Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
B 106 Bilag 3
Offentligt
2214205_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 106
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 18. juni 2020
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om straffeattester ved ansættelse af personale i
pleje- og omsorgssektoren
[af Karina Adsbøl (DF) m.fl.]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, RV, SF, KF, LA og Susanne
Zimmer (UFG)) indstiller beslutningsforslaget til
forkastel‐
se.
Et
mindretal
i udvalget (DF og NB) indstiller beslut‐
ningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) vil stemme hverken
for eller imod beslutningsforslaget.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku‐
rin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti
og Det Konservative Folkeparti
Socialdemokratiets, Radikale Venstres, Socialistisk Fol‐
kepartis og Det Konservative Folkepartis medlemmer af ud‐
valget bemærker, at arbejdsgivere i pleje- og omsorgssekto‐
ren allerede har fået mulighed for at indhente en offentlig
straffeattest, hvis de vurderer, at det er nødvendigt. Med de
gældende regler foreligger der således allerede en række
værktøjer til en grundig ansættelsesprocedure.
S, RV, SF og KF ønsker at følge udviklingen på området
tæt, herunder i hvor stort omfang kommunerne gør brug af
muligheden for at indhente offentlige straffeattester, med
henblik på at vurdere om der er behov for yderligere værktø‐
jer for at beskytte nogle af de mest udsatte borgere.
Partierne er desuden opmærksomme på, at der på social‐
området er vedtaget et lovforslag, hvorefter der fra den 1. ju‐
li 2020 er pligt til at indhente enten en privat eller offentlig
straffeattest inden ansættelse af personale, herunder vikarer
eller ledere på konkrete sociale tilbud. Partierne ønsker at
følge erfaringerne fra det specialiserede socialområde med
henblik på at tage stilling til eventuelle tilføjelser af yderli‐
gere regler og økonomiske udgifter inden for pleje- og om‐
sorgssektoren.
Det er vigtigt, at de borgere, som modtager hjælp gennem
pleje- og omsorgssektoren, kan have tillid til det personale,
som kommer i deres hjem. S, RV, SF og KF noterer sig dog,
at indhentelse af offentlige straffeattester ved alle ansættel‐
ser inden for pleje- og omsorgssektoren, ikke alene kan stå
som en garanti herfor. S, RV, SF og KF bemærker i denne
forbindelse, at det er afgørende, at der foretages en ansvarlig
og grundig ansættelsesprocedure, hvor man på baggrund af
de eksisterende værktøjer som samtaler, referencer og udta‐
lelser kan afdække, om den, der søger job, kan ansættes.
Hertil skal straffeattester ses som et supplement til ansættel‐
sesproceduren, når det vurderes relevant og nødvendigt.
S, RV, SF og KF noterer sig endelig muligheden for, at
nye medarbejdere ansættes med prøvetid, hvorved kommu‐
nale og private ledere i ældreplejen gives god tid til at vur‐
dere en nyansat medarbejders arbejde – herunder medarbej‐
derens samarbejde med borgere. På samme måde har kom‐
munale og private ledere i ældreplejen et fortløbende ansvar
for at reagere på uoverensstemmelser i samarbejdet mellem
borgere og medarbejdere på en retfærdig måde for såvel
borgerne som medarbejderne.
Venstre og Dansk Folkeparti
Venstres og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
mener, at det er vigtigt at forebygge, at der begås seksuelle
overgreb, vold, tyverier og røverier mod mennesker, der har
en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, herunder men‐
nesker med handicap, ældre og mennesker med en psykisk
lidelse. Det er sårbare borgere i vores samfund, der er ken‐
detegnet ved, at de ofte også er dybt afhængige af hjælp i
dagligdagen.
AX024863
B 106 - 2019-20 - Bilag 3: Betænkning afgivet den 18. juni 2020
2214205_0002.png
2
Der blev tidligere på året indført et krav om, at socialtil‐
synet som betingelse for godkendelse af et nyt botilbud ville
være forpligtet til at sikre, at tilbuddet også har indhentet
straffeattester fra allerede ansatte medarbejdere og ledere.
Det fremgår af svar på B 106, spm. 6, at »KL ikke har
mulighed for at bidrage med et fyldestgørende svar på, hvor
mange sager, hvor en ansat i pleje- og omsorgssektoren er
blevet afskediget eller lign. pga. kriminalitet, og hvor den
pågældende havde lignende sager på sin straffeattest, idet
der ikke foreligger statistik herfor.«
I svar på B 106, spm. 1, oplyses det endvidere, at »Rigs‐
politiets eksterne IT-leverandør har mulighed for at trække
tal på, hvor mange attester myndighederne har bestilt ved
den afkrydsningsmulighed, som bl.a. omfatter bekendtgørel‐
sens § 22, stk. 1, nr. 7. Det vil dog alene kunne angive det
samlede antal attester udstedt efter denne afkrydsningsmu‐
lighed, men vil ikke nærmere specificere, om der er tale om
attester i forbindelse med ansættelse i hjemmeplejen, på ple‐
jehjem, i psykiatrien eller til dagtilbud m.v.«
V og DF ønsker afdækket og undersøgt, hvor mange
kommuner samt privatleverandører der indhenter offentlige
straffeattester på medarbejdere ansat i pleje- og omsorgssek‐
toren for så vidt angår ansatte, der kommer i borgerens eget
hjem.
Undersøgelsen ønskes afsluttet inden udgangen af 2021.
Indhentelse af offentlige straffeattester er ikke lovpligtigt
i pleje- og omsorgssektoren, men er en såkaldt »kan-bestem‐
melse«, som det bl.a. fremgår af svar på B 61, spm. 21, fol‐
ketingsåret 2017-18. Venstre og Dansk Folkeparti opfordrer
regeringen til at indkalde til drøftelser vedrørende at gøre
indhentelse af offentlige straffeattester lovpligtigt. I DR-do‐
kumentaren »Bestjålet af hjemmeplejen« viser en rundspør‐
ge, at det langtfra er alle kommuner, der indhenter straffeat‐
tester eller referencer fra tidligere ansættelsessteder, når de
skal ansætte nyt personale.
Problemstillingen fremgår også af artiklerne »Dømt
hjemmehjælper var tidligere straffet - kommunen vidste in‐
tet« af den 17. august 2018 fra tv2east.dk og »Hjemmehjæl‐
per var tiltalt for tyveri: Kunne alligevel arbejde videre et
nyt sted« af den 7. marts 2020 fra dr.dk.
V og DF foreslår, at ministeren indkalder til drøftelser,
når resultatet af undersøgelsen af, hvor mange kommuner og
privatleverandører der indhenter offentlige straffeattester,
foreligger, og når der foreligger erfaringer med indhentelse
af straffeattester på botilbuddene.
Desværre er der brodne kar, og de brodne kar ødelægger
det for rigtig mange dygtige medarbejdere, der hver dag gør
en kæmpe forskel i omsorgssektoren. V og DF ønsker, at de
brodne kar skal stoppes.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har gentagne
gange fremsat forslag om, at der skal indhentes straffeatte‐
ster på medarbejdere i pleje- og omsorgssektoren bl.a. med
B 73, folketingsåret 2014-15, 1. samling, om voksenattester
til personer, der arbejder med udviklingshæmmede, og se‐
nest ved B 61, folketingsåret 2017-18, om voksenattester til
personale, der arbejder med mennesker, som har en fysisk
eller psykisk funktionsnedsættelse.
Under behandlingen af B 61 stillede Dansk Folkeparti et
spørgsmål til børne- og socialministeren, ældreministeren og
justitsministeren om ministrene ville indkalde til drøftelser
om emnet. Svaret var, at ministrene ikke fandt det nødven‐
digt at indkalde til drøftelser om indførelse af obligatoriske
straffeattester ved ansættelse i pleje- og omsorgssektoren.
Ministrene henviser til, at arbejdsgiveren har muligheden for
at indhente en straffeattest, hvis det vurderes nødvendigt, jf.
svar på B 61, spm. 21, folketingsåret 2018-19.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget bakker fuldt op om
intentionerne i forslaget. EL er fuldstændig enige i den præ‐
mis, at når vi ansætter mennesker, der skal ud at arbejde i
borgernes eget hjem hos borgere, der ofte er svækkede og
afhængige af den hjælp, vi kan give dem, så har vi også en
forpligtelse til at gøre alt, hvad vi kan, for at sikre, at de ikke
bliver udsat for et overgreb. Derfor er EL helt enige i, at ar‐
bejdsgiveren skal indhente en straffeattest. Det udelukker på
ingen måde, at en arbejdsgiver kan vurdere, at et straffefor‐
hold ikke vil have betydning for ansættelsen.
EL betragter det som en sikkerhed for arbejdsgiveren, for
borgeren, der har brug for hjælp, for de pårørende og for det
dygtige og dedikerede personale, der arbejder i pleje- og
omsorgssektoren.
Når EL ikke umiddelbart kan støtte forslaget, er det, fordi
de økonomiske konsekvenser ikke er fuldt ud belyst, og fi‐
nansieringen derfor ikke er på plads.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 26. februar 2020
og var til 1. behandling den 15. maj 2020. Beslutningsforsla‐
get blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sund‐
heds- og Ældreudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 2 bilag på beslut‐
ningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 7 spørgsmål til
sundheds- og ældreministeren til skriftlig besvarelse, som
ministeren har besvaret.
B 106 - 2019-20 - Bilag 3: Betænkning afgivet den 18. juni 2020
2214205_0003.png
3
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S) Tanja Larsson (S) Camilla Fabricius (S)
nfmd.
Daniel Toft Jakobsen (S)
Flemming Møller Mortensen (S) Julie Skovsby (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
Stinus Lindgreen (RV) Nils Sjøberg (RV) Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF) Peder Hvelplund (EL)
Victoria Velasquez (EL) Susanne Zimmer (UFG) Jane Heitmann (V)
fmd.
Ellen Trane Nørby (V)
Christoffer Aagaard Melson (V) Martin Geertsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Sophie Løhde (V) Liselott Blixt (DF)
Mette Hjermind Dencker (DF) Karina Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Per Larsen (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4