Til beslutningsforslag nr.
B 106
Folketinget 2019-20
Beretning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 0. juni 2020
Udkast
til
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om straffeattester ved ansættelse af personale i
pleje- og omsorgssektoren
[af Karina Adsbøl (DF) m.fl.]
1. Politiske bemærkninger
<>
Det er efter <> opfattelse vigtigt at forebygge, at der be‐
gås seksuelle overgreb, vold, tyverier og røverier mod men‐
nesker, der har en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse,
herunder mennesker med handicap, ældre og mennesker
med en psykisk lidelse. Det er sårbare borgere i vores sam‐
fund, der er kendetegnet ved, at de ofte også er dybt afhæn‐
gige af hjælp i dagligdagen.
Der blev tidligere på året indført et krav om, at socialtil‐
synet som betingelse for godkendelse af et nyt tilbud ville
være forpligtet til at sikre, at tilbuddet også har indhentet
straffeattester fra allerede ansatte medarbejdere og ledere.
Det fremgår af svar på B 106 spm. 6, at »KL ikke har
mulighed for at bidrage med et fyldestgørende svar på, hvor
mange sager, hvor en ansat i pleje- og omsorgssektoren er
blevet afskediget eller lign. pga. kriminalitet, og hvor den
pågældende havde lignende sager på sin straffeattest, idet
der ikke foreligger statistik herfor.«
I svar på B 106 spm. 1, oplyses det endvidere, at »Rigs‐
politiets eksterne IT-leverandør har mulighed for at trække
tal på, hvor mange attester myndighederne har bestilt ved
den afkrydsningsmulighed, som bl.a. omfatter bekendtgørel‐
sens § 22, stk. 1, nr. 7. Det vil dog alene kunne angive det
samlede antal attester udstedt efter denne afkrydsningsmu‐
lighed, men vil ikke nærmere specificere, om der er tale om
attester i forbindelse med ansættelse i hjemmeplejen, på ple‐
jehjem, i psykiatrien eller til dagtilbud m.v.«
<> ønsker derfor afdækket og undersøgt, hvor mange
kommuner samt privatleverandører der indhenter offentlige
straffeattester på medarbejdere ansat i pleje- og omsorgssek‐
toren for så vidt angår ansatte, der kommer i borgerens eget
hjem.
Undersøgelsen ønskes afsluttet inden udgangen af 2021.
Indhentelse af offentlige straffeattester er ikke lovpligtigt,
men er en såkaldt »kan-bestemmelse«. <> opfordrer regerin‐
gen til at indkalde til drøftelser vedrørende at gøre indhen‐
telse af straffeattester lovpligtigt i lighed med ansættelse på
botilbud.
<> foreslår, at ministeren indkalder til drøftelser, når re‐
sultatet af undersøgelsen foreligger, og når der foreligger er‐
faringer med indhentelse af straffeattester på botilbuddene.
Desværre har <> set brodne kar, og de brodne kar øde‐
lægger det for mange af de dygtige medarbejdere, der hver
dag gør en kæmpe forskel i omsorgssektoren. <> ønsker, at
brodne kar skal stoppes.
I DR-dokumentaren »Bestjålet af hjemmeplejen« viser en
rundspørge, at det langt fra er alle kommuner, der indhenter
straffeattester eller referencer fra tidligere ansættelsessteder,
når de skal ansætte nyt personale.
<> henviser i øvrigt til artiklerne »Dømt hjemmehjælper
var tidligere straffet - kommunen vidste intet« af den 17. au‐
gust 2018 fra tv2east.dk og »Hjemmehjælper var tiltalt for
tyveri: Kunne alligevel arbejde videre et nyt sted« af den 7.
marts 2020 fra dr.dk.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku‐
rin og Javnaðarflokkurin havde ved beretningsafgivelsen ik‐
ke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at kom‐
me med politiske bemærkninger i beretningen.
DokumentId
Journalnummer