, på pleje-