Til beslutningsforslag nr.
B 106
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 18. juni 2020
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om straffeattester ved ansættelse af personale i
pleje- og omsorgssektoren
[af Karina Adsbøl (DF) m.fl.]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, RV, SF, KF, LA og Susanne
Zimmer (UFG)) indstiller beslutningsforslaget til
forkastel‐
se.
Et
mindretal
i udvalget (DF og NB) indstiller beslut‐
ningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) vil stemme hverken
for eller imod beslutningsforslaget.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku‐
rin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti
og Det Konservative Folkeparti
Socialdemokratiets, Radikale Venstres, Socialistisk Fol‐
kepartis og Det Konservative Folkepartis medlemmer af ud‐
valget bemærker, at arbejdsgivere i pleje- og omsorgssekto‐
ren allerede har fået mulighed for at indhente en offentlig
straffeattest, hvis de vurderer, at det er nødvendigt. Med de
gældende regler foreligger der således allerede en række
værktøjer til en grundig ansættelsesprocedure.
S, RV, SF og KF ønsker at følge udviklingen på området
tæt, herunder i hvor stort omfang kommunerne gør brug af
muligheden for at indhente offentlige straffeattester, med
henblik på at vurdere om der er behov for yderligere værktø‐
jer for at beskytte nogle af de mest udsatte borgere.
Partierne er desuden opmærksomme på, at der på social‐
området er vedtaget et lovforslag, hvorefter der fra den 1. ju‐
li 2020 er pligt til at indhente enten en privat eller offentlig
straffeattest inden ansættelse af personale, herunder vikarer
eller ledere på konkrete sociale tilbud. Partierne ønsker at
følge erfaringerne fra det specialiserede socialområde med
henblik på at tage stilling til eventuelle tilføjelser af yderli‐
gere regler og økonomiske udgifter inden for pleje- og om‐
sorgssektoren.
Det er vigtigt, at de borgere, som modtager hjælp gennem
pleje- og omsorgssektoren, kan have tillid til det personale,
som kommer i deres hjem. S, RV, SF og KF noterer sig dog,
at indhentelse af offentlige straffeattester ved alle ansættel‐
ser inden for pleje- og omsorgssektoren, ikke alene kan stå
som en garanti herfor. S, RV, SF og KF bemærker i denne
forbindelse, at det er afgørende, at der foretages en ansvarlig
og grundig ansættelsesprocedure, hvor man på baggrund af
de eksisterende værktøjer som samtaler, referencer og udta‐
lelser kan afdække, om den, der søger job, kan ansættes.
Hertil skal straffeattester ses som et supplement til ansættel‐
sesproceduren, når det vurderes relevant og nødvendigt.
S, RV, SF og KF noterer sig endelig muligheden for, at
nye medarbejdere ansættes med prøvetid, hvorved kommu‐
nale og private ledere i ældreplejen gives god tid til at vur‐
dere en nyansat medarbejders arbejde – herunder medarbej‐
derens samarbejde med borgere. På samme måde har kom‐
munale og private ledere i ældreplejen et fortløbende ansvar
for at reagere på uoverensstemmelser i samarbejdet mellem
borgere og medarbejdere på en retfærdig måde for såvel
borgerne som medarbejderne.
Venstre og Dansk Folkeparti
Venstres og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
mener, at det er vigtigt at forebygge, at der begås seksuelle
overgreb, vold, tyverier og røverier mod mennesker, der har
en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, herunder men‐
nesker med handicap, ældre og mennesker med en psykisk
lidelse. Det er sårbare borgere i vores samfund, der er ken‐
detegnet ved, at de ofte også er dybt afhængige af hjælp i
dagligdagen.
AX024863